Novinka od Toyoty sice používá jméno pionýra hybridních aut, ale jinak má „plusko“ k běžnému Priusu stejně blízko nebo daleko jako třeba Ford Grand C-MAX k Focusu nebo Citroën Grand C4 Picasso k obyčejné C4. To znamená, že jde o naprosto svébytný model jiné kategorie.

Zatímco základní Prius nazýváme stejně jako Škodu Octavia liftbackem, Prius+ řadíme mezi víceúčelové vozy MPV. Proti Priusu ve všech směrech nabobtnal a standardně vozí sedm sedadel místo pěti.

Výrobce uvádí, že Toyota Prius+ spotřebuje průměrně 4,1 l benzinu. Tak nízkou spotřebou se nemůže chlubit žádné kompaktní MPV, dokonce ani s naftovým motorem. Přesvědčit se můžete zde.

Nízkou spotřebu zajišťuje hybridní systém. Ten dokáže přeměňovat kinetickou energii vznikající brzděním, která u běžných aut přichází vniveč, na elektřinu. Ukládá ji do baterií a využívá k pohonu elektromotoru, který buď pomáhá benzinové osmnáctistovce, nebo utáhne 1,5 tuny těžké auto úplně sám.

Testovali jsme novou Toyotu Prius+ dva dny v okolí Bratislavy a Vídně. Výrobcem udávané spotřeby se nám podařilo dosahovat ve chvíli, kdy jsme se vyhýbali dálnicím. Většinu vesniček jsme padesátkou tiše prošuměli jen na elektřinu a v kombinaci s jízdou devadesátkou mimo obec se s prázdným autem dařilo držet spotřebu kolem čtyř litrů.

Díky novým technologiím umí Prius+ využívat čistě elektrického pohonu častěji než jeho sourozenci. Například místo klasických nikl-metal-hydridových (NiMH) baterií dostal modernější lithium-iontové, takže akumulátor Priusu+ zhubl proti klasickému Priusu o 8 kg a vejde se do středové konzole mezi řidiče a spolujezdce.

Nepřítel hybridní technologie se jmenuje dálnice. Při ustálené jízdě vysokou rychlostí nelze výhody auta využít, takže se spotřeba šplhá k hodnotám běžným pro MPV s benzinovým motorem. Když jsme do našich testovacích tras zařadili přibližně na třetinu vzdálenosti dálnici s rychlostí 130 km/h, stoupla průměrná konzumace auta na 5,5 l. Hybrid se tedy nevyplatí řidičům, kteří jezdí hlavně dlouhé dálniční trasy.

Jízdní vlastnosti Priusu+ se stejně jako u většiny sedmimístných MPV výrazně zaměřují na komfort. Zvlášť důstojné a tlumené přejíždění menších nerovností nám připadalo extrémně pohodlné.

Zato rychlé projíždění zatáček není disciplínou, kterou by měl řidič Priusu+ vyhledávat. Pozor jsme si museli v prudkých obloucích dávat hlavně na mokré silnici, což je povrch, na němž pneumatiky se sníženým valivým odporem dost klouzaly.

Prius+ nabízí sedm míst pro dospělé cestující. Porovnáme-li jeho parametry s konkurencí, pak potěší hlavně velkorysou podélnou prostorností. V prvních dvou řadách si natáhnou nohy i basketbalisté. Naopak kufr by mohl být objemnější, sedadla druhé řady se totiž dají sklápět, ale bez zapouštění do podlahy, takže dno zavazadlového prostoru najdeme dost vysoko.

Toyota nabízí nový Prius+ v rámci předprodeje od 669 900 Kč s bohatou základní výbavou a řadou futuristických řešení, které u žádného z konkurentů nenajdete.

Nejlevnější sedmimístné soupeře s naftovými motory pořídíte pod půl milionu. Pokud ale porovnáme auta s podobným výkonem, automatickou převodovkou a přibližně stejnou výbavou, cenový rozdíl mezi hybridem a turbodiesely se smazává. Můžete to vidět z porovnání Toyoty Prius+ s Citroënem Grand C4 Picasso a Fordem Grand C-MAX, které jsme připravili zde. Parametry srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.