reklama
reklama
23. 9. 2012 | poslední aktualizace: 23. 9. 2012  10:30
Subaru 1000 dostalo motor boxer

Subaru 1000: Před pohonem všech kol přišel na řadu benzinový motor zvaný boxer

Japonská automobilka letos oslavuje 40 let od zavedení pohonu všech kol do hromadné výroby. Už před první čtyřkolkou, modelem Subaru Leone Station Wagon AWD, však značka se šesti hvězdami ve znaku měla na čem stavět.
Petr Prokopec
Petr Prokopec
redaktor
Čtěte více o: Subaru | Auto legenda
Subaru 1000
Subaru 1000
foto: Subaru

Subaru v roce 1966 uvedlo do provozu plochý motor s protiběžnými válci, který se díky svému nízkému těžišti pro čtyřkolky hodí. Ve své době se tak stala kromě Volkswagenu a Porsche jedinou automobilkou, která pohonnou jednotku zvanou boxer užívala.

Zatímco dnes pohání motor obdobné konstrukce takřka celé portfolio Subaru, před 46 lety šlo pouze o model 1000. Poprvé zahájila značka jeho vývoj v roce 1960. Kvůli nedostatku financí skončil ale vývoj dříve, než se pořádně rozjel.

reklama

O tři roky později začalo Subaru pod vedením konstruktéra Šinroku Momose model 1000 opětovně připravovat. Tentokrát mělo jít o čtyřmetrový sedan, který pohodlně pobere čtveřici pasažérů.

Aby zároveň vůz měl vůbec nějaký zavazadlový prostor, nechal Momose zkrátit přední převis karoserie a umístil dopředu i převodovku. Mnohem podstatnější bylo umístění diferenciálu do podélné osy vozu. V kombinaci s nízkým těžištěm motoru tak totiž Subaru prošláplo cestu chystanému pohonu všech kol.

Čtyřkolka však byla v roce 1965, kdy mělo Subaru 1000 premiéru, hudbou budoucnosti. Značka se pak věnovala spíše představování jednotlivých karosářských verzí, v roce 1969 přišel dokonce první zásadní facelift. Ten navýšil objem motoru na 1,1 l, výkon na 62 koní.

Opravdový úspěch přišel až s 1,3litrovou verzí představenou o rok později. Motor již produkoval 82 koňských sil při spotřebě pouhých 8,1 l / 100 km. V USA stálo Subaru 1000 jen 2000 dolarů a bylo prvním výrazným exportním artiklem automobilky.

 

Ještě v závěru roku 1970 značka zahájila vývoj kombi 1000 s pohonem všech kol. Výsledkem bylo v říjnu 1971 představení prvních prototypů. Do konce roku automobilka vyrobila osm exemplářů, v září následujícího roku však produkci zastavila. Představen byl totiž následující model Leone.

Autoři: Petr Prokopec
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
nechapu to spojeni boxera a ctyrkolky kvuli tezisti (rudastraka)
kdyz porovnam teziste ctyrkolky a dvojkolky u stejnyho modelu...
Subaru vs. zbytek světa (Šašek)
Ano, souhlasím. Čtyřkolka má těžiště vždy níž, než odpovídající...
Re: Subaru 1000: Před pohonem všech kol přišel na řadu benzinový motor zvaný boxer (anonym)
To je fyzika. A ty nejsi schopen odlišit motor od podvozku. Podvozek,...
kazdymu trouboj vcetne tebe by melo bejt jasny (anonym)
ze jestlize ma 4 kolka o 2 diferencialy vic na obycejna dvojkolka...
Re: Subaru 1000: Před pohonem všech kol přišel na řadu benzinový motor zvaný boxer (anonym)
Znova: plácáš dvě věci dohromady. Dokonce ještě horším způsobem...
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama