reklama
reklama
12. 5. 2012 | poslední aktualizace: 13. 5. 2012  10:36
Bizarní auto s volantem uprostřed

Bizarní Bizzarrini Manta: Řidič seděl uprostřed, spolujezdci se tísnili okolo něj

Jeho stavba trvala pouhých čtyřicet dní. Stalo se přitom hvězdou Turínského autosalonu. Podivné Bizzarrini Manta je prvním dílem karosárny Ital Design slavného návrháře Giorgetta Guigiara. Vystřídalo řadu sbírek i laků až skončilo v USA.
Jan Markovič
Jan Markovič
Redaktor
Čtěte více o: Neznámá auta
Bizzarrini Manta
Bizzarrini Manta
foto: Bizzarrini a Supercars.net

Italský designér Giorgetto Guigiaro chtěl u příležitosti založení své společnosti Ital Design vystřelit na nejbližším autosalonu se strhujícím konceptem. Proto spojil své síly s Giottem Bizzarrinim. Ten měl vlastní automobilku v italském Livornu.

Byl to velmi zkušený technik, který pracoval pro automobilky Alfa Romeo, Ferrari nebo ISO, než založil vlastní společnost. Ta sice fungovala jen pět let, ale podepsala se pod několik zajímavých vozů. Jedním z nich bylo právě Bizzarrini Manta.

reklama

Bizzarrini měl k dispozici šasi z ocelového trubkového rámu, který pocházel z jeho modelu P538.  Do jeho prostředku podélně vložil vidlicový osmiválec z Chevroletu Corvette. Motor s rozvodem OHV měl objem 5,4 litru a čtyři karburátory Weber.

Guigiaro sám nakreslil linie Manty. Vpředu ji opatřil vyklápěcími světly, která v té době byla moderní. Příď ozdobil speciální znak připomínající rejnoka Mantu obrovskou. Vůz měl na přední kapotě žábry a pouze jeden velký stěrač pro čelní sklo.

Nejvíce pozornosti ale vzbuzovalo uspořádání interiéru. Roky před McLarenem F1 bylo Bizzarrini Manta jedním z prvních vozů, ve kterém řidič seděl uprostřed se dvěma spolujezdci po stranách. Vzhledem k obloukům nad předními koly by ale interiér v plném obsazení působil poněkud stísněně.

Mantu se podařilo zkompletovat za 40 dní. Přesně tak, aby se stihla ukázat v roce 1969 na autosalonu v italském Turínu a stát se jednou z hvězd. Pro tu příležitost byla nalakovaná na limetkově zelenou, aby byla co nejvýraznější.

 

Vůz se po výstavě vydal na světové turné a ještě téhož roku se představil také na autosalonu v Los Angeles. Pro tu příležitost byl přestříkaný do stříbrného kabátku. Poté auto na dlouho zmizelo. Objevilo se ale třeba na večírku ke dvacátému výročí studia Ital Design.

V roce 2003 se začalo o voze znovu mluvit. To když proběhl prodej mezi sběrateli. Nový majitel si zaplatil nákladné restaurování a auto dostalo tyrkysový lak. Po dvou letech práce se v roce 2005 předvedlo na výstavě na kalifornském Pebble Beach a získalo ocenění od poroty.

Pokud se budete pohybovat v okolí Los Angeles, můžete navštívit Petersonovo automobilové muzeum, kde je nyní vůz vystaven.

Bizzarrini Manta
Motor: zážehový osmiválec (5,4 litru)
Výkon: 265 kW (355 k)
Točivý moment: neudává se
Max. rychlost: 325 km/h
Zrychlení: neudává se
Převodovka: 5rychlostní, manuální (ZF)
Země původu: Itálie (Livorno)
Výrobce: Bizzarrini S.p.A.
Vyrobeno: 1
Rok: 1969
Cena: neznámá
K vidění je: Petersen Automotive Museum (Los Angeles)

Autoři: Jan Markovič
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
KD (houby s octem)
to je samozrejme parodie, u zavodnich aut se dopredu dava jen...
A zatahovací stěrač nemá? (blondýna)
Můj známý tvrdí, že má na sporťáku zatahovací stěrače. Ale já...
Rada aut ma (Thyronx)
sterace ktere se po vypnuti zasunou az pod kapotu takze nejsou...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama