Značka Karl Lagerfeld bude mít v sobotu premiéru v pražské nákupní galerii Myslbek. Příští týden se pak v nové části obchodního Centra Chodov otevírá další prodejna pojmenovaná po tomto známém módním návrháři. Pronájem prostor v nejlepších tuzemských nákupních centrech volí čím dál více dražších módních značek. Důvodem je to, že se řadě z nich nedaří zajistit exkluzivní prostory na osvědčených nákupních třídách − tedy v ulicích Pařížská a Na Příkopě v centru Prahy.

V obchodním Centru Chodov přibude na podzim po rozšíření více než 300 obchodů a jeho součástí bude i zóna s obchody zahraničních i místních talentovaných návrhářů a prémiových značek. Dražší značky ale míří i do mimopražských nákupních center, jako je Olympia Brno nebo ostravské Forum Nová Karolina.

Další a další značky

Vloni vstoupilo na český trh celkem 22 nových módních značek, o sedm více než v předchozím roce. Mezi nově příchozími byly například Breitling, Patek Philippe, Rolls-Royce nebo Stefano Ricci. Zároveň se z Česka žádná značka nestáhla. Zjistila to mezinárodní poradenská společnost CBRE.

Značky, jež přišly loni

◼ COS
◼ 4F
◼ Bally
◼ Breitling
◼ Cool Club
◼ Cremieux
◼ Crocodilino
◼ Forever 21
◼ Hamleys
◼ Imaginarium
◼ Lusha
◼ Florence
◼ MAX&Co
◼ Michal Negrin
◼ NYX
◼ Patek Philippe
◼ Pinko
◼ Piquadro
◼ Pupa
◼ Rolls-Royce
◼ Stefano Ricci
◼ Tous

V dubnu otevře nový obchod v Havířské ulici v Praze prodejce dámského spodního prádla Palmers. Provozovat jej bude přímo mateřská společnost z Rakouska. Palmers obsadí prostory po značce Cerruti, která se prý z českého trhu nestahuje a do konce roku plánuje otevřít svoji prodejnu jinde.

Začátkem letošního roku však už z tuzemského trhu stihl odejít britský řetězec Mothercare a italská značka Harmont & Blaine. Důvody pro jejich odchod jsou podle Veroniky Tebichové ze CBRE různé. "Častěji se nám stává, že značka opustí trh, pokud je to franšízový partner," podotýká Tebichová s tím, že provozování prodejny je pro ně náročnější, a to i finančně. Ovšem házet všechny franšízanty "do jednoho pytle", jak zdůrazňuje, nelze. Záleží na jejich zázemí a zkušenostech v maloobchodu.

Firma Harmont & Blaine měla obchod v ulici 28. října. Realitní poradci už delší dobu předpovídají, že se tato adresa stane plnohodnotným rozšířením ulice Na Příkopě. Ta je společně s Pařížskou nejdražší nákupní třídou v Praze a pochopitelně i v celé republice. Obchodníci tu za pronájem jednoho metru čtverečního platí 215−220 eur, v přepočtu více než 5800 korun, měsíčně. Kvůli omezené kapacitě obchodních prostor loni nájmy na nejdražších adresách vzrostly o 7,5 procenta a letos zdraží až o pět procent, odhaduje poradenská firma CBRE.

"Největší meziroční změnu zaznamenala prémiová nákupní centra, kde nejvyšší dosahované nájemné vzrostlo o více než 8,5 procenta, a lze očekávat další významný růst v roce 2017 o přibližně osm procent," komentuje Klára Bejblová, vedoucí oddělení průzkumu a poradenství v CBRE.

Mezi takzvaná prémiová nákupní centra patří vedle OC Chodov také například Palladium, OC Černý Most nebo OC Nový Smíchov. Zde se výše nájmu může vyšplhat až ke 125 eurům za metr čtvereční a měsíc, v mimopražských centrech to je bezmála o polovinu méně. V regionech CBRE zdražování pronájmu v obchodních centrech letos nepředpokládá. Růst nájmů způsobuje velký zájem nájemců a omezené množství prémiových prostor, připomíná Bejblová. Loni se častěji měnili nájemci na nákupních třídách než v obchodních centrech.

Dražší značky jdou i do Ostravy

Tento měsíc si ostravské Forum Nová Karolina připomíná pět let od svého otevření. "Ze zhruba 200 obchodních jednotek jsme jich doposud obměnili kolem 20 procent," říká Martin Kubík, ředitel Active Retail Asset Managementu. Tato společnost zajišťuje správu ostravského obchodního centra. Největší vlna stěhování proběhla v posledním půlroce, ale změny jsou menší, než firma původně očekávala. Podle Kubíka přijdou nové značky z oblasti stravování a módy a módních doplňků.

Do Karoliny loni zamířila britská značka Barbour. "Barbour se rozhodl otevřít na základě úspěchu operátora − společnosti Vermont – se značkou Gant," vysvětluje Kubík. Firma Vermont Holding zastupuje v Česku, na Slovensku a v Maďarsku vedle dvou zmíněných značek ještě další prémiové značky jako Karl Lagerfeld, Peak Performance nebo Vermont Kids.

"V současné chvíli máme ještě mimo Prahu například značku La Martina v brněnské Olympii nebo ve zlínském Zlatém jablku značku Nautica. Plánujeme, že bychom v budoucnu do regionů rozšířili multibrandové prodejny," říká Aneta Hoffmannová, PR manažerka firmy Vermont Holding. Další monobrandovou prodejnu Karl Lagerfeld firma podle ní v Česku zatím neplánuje.

Kubík se domnívá, že Ostravsko ještě není zralé pro vstup dražších značek. "To, co funguje v Praze, se zde nemusí setkat s úspěchem. Na druhou stranu si velmi dobře vedou brandy z oblasti parfumerie, značkových hodinek nebo klenotů, což by ještě před třemi lety málokdo předpovídal," říká Kubík.

Osobně ho těší nový český koncept Park Avenue, jenž je stylovou a elegantní alternativou prémiové pánské módy. Výsledky ostravského Fora Nová Karolina jsou podle Kubíka pro dražší značky jednoznačně atraktivní, ale je třeba i vlastní investice a invence.

Ostravské nákupní centrum si dnes účtuje vyšší nájemné než v době svého otevření před pěti lety. Loni jej navštívilo devět milionů návštěvníků, což je podle Kubíka v kombinaci s dobrou kondicí ekonomiky předpokladem pro letošní pokoření hranice 10 milionů návštěvníků. "Tržby rostou naprosté většině našich nájemců letos ještě rychleji," dodal Kubík.