Proč auto v zimě startuje hůř nebo dokonce vůbec? Příčin je hned několik, všechny ale mají společného jmenovatele – tekutiny. Platí pro ně stejná pravidla. Čím nižší je teplota, tím hůř "fungují".

S klesající teplotou se benzin méně vypařuje, tím se snižuje možnost zahájit spalovací proces. Nekvalitní nafta dokonce tuhne. Stejné problémy má i olej. Ten s klesající teplotu houstne a pohyblivé části motoru mají více práce se v takovém prostředí rozběhnout. A problémy s tekutinami má i baterie, ve které chemické reakce potřebné k výrobě elektrické energie probíhají pomaleji.

Abyste za mrazivého rána vůbec nastartovali, potřebujete proto preventivně podniknout řadu kroků. Nejlepší by samozřejmě bylo vyhledat podzemní garáž, kde jsou teploty vyšší. Pokud ale tu možnost nemáte a musíte parkovat na ulici, věnujte péči o svůj vůz maximální pozornost.

Kupujte jen kvalitní palivo

Možná může znít nabídka traktorové stanice v nedaleké vesnici lákavě, v zimním období se ale vyplatí vyhledávat pouze čerpací stanice velkých řetězců. Ty mají v případě nafty povinnost od začátku prosince do konce února prodávat tak zvanou zimní naftu. Ta by měla spolehlivě fungovat do teploty -20 stupňů Celsia. Řada pump nabízí navíc ještě "schopnější" naftu, kterou obohacují o aditiva a může vydržet i nižší teploty. Nezapomeňte, že si aditiva můžete dokoupit i sami a palivo s nimi smíchat.

Baterii nechte v teple

Akumulátor je klíčovým prvkem, který dodává potřebnou energii ke startu vozu. Pokud se očekávají extrémní mrazy, baterii z vozu opatrně vyjměte. Určitě jí bude lépe u vás doma v předsíni, než v mrazivé noci. Můžete přitom zkontrolovat, zda je dostatečně nabitá.

Nestartuje? Nepanikařte

Pokud auto nenastartuje napoprvé, nepanikařte. Proces startu by neměl trvat déle než 15 až 20 sekund. Pak vraťte líček zpět do první polohy a nechtě unavenou baterii dvě minuty odpočívat. Poté zkuste znovu nastartovat. Pokud se ani dál nedaří vůz zprovoznit, neopakujte proces mnohokrát. Tím stav baterie ještě zhoršíte. Dobrým vodítkem je rychlost otáčení startéru.

Mějte připravené kabely

Z problémů s baterií vás může zachránit nejen známý, ale klidně i ochotný kolem jedoucí řidič. Lidé ovšem většinou startovací kabely s sebou nevozí. Mějte proto vlastní výbavu připravenou v záloze. Pokud se auto tímto způsobem podaří nastartovat, můžete v klidu jet. Aby se ale baterie vzpamatovala, rozhodně motor nevypínejte po své pětikilometrové cestě do práce. Motor by měl běžet i hodinu, aby se akumulátor vrátil do svého původního stavu.

Nepodceňujte výbavu

Správná zimní výbava zachrání nervy i čas. U starších vozů si pořiďte rozmrazovač zámků. Práci se škrabkou si ušetříte díky rozmrazovači skel, navíc zabráníte případnému poškození skla. V zemích, kde panují tvrdé zimní podmínky, jsou k dostání elektrické "dečky", které baterii udrží v rozumné teplotě i když ji necháte venku. Existují i kryty motorového prostoru. Do extrémních situací si lze pořídit navíc blokový ohřívač motoru. Ten je ovšem náročnější na elektrickou energii a je potřeba přístup k zásuvce.