Auto se podle očekávání tvarem karoserie podobá Octavii. Jde o pětidveřový liftback s dlouhými výklopnými dveřmi, které zajišťují velkorysý přístup do kufru.

Rapid je o 9 cm menší a o 7 cm užší než Octavia. Těžko se mu hledají konkurenti. Svými rozměry se nachází na pomezí dvou automobilových tříd - malých aut a o kategorii větších kompaktů. Délkou se mu z podobných vozů nejvíce blíží Hyundai Elantra (4,53 m), což je ale sedan, u něhož přístup do kufru zajišťuje jen malé víko nikoli páté dveře.

Jediný opravdu přímý konkurent tak bude sjíždět s Rapidem ze stejné linky v Mladé Boleslavi - Seat Toledo. Koncern Volkswagen se totiž u nového modelu rozhodl pro politiku technicky shodných sourozenců drobně se lišících jen designem karoserie a interiéru, kterou praktikuje například u minivozů Seat Mii, Škoda Citigo a VW Up! vyráběných v Bratislavě. Rovněž oficiální fotky nového Toleda už běhají po internetu - i když šlo o neplánovaný únik informací. Najdete je ve fotogalerii u tohoto článku.

Sériové Toledo se téměř neliší od konceptu, který Seat vystavil na ženevském autosalonu. Díky němu jsme mohli zjistit vnitřní rozměry Škody Rapid a porovnat je s Octavií i konkurenty. Silnou stránkou Rapidu bude prostor na nohy na všech pěti místech nebo délka kufru, slabinou jako u většiny škodovek úzký interiér. Podrobně se o vnitřních parametrech Toleda alias Rapidu dočtete zde.

Seat Toledo se podle našich informací začne v Česku prodávat začátkem roku 2013 s podobnými cenami jako Rapid - hovoří se o částkách začínajících mezi 250 až 300 tisíci korunami. České zastoupení španělské značky by s Toledem chtělo navázat na úspěch první generace modelu, která byla začátkem devadesátých let nejprodávanějším autem vyjma škodovek.

Seat dostal od koncernu Volkswagen právo uvést Toledo jako první na trzích západní Evropy, Škoda Rapid má přednost ve východní části kontinentu.

Rapid podle oficiální zprávy automobilky poprvé kompletně představuje nový designový jazyk značky Škoda. "Jasné a čistě modelované plochy, ostře vedené linie, nové logo značky na zaoblené přední hraně kapoty, soubor předních a mlhových světlometů evokujících tvar čtyřlístku, zadní svítilny s typickým znakem písmene C," tak popisuje Škoda některé prvky designu Rapidu.

Ty se podle našich informací objeví i na nové Octavii, která by se měla představit příští rok.

Ohledně motorizací Škoda zatím prozradila pouze to, že se nabídka skládá z pětice benzinových motorů a dvojice naftových agregátů. Základ bude podle našich informací pro Rapid i Toledo tvořit stejně jako u Fabie benzinový tříválec s objemem 1,2 l. Chybět ale samozřejmě nebudou ani výkonnější turbomotory TSI.

Škoda odtajňovala podobu nového Rapidu postupně už několik měsíců. Začalo to loni na podzim ve Frankfurtu studií Mission-L, jejíž tvar karoserie se od sériové podoby Rapidu prakticky neliší. V posledních týdnech Škoda testovala Rapid na běžných silnicích s různou úrovní maskování, takže přibývalo špionážních fotek.

O šíření některých z nich se údajně v rámci marketingové strategie zasloužila sama značka. Těsně před vypuštěním oficiálních snímků se některé detaily nového Rapidu objevily na Facebooku.

IHNED.cz si mohl prohlédnout předprodukční prototyp přímo v továrně, nesměl ale pořizovat fotografie. Vůz nás naživo zaujal tím, že vypadá větší než ve skutečnosti je. Vnitřek vozu je pojat jednoduše. Uspořádání budíků je známé, stejně tak nepřekvapí ani umístění výdechů klimatizace nebo autorádia. Nový je ale volant se čtyřmi rameny a oblým středem, který vypadá pěkně a dobře padne do ruky.

Jízdní dojmy z nové Škody Rapid se dočtete už za tři týdny, kdy automobilka pořádá novinářskou prezentaci nového Rapidu.