Předchůdce současného vydání Audi A6 se objevil na trhu už v roce 1968, tehdy se ještě jednalo o model 100. Až u čtvrté generace vyráběné v letech 1990 až 1997 automobilka zvolila dnešní jméno A6. Německá novinka představuje generaci sedmou, a ta má určitě na co navazovat. Dvě předchozí totiž překonaly v počtu prodaných kusů hranici jednoho milionu.

Žádná revoluce, nýbrž evoluce, přesně tímto se dají nejlépe vystihnout změny designu. Tak na nás také Audi A6 zapůsobila na Sicílii, kde jsme si poprvé vyzkoušeli. Zboku vypadá jak šestá, tak sedmá generace téměř identicky, přední část s typickou maskou chladiče a světlomety kompletně složené z LED diod navazuje na dříve představené Audi A7. Také zezadu se jedná o typické Audi. V běžném provozu budete jen těžko rozlišovat, zda před vámi jede řada A4 nebo A6.

Oproti předešlému provedení je nový sedan kratší o dvanáct milimetrů, 19 mm přibral na šířku a snížil se o 4 mm. Důležitý je také fakt, že byl rozvor natažen o velmi solidních 69 mm, což se odrazilo především na prostoru pro zadní cestující. Stejně jako u ostatních modelů této značky, také ten v současnosti nejmladší hojně využívá pro stavbu karoserie hliníkové slitiny. Výsledkem je relativně nízká hmotnost. Výrobce udává, že je novinka lehčí dle konkrétní verze o 30 až 80 kilogramů. Další údaj, který šel s uvedením nové generace dolů, je objem zavazadelníku. Původních 546 litrů bylo sníženo na 530 litrů. Nepředpokládám, že by si toho někdo v praxi všiml.

Head-up displej a nové quattro

Ani v případě interiéru nemůžeme mluvit o revoluci, nicméně novinek zde najdeme více. Některé prvky, jako například head-up displej, noční vidění, sedadla s masážní funkcí nebo touchpad pocházejí z vlajkové lodi A8.  Z dalších zajímavých funkcí stojí za zmínku třeba možnost připojení vašich zařízení na internet, automobil dokáže číst značky a následně je zobrazovat na přístrojovém štítu, nechybí ani adaptivní tempomat, který umí vůz úplně zastavit (pracuje v rozmezí od 0 – 250 km/h), inteligentní asistent bránící vybočení z jízdního pruhu a tak dále.

Středový panel je natočen směrem k řidiči, na kterého tak jsou soustředěny veškeré ovládací prvky. Kabina je prvotřídně zpracována, obzvlášť dobře vypadá varianta s obložením vrstveným dřevem. Zadní cestující mají pro sebe díky většímu rozvoru a menšímu zavazadelníku citelně více místa.

Úvodní nabídka zahrnuje celkem pět motorizací, šestistupňovou manuální a dvě automatické převodovky, k dispozici jsou také verze s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Pro začátek bude quattro standardně dodávané pro šestiválce 3.0 TFSI a silnější verzi 3.0 TDI (180 kW).

Za příplatek si můžete pořídit pohon všech kol ke slabšímu třílitrovému dieselu a k základnímu benzinovému motoru 2.8 FSI. Manuální převodovka je dostupná pouze v kombinaci s agregátem 2.0 TDI, všichni ostatní spolupracují buď s bezstupňovým automatem multitronic nebo s převodovkou S tronic. Standardní výbavou pro celou nabídku je systém Start/Stop.

Musím říci, že první jízdní dojmy, které jsem získal za volantem motorizací 2.8 FSI, 3.0 TDI a 3.0 TFSI jsou velmi pozitivní. Automobil si bez ohledu na motor počínal na zakroucených silničkách velmi jistě. Tím nejdůležitějším je ale nový pohon všech kol quattro, se kterým dokáže být Audi dokonce i zábavné.

Zatímco předešlé modely využívaly diferenciál Torsen, nová generace A6 má verzi s takzvaným korunovým diferenciálem, která se poprvé objevila v ostrém modelu RS5. Motor posílá v základním uspořádání 60 procent výkonu k zadní nápravě a na jízdě to je hodně znát.

Hybrid přijde později

Kromě všeho zmíněného se později představí nová generace Audi A6 také jako full-hybrid. Spalovací část hnacího řetězce obstará benzinový čtyřválec 2.0 TFSI o výkonu 211 koní, ruku k dílu přiloží také elektromotor disponující výkonem 45 k a točivým momentem 211 Nm. Jak uvádí tisková zpráva, výsledkem by měly být schopnosti šestiválce, ale spotřeba čtyřválec. Celkově má systém vyprodukovat 245 koní a 480 Nm, což bude stačit na zrychlení z nuly na 100 km/h během 7,3 s a maximální rychlost 238 km/h. V kombinovaném provozu si hybrid podle tabulkových údajů vystačí s přídělem paliva 6,2 l/100 km.

Nová generace Audi A6 se povedla. Má vše, co každý správný reprezentativní manažerský má mít a ještě k tomu v případě pohonu všech kol přidává výborné jízdní vlastnosti. Nechme se překvapit, jak nakonec zaujme (či nezaujme) případné zákazníky. Prodej bude zahájen v březnu.

Nejdostupnější motorizace 2.0 TDI s manuální převodovkou stojí 991 100 Kč.  Základní benzinový motor 2.8 FSI vyjde na 1 085 000 Kč. Za quattro připlatíte u této motorizace a u slabšího naftového šestiválec 72 200 Kč (dostanete ale také převodovku S tronic na místo multitronicu). Vrchol nabídky obsadila pohonná jednotka 3.0 TFSI s cenovkou 1 335 800 Kč.