Sebevražedný letecký útok na newyorské World Trade Center je údajně nejvíce zdokumentovanou událostí v dějinách lidstva. Hollywoodská studia se však tragédii, vysílanou televizními kamerami v přímém přenosu do celého světa, zpočátku úzkostlivě vyhýbala. Dokonce i z blockbusterů, vzniklých krátce před zářijovými atentáty, dodatečně digitálně „vygumovala“ všechny záběry, v nichž se – byť třeba jen kdesi na pozadí – objevila silueta Dvojčat.

Paradoxně právě události 11. září 2001 však výrazně změnily způsob, jakým jsou v posledních letech ve filmech vykreslováni islamističtí teroristé. Většina amerických filmů natočených před útokem na Světové obchodní centrum nahlížela na převážně arabské (ale také na irské, jihoamerické nebo ruské) extremisty v černobílých schématech jako na anonymní fanatické „záporáky“ z akční videohry.

To se po útocích na Dvojčata a Pentagon změnilo: islamističtí fundamentalisté totiž začali být zobrazováni v „lidštější“ podobě či byli – v důsledku politické korektnosti – raději nahrazováni extrémisty jiných národností i náboženského vyznání.

Až pět let poté

První hrané snímky, které se k 11. září 2001 přímo vztahovaly, se v amerických kinech objevily až pět let poté. Ještě před premiérou nejlepšího z nich – Greengrassova dokudramatu Let číslo 93 – se ovšem objevilo několik snímků, které v době vyhrocené politické situace, hrozící střetem civilizací, vzbudily kontroverzní reakce kvůli snaze o „komplexnější“ náhled na islamistické radikály (Mnichov) nebo jež předkládaly mnohovrstevnatější pohledy na podhoubí terorismu na Středním východě (Syriana).

 

S blížícím se koncem Bushovy administrativy, kdy se stále víc vyostřovala kritika americké vojenské účasti v Iráku, začaly vznikat filmy, jejichž tvůrci se vyrovnávali s odvrácenou stranou americké války proti terorismu respektive s ničím neomluvitelným chováním některých koaličních vojáků (V údolí Elah, Zredigováno). Jiní filmaři se zaměřili na její burcující politické kontexty (Hrdinové a zbabělci) a s ní spojené klamavé konspirační hry zpravodajských služeb (Labyrint lží, Zelená zóna).

Diváci poslechli Bushe

Navzdory tomu, že se filmoví tvůrci dnes neváhají vyjadřovat k dříve tabuizovaným tématům, vypadá to, že američtí diváci ani po deseti letech stále nejsou připraveni oživovat nejbolestivější kapitolu své novodobé historie. Možná se navíc stále podvědomě drží výzvy George W. Bushe, jenž – jak ve svém komentáři Za válku s terorismem zaplatila Amerika sestupem z vrcholu světa připomíná Daniel Anýž – jen pár dní poté, co letadla naletěla do Dvojčat, v projevu v Kongresu vyzval Američany, ať si dál žijí své životy, a o dva měsíce později dodal, aby chodili „nakupovat, na baseball, do kina“.

Možná i proto filmy, jež se zabývají výše zmíněnými tématy, zůstávají na okraji jejich zájmu a diváci v kinech dávají přednost zábavným snímkům. Dokládají to mimo jiné tržby šestioscarového dramatu Smrt čeká všude, které v amerických kinech jen stěží překonaly hranici sedmnácti milionů dolarů. Pro srovnání: v témže roce uvedený megahit Avatar vydělal na domácí půdě téměř pětkrát tolik jen za první víkend.

Filmový kritik Wheeler Winston Dixon, který je editorem knihy Film and Television After 9/11 (Film a televize po 11. září), tento (ne)zájem amerických diváků o reflexi klíčových událostí jejich vlastní současnosti vysvětluje mimo jiné tím, že publikum je zvyklé, že hollywoodské příběhy v drtivé většině musí skončit happy endem. Filmy o útocích z 11. září ani o následné válce proti terorismu však žádné šťastné konce mít nemohou.

 

11 filmů o terorismu

11’09’’01 (Francie 2002)

První nedokumentární pokus zaznamenat rezonanci šokujících útoků měl světovou premiéru v den prvního výročí tragédie, v americké distribuci se však objevil jen v několika kinech až v září 2003. Většina z jedenácti tvůrců povídkového filmu hledá širší souvislosti atentátu a upozorňuje na skutečnost, že podobné hrůzné události se děly a dějí po celém světě (například masakr v Srebrenici), jen u nich neasistují desítky televizních štábů.

11'09''01 - Sept. 11 - complete freedom of expression 02/13

 

FAHRENHEIT 9/11 (USA 2004)

Zlatou palmou oceněná uštěpačná a osobně zaujatá obžaloba prezidenta George W. Bushe měla především znemožnit jeho znovuzvolení. Kontroverzní filmař Michael Moore se ve své tak trochu „dänikanovskou“ metodou poskládané dokumentární koláži snaží dokázat, že Bush byl nejhloupějším prezidentem, jaký kdy usedl do Oválné pracovny. Režisér zároveň pátrá po ekonomickém pozadí války proti terorismu a sumarizuje neblahé důsledky americké invaze do Iráku.

Fahrenheit 9/11 Trailer

 

ZÁŘÍ 2001: SMRT PŘIŠLA Z HAMBURKU (VB 2004)

Fakty částečně doložená, částečně fiktivní rekonstrukce s takřka dokumentaristickým odstupem líčí přípravy útoku 11. září 2001 z pozice únosce jednoho z letadel. Režisérka Antonia Birdová se soustředí především na vykreslení mechanismů postupného vymývání mozku, které mohou i inteligentního člověka, využívajícího všech vymožeností západní civilizace, dovést až k přípravám atentátu, jenž má symboly právě této kultury zničit.

Hamburg Cell - Trailer

 

MNICHOV (USA/Kanada 2005)

Spielbergův politický thriller neinscenuje jen bestiální útok palestinských teroristů z organizace Černé září na olympijskou vesnici v roce 1972, ale zaměřuje se i na zobrazení krvavé odvety izraelského Mossadu. Nestranné drama, které vyvolalo odmítavé reakce židovské i palestinské obce, tak akcentuje svoji polemiku s biblickou zásadou „oko za oko“, která jen roztáčí nesmyslnou spirálu vzájemných odplat a nikdy nekončícího krveprolévání.

Munich [HD 1080p Official Trailer]

 

RÁJ HNED TEĎ (Nizozemsko/Izrael/SRN/Francie 2005)

Civilní drama o posledních hodinách dvou palestinských automechaniků, kteří jsou určeni provést sebevražedný atentát v Tel Avivu, získalo řadu cen, ale sklidilo i velmi rozhořčené reakce. Palestinský režisér Hany Abu-Assad se na krvavý akt dívá výhradně ze strany jeho aktérů a pokouší se pochopit (nikoli ospravedlnit!) jejich smýšlení. Film přitom dokládá, že atentátníky se mohou stát i zcela obyčejní lidé, nikoli jen fanatičtí fundamentalisté.

Paradise Now Trailer

 

SYRIANA (USA 2005)

Režisér Stephen Gaghan ve spletitém politickém thrilleru upozorňuje na souvislosti mezi zájmy ropných společností a americkou zahraniční politikou. Drama, jež se odehrává na třech kontinentech, prolíná korupci těžařských korporací, boj o ekonomicko-politický vliv v Zálivu, sebevražedné atentáty i vraždy zorganizované CIA. Výsledný obraz je znepokojivě víceznačnou, s černobíle polarizovaným pohledem polemizující ilustrací světa po 11. září.

Syriana trailer

 

CESTA NA GUANTÁNAMO (VB 2006)

Mrazivé dokudrama režisérů Michaela Winterbottoma a Mata Whitecrosse líčí autentické osudy několika obyčejných britských občanů arabského původu, kteří se stali obětí Bushovy války proti terorismu. V září roku 2001 se mladíci vydali z anglického městečka Tipton na svatbu svého kamaráda do Pákistánu a kvůli mylnému podezření z napojení na Al-Kájdu byli uvězněni, vyslýcháni a mučeni v nechvalně známém americkém internačním táboře na Kubě.

Road to Guantanamo (Trailer)

 

LET ČÍSLO 93 (VB/USA/Francie 2006)

Paul Greengrass ve strhujícím dokudramatu takřka v reálném čase zrekonstruoval osudy čtvrtého uneseného Boeingu, který jako jediný nedoletěl k určenému terči. Ačkoli režisér ve svém „remaku skutečnosti“ islamistické teroristy nedémonizuje, nijak to neubírá na zaslepené obludnosti jejich činu. A přestože pasažéry uneseného letadla neheroizuje, nikterak tím není oslabena jejich obdivuhodná odvaha, za kterou nakonec zaplatili svými životy.

United 93 Official Movie Trailer

 

WORLD TRADE CENTER (USA 2006)

Až překvapivě konformní a patriotické drama Olivera Stona nezpodobňuje teroristický útok z 11. září, ale zaměřuje se na autentické osudy dvou policistů, kteří byli jako jedni z posledních živých lidí vyproštěni z trosek Dvojčat. Přímému zobrazení útoku se tvůrce úmyslně nevěnuje a všímá si spíše typických detailů onoho dne: zkrvavených, popelem zasypaných lidí, tisíců vzduchem poletujících papírů či chaosu panujícího mezi civilisty i policií.

Trailer Of The Movie : World Trade Center

 

SMRT ČEKÁ VŠUDE (USA 2008)

Šestioscarové válečné drama se zaměřuje na trojici vojenských pyrotechniků, kteří zneškodňují v Bagdádu nastražené nálože. Režisérka Kathryn Bigelowová se ve svém sugestivním, téměř dokumentárně laděném snímku záměrně zcela vyhýbá veškerým politickým kontextům. Na válku nahlíží v obecné rovině jako na smrtící drogu, jež v atmosféře všudypřítomného násilí a ohrožení natolik rozleptává psychiku člověka, že se na „ruchu bitvy“ stává závislým.

Smrt čeká všude (The Hurt Locker) - Trailer CZ (České titulky by Cinemo.cz)

 

ČTYŘI LVI (VB 2010)

Devět let po 11. září britský komik Christopher Morris usoudil, že již doba dozrála k tomu, aby si z islamistických radikálů mohl dělat brutální a politicky nekorektní legraci. Stejně jako ve filmu Ráj hned teď jsou přípravy bombového útoku v průběhu londýnského maratónu nazírány pohledem sebevražedných atentátníků. Samozvanými vykonavateli džihádu jsou ale natolik slabomyslní packalové, že připomínají Pata a Mata a jsou nebezpeční hlavně sami sobě.

Four Lions Trailer

 

11'09''01 - Sept. 11 - complete freedom of expression 02/13

Fahrenheit 9/11 Trailer

Hamburg Cell - Trailer

Munich [HD 1080p Official Trailer]

Paradise Now Trailer

Syriana trailer

Road to Guantanamo (Trailer)

United 93 Official Movie Trailer

Trailer Of The Movie : World Trade Center

Smrt čeká všude (The Hurt Locker) - Trailer CZ (České titulky by Cinemo.cz)

Four Lions Trailer