Terénní automobily východního bloku mají společný důvod vzniku – primárně se vyráběly pro armádní účely a pak se případně modifikovaly i do civilní služby. Vojenské off-roady se v Československu objevily krátce po válce, kdy vznikl první prototyp vozu Škoda 1101 P, který silně připomínal americké Willisy. Šlo ale vlastně o další verzi modelové řady 1101 založené na šasi předválečného Popularu.

Už v roce 1950 se ale začal testovat prototyp Škody 965, který byl od modelu 1101 P odvozený, měl ale silnější motor s objemem 1221 ccm. Zajímavostí byl pak na něj navazující typ pancéřového vojenského vozu přezdívaný Jarmila, oficiálně se jmenoval Škoda 971. Nejvíce pozornosti si ale vysloužil obojživelný model 972. Ten byl schopný ve vodě plout rychlostí až 10 km/h.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se