Hon automobilek za nižší spotřebou se přiostřuje. Konveční spalovací motory začíná nahrazovat hybridní soustrojí nebo elektromobily. První jmenovaný má problém s vysokou hmotností za kterou mohou hlavně baterie, druhý zase s malým dojezdem a dlouhou dobou dobíjení.
Řešením má být podle Volva jednoduché zařízení, které všichni dobře známe - setrvačník. Samozřejmě v trochu modernějším podání, kdy na jeho stavbu bude využito uhlíkové vlákno. Systém se jmenuje FKERS, tedy Flywheel Kinetic Energy Recovery System.
Jak funguje? Když se řidič blíží k semaforu, na kterém mu naskočila červená, sešlápne brzdový pedál. V tu chvíli začne setrvačník rekuperovat kinetickou energii. Může dosáhnout až 60 tisíc otáček za minutu. Spalovací motor pak odpojí systém start-stop.
Řídili jsme: Kia Forte Hybrid jezdí na plyn a elektřinu - čtěte ZDE
Test Porsche Cayenne S Hybrid: první ekolog z Zuffenhausenu? - čtěte ZDE
Pokud padne zelená, sešlápnutím plynového pedálu se spalovací motor rovnou nespustí. Místo toho se zapojí setrvačník a přes vlastní spojku přenese sílu na zadní kola, která automobil rozjedou na potřebou rychlost, kdy se opět ke slovu dostane motor. Setrvačník tak bude pracovat ve chvíli, kdy si motor v běžném autě říká o nejvíce paliva, tedy při rozjezdu.
Volvo Flywheel KERS system animation
Volvo slibuje, že by se díky systému FKERS mělo ušetřit z hodnoty průměrné spotřeby až 20 procent. Oproti hybridu navíc přinese výhodu v podobě nižší hmotnosti. Setrvačník má průměr 20 centimetrů. Díky kompozitu bude vážit jen 6 kg.
První vozy se strvačníkem by měly vyjet už v roce 2012. Půjde zatím jen o flotilu aut určených k testování. Pokud vše půjde dobře, Volvo dle svého prohlášení uvede první model vybavený FKERS "během několika let". V případě použití karbonu ale stále zůstává otázkou cena.