Škoda Auto je už třetím rokem po sobě nejvýznamnějším českým podnikem z hlediska tržeb. Pozitivní výsledky hlásí i plzeňská Škoda Transportation: nedávno získala průlomový kontrakt v Německu. Dodá šest elektrických vlaků, které budou jezdit z Norimberku do Mnichova. Obě firmy se hlásí ke značce, jež připomíná podnikatele Emila Škodu. Ten sice nezaložil ani plzeňské strojírny, natož automobilku, přesto se stal v českém podnikatelském světě legendou.

Historie Škody se začala psát v roce 1859. Tehdy hrabě Christian Valdštejn kývl na návrh, aby jeho sedlecké strojírny přesunuly část výroby do Plzně. Město totiž mělo brzy získat železniční spojení. Plzeňská továrna nejprve vyráběla hlavně zemědělské nástroje.

Klíčový se pro ni stal rok 1866, kdy do funkce vrchního inženýra nastoupil Emil Škoda. Záhy pochopil, že chce-li strojírna obstát v konkurenci, musí se modernizovat. Ale hrabě o průmyslové podnikání nejevil valný zájem. Rozhodl se firmu prodat, a to právě vrchnímu inženýrovi.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se