reklama
reklama
24. 3. 2012 | poslední aktualizace: 24. 3. 2012  17:49
Tramontana R: Stíhačka i Formule 1

Španělská Tramontana R vznikne, když se potká Formule 1 s bojovou stíhačkou

Mít v garáží Bugatti Veyron nebo Ferrari Enzo je jistě pro běžného nadšence do aut vzrušující představa. I majitelé nejdražších supersportů se ale mohou začít nudit. Vždyť jsou vlastně všechna ta auta tak podobná. Právě proto vznikla bláznivá kreace ze Španělska jménem Tramontana R.
Jan Markovič
Jan Markovič
Redaktor
Čtěte více o: Neznámá auta
Tramontana R
Tramontana R
foto: Výrobce

Za společností Advanced Design Tramontana stojí muž jménem Josep Rubau, který si chtěl splnit svůj klukovský sen o vlastním supersportu. Takových lidí je mezi malými výrobci aut mnoho. On si toho byl vědom a chtěl se proto lišit tak, jak nejvíc to šlo.

Rubau si na jednom ze statků ve vesničce Palau de Santa Eulalia v baskické části Španělska otevřel dílnu. A v roce 2005 byl připraven na autosalonu v Ženevě ukázat koncept nazvaný podle místního větru Tramontana.

reklama

Otevřený vůz měl evokovat Formuli 1 pro běžné silnice. Přední i zadní kola byla proto mimo karosérii a oblý nízký ponton vozu se měnil z úzkého čumáku vpředu do širšího místa pro řidiče, aby se vzadu opět zúžil. Nechybělo přítlačné křídlo a zpětná zrcátka na dlouhých stoncích.

Firma se pustila s týmem inženýrů do testování na okruhu. Už v poměrně teplém Španělsku se ale ukázalo, že otevřený vůz není vhodný do vysokých teplot. Člověk, který by chtěl Tramontanu používat pravidelně, by na slunci trpěl. Obzvlášť v arabských zemích, které měly tvořit hlavní odbytiště. Vznikla proto uzavřené verze.

Na karosérii připomínající Formuli 1 tak přibyl kryt silně evokující kokpit stíhacího letounu. Otvírá se vyklopením vpřed tak, aby posádka co nejpohodlněji nasedla dovnitř a zároveň na sebe upoutala co největší pozornost. K dispozici je i druhé sedadlo, cestující sedí za sebou.

V roce 2007 šel model Tramontana R do sériové výroby, pokud se tak dá nazývat striktně omezená produkce 12 kusů ročně. Jeho šasi je z uhlíkového vlákna a hliníku, stejně tak karosérie. Kola o velikosti 20 palců kombinují karbon s magnesiem. Auto přesto není tak lehké, jak vypadá. Váží 1268 kg.

Za část hmotnosti může dvanáctiválec, který dodal Mercedes-Benz. Motor přeplňují dvě turbodmychadla. Díky tomu posílá na zadní kola výkon 529 kW (720 koní) a maximum točivého momentu 1100 Nm. Pro běžné cestování jde tlačítkem výkon snížit, aby byla jízda o něco bezpečnější.

Tramontana se chlubí téměř závodními technologiemi. K řazení například slouží sekvenční převodovka se šesti stupni. Volant je pro lepší nastupování odjímatelný (navíc nemá horní část), budíky jsou jen virtuální – zobrazuje je LCD displej. Podvozek se dá seřídit a má i nastavitelnou výšku kvůli přejíždění retardérů a dalších překážek.

 

externí video: Tramontana - propagační video
Fighter_Jet_Car_Top_Gear_Tramontana_R_2010

Vzhledem k tomu, že Tramontana R dokáže vystřelit z nuly na stovku za 3,6 sekundy a maximální rychlost je až 325 km/h, potřebuje i solidní brzdnou sílu. O ni se starají keramické brzdy se šestipístkovými třmeny na všech kolech. Ze 100 km/h dokáží úplně zastavit za 2,5 sekundy.

Cílení na arabskou klientelu je jasné i za nabídky příplatků. Základní model vyjde na 385 tisíc eur, tedy asi 9,6 milionu korun bez daně. Už u něj klienta potěší logo Tramontany z bílého zlata. V interiéru nechybí klimatizace, solidní rádio a kožené čalounění. Dají se dokoupit ozdoby z diamantů, které mohou cenu zvednout až na dvojnásobek.

 

Tramontana R
Motor: zážehový 2x přeplňovaný dvanáctiválec (5,5 litru)
Výkon: 529 kW (720 k)
Točivý moment: 110
Max. rychlost: 325 km/h
Zrychlení: 3,6 s
Převodovka: 6rychlostní, sekvenční
Země původu: Španělsko (Palau de Santa Eulalia)
Výrobce: Advaced Design Tramontana
Vyrobeno: 12 kusů/rok
Produkce: 2007 - současnost
Cena: 385 000 EUR   
 

Autoři: Jan Markovič
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Španělská Tramontana R vznikne, když se potká Formule 1 s bojovou stíhačkou (anonym)
Nadpis má pravdu. K něčemu takovému nepochybně došlo. Buď se srazily...
Druhé variantě by nasvědčovala ta černá barva. (anonym)
Ani se nedivím, že přehrávání videa o tomhle strašidelném autě...
Blatníky (anonym)
nejsou špatný nápad. Naopak. Aerodynamicky prospívají, a měly...
Nevhodný příspěvek ()
Tento příspěvek byl redakcí označen jako nevhodný.
Španělská Tramontana R vznikne, když se potká Formule 1 s bojovou stíhačkou (ctverec)
Všichni tihle designéři, co se jen chcou lišit, jsou naprostí...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama