Málokdo má takové žánrové rozpětí jako Joel a Ethan Coenové. Jen v posledních letech poslali do kin syrový oscarový thriller Tahle země není pro starý, výtečnou černou komedii Po přečtení spalte, židovskou satiru Seriózní muž a přispěli i do půvabné komorní filmové koláže Paříži, miluji tě. Nově se Coenovým zalíbil klasický western. Opravdová kuráž má českou premiéru dnes: do kin ji provází výtečná reputace a hned deset oscarových nominací.

Nový snímek celosvětově respektovaných oscarových bratrů přitom není původním námětem - vznikl podle stejnojmenného klasického westernu s Johnem Waynem z roku 1969, v Česku známého pod titulem Maršál. Dospívající dcera zavražděného farmáře v něm za pomoci nájemného lovce zločinců a texaského rangera pronásleduje v indiánském teritoriu vraha svého otce.

Remake bratří Coenů se poměrně přesně drží původní verze. Přesto je na drobných odchylkách od originálu či změnách v inscenaci jednotlivých událostí vidět posun, kterým si autorská dvojice látku přisvojuje a zároveň se vypořádává s odkazem westernového žánru.

Coeni sice remake vytvářeli jako studiovou zakázku, ovšem původní snímek natočený podle románu Charlese Portise nabízel celkem vhodný materiál pro znovuotevření jejich typických autorských témat. Příběh o sebejisté, ale přece jen hodně naivní dívce, která se vypraví do nevyzpytatelné divočiny světa, je vlastně další variantou vyprávění o ztrátě nevinnosti, které v různých obměnách nacházíme v mnoha filmech Coenů včetně jejich předchozího mistrovského díla Seriózní muž.

Nejde přitom zpravidla o to, že by se samotní hrdinové nějak provinili, ale spíš o ztrátu důvěry ve smysluplný a kontrolovaný chod věcí ve světě. Jejich Opravdová kuráž neudílí hrdince tak drsné lekce jako postavám předchozích tří filmů bratří Coenů, kde anarchičnost událostí světa byla ústředním tématem.

Spíš se tu posiluje střízlivá nostalgie příznačná pro jejich snímky odkazující k éře klasického Hollywoodu, hlavně pro Bartona Finka a Záskok. Ta je posílena jednak tím, že se jedná o příspěvek do westernu, tedy vlajkového žánru Hollywoodu první poloviny dvacátého století, ale také tím, že hlavní postavou je poprvé ve filmografii Coenů pubertální osoba, u níž se ztráta nevinnosti překrývá s procesem jejího dospívání. Film tak ukazuje deziluzi hlavní postavy jako zklamání ideálů spojených s hrdiny a zápletkami klasických westernů.

Nejde přitom ale o žádný antiwestern, který by se snažil o drsnější přístup k žánrovým pravidlům. Snímek má spíš podobu trochu nasládlé a trochu trpké vzpomínky na konec dětství, což verze Coenů oproti původnímu filmu ještě utvrzuje tím, že celý děj rámuje jako retrospektivní vyprávění hrdinky. Mladá Mattie se tu stává ústřední postavou, na jejíž střetávání s nevyzpytatelnými událostmi je snímek zaměřen.

Mistrovským tahem je v tomto ohledu obsazení postavy, kterou v původním filmu hrál John Wayne, Jeffem Bridgesem. Původní Opravdová kuráž totiž kladla hlavní důraz na Waynovu figuru, skrze níž herec obhajoval své typické role tvrdých, ale instinktivně spravedlivých kovbojů před nelichotivým obrazem podobných figur v tehdejších italských westernech (nejsilněji to ukazuje scéna u soudu, kde se Waynova postava doslova hájí před nařčeními obhájce).

V Bridgesově filmografii naproti tomu dominují silně individualistické postavy, které mají často problém mít pod kontrolou své vlastní záležitosti. A přesně v tomhle duchu se odvíjí i jeho originální proměna Waynovy figury.

Stejně výrazně se změnila vizuální podoba krajiny, kterou hrdinové procházejí. Malebné pláně původního filmu nahradily pustiny evokující bezmála Jarmuschova Mrtvého muže. Tím snímek naznačuje, že oproti originálu vstupuje do žánru, který už dávno není v kinematografii aktuální. Jeho krajina tedy připomíná opuštěný prostor, ve kterém už lze jen bloudit. Tím se ještě umocňuje coenovská nostalgie po starých a částečně smyšlených světech, které byly konstruovány podle mnohem jednoznačnějších plánů.

Hlavní postavou je poprvé ve filmografii Coenů pubertální osoba, u níž se ztráta nevinnosti překrývá s procesem jejího dospívání (Jeff Bridges a Hailee Steinfeldová)