Pětka v číslech

1921 – Ruský parfumér Ernest Beaux namíchal pro Coco Chanel revoluční parfém za použití aldehydů, růží a jasmínu. 
1937 – Coco Chanel se stává první tváří No. 5, zapózovala u krbu v hotelu Ritz. Fotka vyšla v americkém Harper's Bazaaru.
1956 – Chanel No. 5 byl prvním parfémem s vlastní TV reklamou v USA.
1957 – Richard Avedon fotí kampaň s modelkou Suzy Parkerovou.
1964 – Andy Warhol vytvořil první z litografií zobrazujících flakon Chanelu No. 5.
1968 – Francouzská herečka Catherine Deneuveová se stává tváří No. 5.
1969 – Helmut Newton představuje novou kampaň s topmodelkou Jean Shrimptonovou.
1978 – Catherine Deneuveová pózuje v dámském smokingu pro Richarda Avedona v reklamě na No. 5.
1986 – Chanel No. 5 přichází jako Eau de Parfum, kterou namíchal Jacques Polge.
1987 – Švýcarský fotograf Michel Comte fotí herečku Carole Bouquetovou na novou kampaň.
1997 – Nová globální kampaň vytvořená z tisků Andyho Warhola.
1998 – Režisér Luc Besson představuje novou kampaň s modelkou Estellou Warrenovou.
2004 – Jacques Polge uvádí novou interpretaci Chanel No. 5 Elixir Sensuel.
2008 – Chanel No. 5 Eau Premiere, namíchaná z osmi ingrediencí. Tváří je Nicole Kidmanová.
2009 – Herečka Audrey Tatouová se stává novou tváří No. 5.
2012 – Herec Brad Pitt pózuje v kampani na No. 5, jako jediný muž v historii.
2013 – Chanel jmenuje nového in-house parfuméra Oliviera Polgeho.
2014 – Brazilská supermodelka Gisele Bündchenová natáčí a fotí sérii reklam na No. 5 Eau Premiere.
2016 – Olivier Polge uvádí Chanel No. 5 L'Eau, zcela novou interpretaci nejslavnějšího parfému na světě. Tváří kampaně je 17letá Lily Rose Deppová, dcera Vanessy Paradisové a Johnnyho Deppa.

Ačkoliv každoročně vznikají tisíce nových vůní, pouze zlomek z nich zůstane na trhu déle než pět let. U těch úspěšných pak vznikají nové a nové verze. Z "eau de parfum" se dělá "eau de toilette", kolínská, černá a bílá verze, květinovější verze, parfuméři přidávají nové ingredience, aby nalákali novou klientelu na svoji stranu. K tomu připočtěte limitované edice a nakonec se v tom všem zkuste vyznat.

Ve většině případů se jedná o čistý kalkul, jen málokdy se dá mluvit o skutečné evoluci vůně. To se zdaří ve zlomku případů. Obecně platí jednoduché pravidlo: když už se povede namíchat vůni, jež se v tom dobrém liší od mainstreamu, a navíc se dobře prodává, raději na ni nesahejte. Nevyplácí se to. Ovšem i toto pravidlo potvrzují vzácné výjimky.

Sáhnout na největší legendu mezi parfémy chce pořádný kus odvahy a dost vysoké sebevědomí. Olivier Polge má obojího dost. Když po svém otci převzal pomyslné žezlo in-house parfuméra módního domu Chanel, v kuloárech se hned začalo šuškat o tom, že dělá novou Pětku.

Chanel No. 5 v novém? Jeho otec před deseti lety představil svou variaci na původní ikonu Chanel No. 5 Premiere, která se i díky masivní kampani s Nicole Kidmanovou stala bestsellerem.

Polge junior, jenž před nástupem do Chanelu vytvořil mimo jiné Flowerbomb pro Viktor & Rolf, The Beat pro Burberry, Pure Poison a Dior Homme, Clinique Happy Heart, Only The Brave pro Diesel, Armani Code a devět vůní pro Jimmy Choo, smetl ze stolu vše, co jste o No. 5 věděli. Začal stavět legendu od počátku.

Zboural celou její pyramidu a sestavil vůni úplně jinou. Jednodušší, čistší, lehčí a maximálně současnou. Nejdominantnější ingrediencí je citron v těsném závěsu s ylang-ylang a svěžím neroli. Ikonické aldehydy, které byly poprvé použity v roce 1921 právě v Chanelu No. 5, se samozřejmě nikam nevytratily, jsou tu pořád, jen dostaly novou podobu.

K tomu vzácná růže, kterou si Chanel pěstuje na polích v Grasse, pár kapek jasmínu, pomeranče a limetky. Jiskřivá kompozice, jež na kůži tančí, je plná energie, ale zároveň vyrovnaná a klidná. Vůně mnoha tváří a každá z nich je dokonalá.

Parfumérovi se povedlo to, co dělá Karl Lagerfeld s Chanel kostýmem. Ten rovněž přetváří ikonický kousek dámského šatníku a v posledních sezonách dokázal zcela přesvědčit mladou generaci, že i ona potřebuje sako a sukni z tvídu. Jen se nutně nemusí nosit s lodičkami a perlami na krku.

Nová Pětka je také taková. Skvěle se nosí k džínům a tričku, kožené sukni a hedvábné halence. Můžete si ji vzít do práce, stejně jako na večer do kina i na VIP party. Pořád je to Pětka, jen prostě jiná. Lepší? Mladší? Šik? Cool? Přívlastky si k této vůni musíte dodat sami.Lily Rose Deppová se stala v roce 2016 tváří kampaně nové interpretace Chanel No. 5.

Lily Rose Deppová v kampani Chanel No. 5.
Foto: archiv firmy