ALBUM

Katy Perry
Teenage Dream
EMI/Virgin. 2010

Když se v roce 2008 objevila neznámá kalifornská zpěvačka Katy Perry s písní I Kissed A Girl, vypadalo to, že svět bude zase bohatší o další pomíjivou hvězdičku. Jenže pak následoval další celosvětový hit Hot n´Cold a po něm velmi úspěšné živé album z koncertu pro MTV, které ukázalo, že se tu možná vynořila jedna z nejnadějnějších pop osobností nového desetiletí.

Prostořeká zpěvačka dokázala zájem po vzoru své kolegyně Gwen Stefani ještě posílit excentrickým způsobem oblékání, které odvážně spojuje řvavé barvy s retro prvky - něco takového ženské a společenské magazíny milují, zvlášť když hvězda není blondýnka, ale černovláska.

Trhák bez invence

Z prvního singlu nové desky Teenage Dream ještě nikdo neslyšel ani tón a už byl pasován na největší letošní trhák hitparád. Předpoklad se splnil. Skladba California Gurls, údajně odpověď na "newyorsko-ostravskou" Empire State Of Mind od Alicii Keys, vedla šest týdnů americkou singlovou hitparádu a letos už ji těžko někdo překoná.

Vznikl dokonce termín, kterým se nejspíš budou označovat další skladby její i jejích podobně super-easy-cool-free-and-sexy následovnic: kalifornský hédonismus.

V čem je čerstvé album Teenage Dream tak výjimečné? Vtip je v tom, že v ničem.

Posluchač se nemusí prokousávat žádnými novými postupy, protože všechno už tu bylo, i když ne vždy tak dokonale dotažené. Je to perfektně střižený pop-rock, na nějž se ale také dá po čertech dobře tancovat, s nápaditými hooky, čili chytlavými instrumentálními motivy, které pomáhají skladbu co nejrychleji dostat posluchači do uší. Část z nich vymyslel Max Martin, jeden z nejlepších producentů současnosti.

Pěvecký výkon nemá cenu hodnotit, protože moderní studia dnes udělají zpěváka i z němého, ale přestože podle poslední módy producenti přilepují na lidský hlas málem tolik filtrů a dozvuků jako na kytaru, je znát, že Katy Perry dokáže skladbám dodat emocionální obsah, aby i ten, kdo neumí ani slovo anglicky, cítil, o čem se v nich zpívá. Druhá studiová deska ji tedy představuje jako přesvědčivou herečku. Sklon k exhibici je u ní i v tak exhibicionistickém prostředí nadprůměrný.

Nová Madonna?

Témata svých písní šestadvacetiletá zpěvačka cíleně roztáčí kolem světa osmnáctiletých, což znamená, že jsou především o mejdanech a dovolených, o sexu nebo jen tak o klucích.Není pochyb o tom, že zpěvačka si tím cílevědomě zvolila momentálně volné a přitom atraktivní místo na trhu.

Je srovnatelné s pozicí frivolní dívčiny, kterou před skoro třiceti roky okupovala Cyndi Lauper, když zpívala, že dívky se chtějí bavit. Po Lauper se v převleku "material girl" objevila Madonna.

Je to zvláštní příběh, uvědomíme-li si, že Katy pochází z rodiny pastora a kazatelky, a debutovala ještě pod svým občanským jménem Katy Hudson jako gospelová zpěvačka. Špičkový hudební průmysl ale už dávno není laskavý strýček, který mladému talentu dovolí dělat to, na co má doopravdy chuť.

Videoklip k singlu Teenage Dream (text pokračuje pod videem)

Ve skutečnosti je Katy nejspíš hodně jiná, než když zpívá "Show me your peacock, cock, cock, cock", úporně prohazuje narážky na sex ve třech nebo se nechá vyfotit pro obal desky nahá uprostřed cukrové vaty. Hraje to a podle většiny angloamerické hudební kritiky ne moc důvěryhodně.

Důkazem budiž její kultivovaná, velmi osobní píseň I Do Not Hook Up, kterou se, ač šlo o jasný hit, neodvážila natočit sama, aby jí nepoškodila libertinskou image, a raději ji darovala své kolegyni Kelly Clarkson.

Bude z ní nová Madonna? Ví se o ní, že je nejpracovitější z pracovitých, že je pověstně cílevědomá a má smysl pro strategický marketing. Teenage Dream potvrzuje to, co o ní víme už z předchozího studiového alba, že je nadaná písničkářka, která se hodně učila z desek Alanis Morissette.

Takže všechno už závisí jen na štěstí a ochotě vydavatele investovat do ní nejdražší nahrávací studia, nejlepší zvukové techniky a nejschopnější producenty na světě.