Před sedmdesáti lety, 2. prosince 1938, byl zahájen provoz na vnitrozemském průplavu mezi Otrokovicemi na Zlínsku a Rohatcem na Hodonínsku, pojmenován byl po známém zlínském podnikateli Janu Antonínovi Baťovi, který byl jedním z autorů celého projektu.

Čtěte více

Vodní cesta dlouhá více než 50 kilometrů byla vybudována v letech 1934 až 1938, aby sloužila k přepravě lignitu z dolů na jižní Moravě do Baťových závodů a k závlahám okolních polí. Trasa plavební cesty začínala přístavem v Otrokovicích (v Baťově) a končila u Rohatce překladištěm lignitu. Na vodní cestě, jež zčásti vede korytem řeky Moravy a jinde uměle vyhloubenými úseky, bylo vybudováno 14 plavebních komor. Za války německá vojska kanál poškodila a kvůli opravám byl čtyři roky vyřazen z provozu. Lety začala doprava na kanále stagnovat, v roce 1960 byla plavba ukončena.

Obnova Baťova kanálu začala v 90. letech

Batuv_kanal_pristaviste.jpgZ iniciativy přilehlých obcí a měst se v 90. letech začalo s postupnou obnovou Baťova kanálu pro turistickou plavbu. Od roku 1996 slouží tato technická a přírodní památka turistice, v prvním roce zahájení se po kanále projelo 5 tisíc lidí, lety se počet turistů zvyšoval. Lidé zde tráví dovolenou, víkendové pobyty, krajinu a zajímavosti kolem poznávají z paluby lodi. Letos od května do září sem zavítalo rekordních 65 tisíc lidí.

V současnosti je délka Baťova kanálu přibližně 60 kilometrů a spojuje Otrokovice se Sudoměřicemi. Jeho průměrná šířka je 12 metrů a hloubka 1,5 metru, na plavební cestě je 13 zdymadel. Pro rekreační plavbu je využíván i úsek řeky Moravy Hodonín - Skalica - Rohatec. Kanál a přilehlou řeku Moravu brázdí na 50 plavidel. Předpokládá se, že v roce 2010 by vodní cesta mohla být prodloužena až k Hodonínu.