Španělský pěvec Plácido Domingo, který v lednu oslavil sedmdesátiny – po smrti Luciana Pavarottiho nejslavnější postava operního umění současnosti – je pořadatelským trumfem pro sobotní vyvrcholení 20. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov. Je pro letošek absolutní hlavní hvězdou festivalu a uvolil se být i jeho tváří.

Domingo má zazpívat árie italských veristů Giacoma Pucciniho a Umberta Giordana a Francouze Julese Masseneta i klasické operetní melodie. V programu figuruje také duet z Verdiho Othella s portorickou sopranistkou Anou Maríí Martínez, vítězkou soutěže Operalia v roce 1995, která bývá na pódiu jeho uměleckou partnerkou často.

„Pěvcův hlas je dar,“ připustil Domingo v Praze na čtvrtečním setkání s novináři. Jedním dechem však dodal, že i tak pěvec vynakládá velké úsilí, protože se s obdarováním musí umět zacházet. „Znamená to být oddaný svému řemeslu. Nedělat chyby, dát hodně vlastní přípravě a dbát na techniku,“ říká.

Mimořádná opetření

Výsledkem mnohaletého pořadatelského úsilí ambiciózního českého festivalu je skutečná megaakce, která si nezadá s podobnými show hvězd rocku a popu. Konání koncertu provázejí mimořádná opatření týkající se uměleckých a provozních detailů.

 

 

Postaveno je obrovité pódium, uzavřeny budou přilehlé ulice, platí přísná pravidla pro diváky a novináře. V porovnání s úvodním koncertem, jímž byl 15. července recitál vynikajícího, o generaci mladšího mexického pěvce Ramóna Vargase v Pivovarské zahradě, prozrazují teď přípravy, že v Domingovi přijíždí do jižních Čech přece jen světová star ještě podstatně jiných parametrů.

Odpovídají tomu ostatně nejvyšší představitelné honorářové nároky sólisty a další mnohamilionové náklady na koncert, zájem o něj a samozřejmě také výše vstupného, odstupňovaného od tisíce korun za lístek k stání až k částce přesahující osm tisíc za nejlepší místa.

Vyjde měsíček

V repertoáru chystaného recitálu jsou zastoupeni autoři vídeňských operet Franz Lehár a Emmerich Kálmán a ze španělského kulturního okruhu Federico Moreno Torroba a další skladatelé populárních španělských zarzuel.

Zaznít by během večera měla ovšem i árie o měsíčku z Dvořákovy Rusalky, kterou připravila Ana María Martínez. Titulní roli v pohádkové české opeře ztvárnila i na renomovaném britském festivalu v Glyndebourne, kde na sebe upozornila nejen pěvecky, ale také kuriózním nešťastným pádem z jeviště do orchestřiště.

Oba pěvce v sobotu doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu, letošní rezidenční těleso festivalu. Dirigentem je Eugene Kohn, který mimochodem řídil i Domingův zatím jediný předchozí tuzemský koncert v roce 1994. Tehdy pěvce ve Sportovní hale v Praze na Výstavišti poslouchalo bezmála deset tisíc lidí. Šlo o největší a nejdražší koncert klasické hudby u nás, ale tento primát byl už poté překonán.

Síla tří tenorů

Domingo je nejen zdánlivě nestárnoucí pěvec, ale také dirigent a ředitel dvou amerických operních domů, tedy muž tří profesí. Tu třetí, manažerskou, považuje za nejtěžší, protože vyžaduje nejvíc času a nervů. Stres z ní si podle svých slov kompenzuje tím, že zpívá nebo diriguje.

„Ze současných vynikajících zpěváků můžete vytvořit nová seskupení, ale naše trojice byla ojedinělá svou tehdejší zvláštností, která k opeře přilákala nové publikum,“ prohlásil při ohlédnutí nad fenoménem „tři tenoři“, který už je po odchodu Pavarottiho definitivně minulostí. „Všichni tři jsme už předtím byli známí - možná čtvrtstoletí, a tak naše propojení akumulovalo sílu, již jsme oslovili publikum, které do té doby nepřišlo s operou tolik do styku,“ uvedl.

Život ve 130 rolích

Posměváčci mu prý kdysi v počátcích říkali: pane Domingo, vy před sebou máte tak dva roky… „Tak to už jsem překonal,“ poznamenal s úsměvem umělec, který se na světových pódiích pohybuje již čtyři desetiletí. Za tu dobu jako pěvec nastudoval rekordní počet více než 130 rolí.

Sahají od těch nejznámějších tenorových položek belcantového oboru i Wagnerových hrdinných úloh až po titulní postavu v premiéře opery První císař současného skladatele Tan Duna. Domingovi rodiče byli úspěšní zpěváci španělské obdoby operety – oblíbeného žánru zarzuely, a tak se mu ani on sám nikdy nevyhýbal.

Charakteristicky temněji zbarvený, pevný a ve výškách lahodný hlas v posledních letech samozřejmě už něco ztrácí, umělec se logicky vrací i k méně exponovaným polohám barytonového oboru, z něhož původně vyšel, ale nadále zpívá a tvrdí, že dokud bude moci, nepřestane.

Hon na piráty

Vahou své osobnosti se nyní chce také zasazovat v boji proti hudebnímu pirátství, které podle jeho slov ničí umělce i tisíce pracovních příležitostí.

„Chtěl bych v rámci svých možností naléhat na politické představitele v celém světě, aby seznamovali mladé lidi s tím, že internet je famózní vynález, ale že ne vše na něm může být zdarma,“ prohlásil v Praze na adresu své nové čestné funkce v Mezinárodní federaci fonografického průmyslu (IFPI). Moderní technologie musejí pomáhat kontrole, aby se existující procesy úplně nevymkly lidem z rukou, poznamenal Domingo.

Je živou legendou a je jasné, že zůstane jednou provždy v paměti nejen díky účasti na triu „tří tenorů“, ale především vlastními podmanivými kreacemi, zachycenými na stovce nahrávek.