Každý už to určitě zažil. Mám přednost já? Jaká tam vlastně byla značka? Stihnu projet křižovatku ještě na zelenou? Pozor, přechod pro chodce! Ulice plné dopravních značek, domácí jezdí "popaměti" a ti, kteří projíždějí poprvé si často připadají jako Alenka v říši divů. Jízda městy ve stylu brzda - plyn je nebezpečná, často řinčí plechy, bohužel dochází i ke zraněním a úmrtím účastníků silničního provozu.

Když před lety přišel holandský dopravní inženýr Hans Monderman s projektem Shared Space (tzn. Společný prostor), byl považován za snílka a málokdo věřil, že projekt má budoucnost. Dnes jeho koncepci přejímá čím dál více zemí. Co to znamená ve skutečnosti? Z měst mizí dopravní značky, ruší se semafory, přechody pro chodce i chodníky. Řidiči, chodci i cyklisté se tak musí dohodnout bez značek. Z prvních zkušeností vyplývá, že auta v těchto městech jezdí pomaleji, řidiči mají čas dávat přednost v jízdě či zastavovat tam, kde je to opravdu potřeba. Doprava je plynulejší (je méně emisí z výfukových plynů), auta i přes nižší rychlosti zvládnou městem projet stejně rychle nebo i rychleji než dřív.

Čtěte více

Společný prostor pro všechny

Filosofie projektu Shared Space spočívá v převratné myšlence, že nadbytek značek řidiče mate a paradoxně tak způsobuje nebezpečné situace. Automobilisté prý dopravní značení stejně ze 70 procent ignorují. Autor nápadu tvrdí, že řidiči reagující na dopravní situaci bez dopravního značení jsou údajně opatrnější a jezdí civilizovaněji. Hans Monderman letos zemřel, až léta příští nám odpoví na otázku, zda jeho teorie byla opravdu správná a zda přinesla očekávané výsledky.

Bohmte_Shared_Space_192.jpgDopravní projekty Shared Space již byly realizovány v některých městech Anglie, Německa, USA, Nizozemí, Švédska a Austrálie. Jak uvádí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, v Anglii jde o města Brighton, Londýn (zatím na jedné z nejznámějších hlavních centrálních ulic Kensington High Street) a Ipswich. V Německu se projektem inspirovala města (nebo části měst) Bohmte, Ettenheim, Endingen a Wolfach. V Nizozemí byl projekt použit ve městě Makkinga, ve Švédsku v Norrköpingu, v USA pak ve West Palma Beach, v Austrálii ve městě Bendigo atd. Projekty s minimem značek se chystají i na dalších místech, první vlaštovky se objevují také v ČR.

A jak systém funguje v praxi? Například v německém městě Bohmte s 11 tisíci obyvateli platí na silnicích při dávání přednosti pouze pravidlo pravé ruky. Když chce silnici přejít chodec, řidiči už vědí, že ho musí pustit kdekoliv, a tak většina automaticky brzdí, jakmile vidí na kraji vozovky pěší osoby. Dle některých odborníků je doprava v Bohmte po zavedení systému Shared Space plynulejší než v době semaforů a dopravního značení.