Pětka v číslech

1921 – Ruský parfumér Ernest Beaux namíchal pro Coco Chanel revoluční parfém za použití aldehydů, růží a jasmínu. 
1937 – Coco Chanel se stává první tváří No. 5, zapózovala u krbu v hotelu Ritz. Fotka vyšla v americkém Harper's Bazaaru.
1956 – Chanel No. 5 byl prvním parfémem s vlastní TV reklamou v USA.
1957 – Richard Avedon fotí kampaň s modelkou Suzy Parkerovou.
1964 – Andy Warhol vytvořil první z litografií zobrazujících flakon Chanelu No. 5.
1968 – Francouzská herečka Catherine Deneuveová se stává tváří No. 5.
1969 – Helmut Newton představuje novou kampaň s topmodelkou Jean Shrimptonovou.
1978 – Catherine Deneuveová pózuje v dámském smokingu pro Richarda Avedona v reklamě na No. 5.
1986 – Chanel No. 5 přichází jako Eau de Parfum, kterou namíchal Jacques Polge.
1987 – Švýcarský fotograf Michel Comte fotí herečku Carole Bouquetovou na novou kampaň.
1997 – Nová globální kampaň vytvořená z tisků Andyho Warhola.
1998 – Režisér Luc Besson představuje novou kampaň s modelkou Estellou Warrenovou.
2004 – Jacques Polge uvádí novou interpretaci Chanel No. 5 Elixir Sensuel.
2008 – Chanel No. 5 Eau Premiere, namíchaná z osmi ingrediencí. Tváří je Nicole Kidmanová.
2009 – Herečka Audrey Tatouová se stává novou tváří No. 5.
2012 – Herec Brad Pitt pózuje v kampani na No. 5, jako jediný muž v historii.
2013 – Chanel jmenuje nového in-house parfuméra Oliviera Polgeho.
2014 – Brazilská supermodelka Gisele Bündchenová natáčí a fotí sérii reklam na No. 5 Eau Premiere.
2016 – Olivier Polge uvádí Chanel No. 5 L'Eau, zcela novou interpretaci nejslavnějšího parfému na světě. Tváří kampaně je 17letá Lily Rose Deppová, dcera Vanessy Paradisové a Johnnyho Deppa.

Ačkoliv každoročně vznikají tisíce nových vůní, pouze zlomek z nich zůstane na trhu déle než pět let. U těch úspěšných pak vznikají nové a nové verze. Z "eau de parfum" se dělá "eau de toilette", kolínská, černá a bílá verze, květinovější verze, parfuméři přidávají nové ingredience, aby nalákali novou klientelu na svoji stranu. K tomu připočtěte limitované edice a nakonec se v tom všem zkuste vyznat.

Ve většině případů se jedná o čistý kalkul, jen málokdy se dá mluvit o skutečné evoluci vůně. To se zdaří ve zlomku případů. Obecně platí jednoduché pravidlo: když už se povede namíchat vůni, jež se v tom dobrém liší od mainstreamu, a navíc se dobře prodává, raději na ni nesahejte. Nevyplácí se to. Ovšem i toto pravidlo potvrzují vzácné výjimky.

Sáhnout na největší legendu mezi parfémy chce pořádný kus odvahy a dost vysoké sebevědomí. Olivier Polge má obojího dost. Když po svém otci převzal pomyslné žezlo in-house parfuméra módního domu Chanel, v kuloárech se hned začalo šuškat o tom, že dělá novou Pětku.

Chanel No. 5 v novém? Jeho otec před deseti lety představil svou variaci na původní ikonu Chanel No. 5 Premiere, která se i díky masivní kampani s Nicole Kidmanovou stala bestsellerem.