Japonské město Macušima zažívá velkou událost, slavnostně otevírá první nafukovací koncertní halu na světě. Dva a půl roku od tragických událostí z 11. března 2011, kdy severovýchodní pobřeží Japonska zasáhla vlna tsunami, se podařilo realizovat vizi mobilní koncertní haly. Ta je nyní hlavní součástí festivalu Lucerne.

Ark Nova umožní vystupování hudebníků v postižených oblastech a zároveň bude svou originalitou lákat návštěvníky z celého Japonska. Poskytne zázemí jazzu, klasické hudbě, workshopům i tradičnímu divadlu kabuki. 

Nafouknutá architektura

Velký fialový balon postrádá nosníky, zdi i okna, přesto je však architektonickým dílem. Splňuje jednu z hlavních podmínek - vymezuje promyšlený vnitřní prostor. A prostor je to skutečně ohromující a vizuálně atraktivní. 

Nafukovací hala pojme 500 diváků a celý orchestr. Její průsvitný fialový plášť propouští dovnitř sluneční svit, díky čemuž je i patrně viditelná jeho konstrukce. Abstraktní tvar podobný houbě má rozměry 30 x 36 metrů a je vysoký 18 metrů. Důležité je, že i při její velikosti je velmi snadné ji vyfouknout a přemístit.

Zajímavostí je inventář haly. Akustické panely potřebné k ozvučení haly a dřevěné lavice v hledišti jsou vyrobeny z cedrového dřeva. To pochází ze stromů poškozených po úderu tsunami.

Projekt se dvěma rukopisy

Impozantní fialová skulptura má dva otce. Jedním je britský sochař indického původu Anish Kapoor. Umělec na sebe upoutal pozornost obrovskou nafukovací plastikou Leviathan, vystavenou v roce 2011 v pařížském Grand Palais. Právě ta posloužila jako model pro Ark Nova.

"Ark Nova je první mobilní nafukovací koncertní síň. Měli jsme pocit, že Macušima potřebuje po destrukci způsobené cunami nějakou prozatímní stavbu a nafukovací hala se nám zdála být pro tento účel vhodná," říká Kapoor.

Druhým tvůrcem je věhlasný japonský architekt Arata Isozaki. Než v roce 1963 založil vlastní ateliér Arata Isozaki & Associates, působil v tvůrčím týmu Kenza Tangeho.