Jestliže chcete naráz převážet více cestujících, má pro vás Ford hned několik nabídek. Transit v provedení Kombi je určen převážně pro větší firmy, ale pokud máte početnou rodinu, určitě vám také odvede dobrou službu. Obecně platí, že auta typu testovaného Fordu se čím dál více přibližují běžným osobním vozům, nicméně člověk se samozřejmě musí připravit na některé kompromisy.
 
Ovšem co se týká vzhledu, testovaný vrcholně vybavený exemplář mnoho prostoru pro kompromisy nedává. Tohle auto s rozvorem náprav 3,3 m a zvýšenou střechou totiž vůbec nevypadá špatně. Zaprvé za to podle mého názoru může pěkná barva karoserie a zadruhé za to mohou šestnáctipalcová litá kola. Ano, kola dělají auto bez ohledu na to, o který se zrovna jedná segment. Takže abych to shrnul, tento Transit je regulérně pěkný vůz.

O interiéru se ale to samé co o designu říci nedá, přestože se bavíme o maximální výbavě, která hojně používá prvky známé z menších Fordů. Na první pohled je všechno v naprostém pořádku, příjemné čalounění, volant známý z běžných osobních modelů značky, panel audiosystému s navigací,
sedmipalcový displej parkovací kamery umístěný pod stropem, elektricky ovládaná okna, tohle všechno se snaží navodit atmosféru klasického automobilu. Jenže dodávka se prozradí už po prvním usednutí za volant, který není stavitelný ve dvou směrech a výsledný posaz je takový řekněme "dodávkový".

Všude kam se podíváte, najdete plast, případně holý kov, na nějaké čalounění na podlaze rovnou zapomeňte. Nechci tyto věci Fordu Transit vytýkat, berte to pouze jako holý fakt. Bavíme se přeci jen o firemní dodávce, kde dostala přednost snadná údržba před komfortním interiérem.

Transit si zaslouží pochvalu za celou řadu přihrádek a různých odkládacích prostorů. Jeden velký najdete v našem případě nad hlavami řidiče a spolujezdce, další ve dveřích, na palubní desce je výklopný stolek s držáky na kelímky, další schránku máte k dispozici klasicky před spolujezdcem, vedle řadicí páka a tak dále. 

Testovaný Transit dorazil v osmimístné konfiguraci a vzhledem k vnějším rozměrům, kdy vůz měří na délku 5230 mm, na šířku 1974 mm a vysoký je 2302 mm určitě nikoho nepřekvapí, že je místa na rozdávání pro všech osm osob, přičemž ani lidé vyššího vzrůstu nebudou mít problém se v interiéru postavit. Se sedačkami můžete samozřejmě dělat různá kouzla (sklápět, překlopit dopředu nebo je úplně vyndat – k tomu je ale potřeba dvou osob).

Díky dvojici posuvných dveří (ty levé jsou za příplatek 15 000 Kč) je do interiéru výborný přístup, což platí jak pro druhou, tak pro třetí řadu sedadel.

Hlavně být "Eco"

Pohonná jednotka 2.2 TDCI využívající systém vstřikování common-rail a recirkulací výfukových plynů dostala několik úprav tak, aby splnila limity nařízené normou Euro 5. Mimo jiné má nové turbo s variabilní geometrií lopatek, pracuje se s vyšším tlakem, systém EGR byl taktéž vylepšen a konečně nechybí ani filtr pevných částic cDPF. Na palubní desce také nově najdete tlačítko "Eco", které v sobě skrývá systém samočinného vypínání motoru při stání.

 

Díky všem změnám motor o něco málo posílil. Celkově nabídne v nejvýkonnější verzi maximálně 103 kW (140 k)a vrchol točivého momentu 350 Nm. Díky krátkému zpřevodování tyto parametry pro Transit bohatě postačí. Když na to přijde, můžete s osobní dodávkou uhánět i hodně svižným tempem.

Motor je velmi dobře odhlučněn (další důsledek modernizace) a do interiéru proniká jeho zvuk až kolem 3,5 tisíc otáček. Při klidné jízdě se lze dostat i pod osm litrů, pokud si budete hrát na expresní dálniční autobus, počítejte se spotřebou kolem jedenácti litrů.

Systém start/stop (k dispozici za příplatek 3050 Kč) funguje vcelku klasicky. Řídící jednotka motor vypne, jakmile je vůz v klidu a máte vyřazeno na neutrál. Po sešlápnutí spojky agregát opět naskočí. Všechno funguje dostatečně rychle. Kromě deaktivace zmíněného systému obsluhuje tlačítko „Eco“ ještě jednu věc, a sice omezovač. Pokud si necháte systém aktivovaný i mimo město, přes rychlost 110 km/h vás nepustí. Vždyť je to přece tak neekologické.

Příjemný autobus

Vzhledem k tomu, že jde o dodávku, nelze očekávat jízdní vlastnosti na úrovni moderních MPV a jim podobných automobilů. Transit má pevnou zadní nápravu odpruženou listovými pery, což je řešení preferující vysokou nosnost na úkor chování auta na silnici. Ford ale i přes to dokázal naladit podvozek svého legendárního modelu velmi dobře a ten si tak počíná na poměry dané kategorie nadprůměrně.

 

Řízení se sice tváří jako osobní, ale má převod adekvátní rozměrům auta. Opět nechci za to vůz kritizovat, to zkrátka k těmto automobilům patří. Výborná je manuální šestistupňová převodovka. Dráhy řadicí páky jsou přesně vymezené a navíc je řadicí páka umístěna vysoko, hned vedle volantu a je skvěle při ruce. Za zmínku také stojí obří zpětná zrcátka.

Díky nim má řidič výborný přehled o tom, co se děje za autem a do jisté míry také lehčí parkování. Testovaný exemplář pak parkování usnadňoval ještě díky parkovacím senzorům (ve městě velice praktická věc za 7000 Kč) a dokonce také pomocí parkovací kamery (23.046 Kč) s velkým displejem. Sáhnout můžete také po variantě s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka (15.000 Kč).

Ford Transit během svého dlouhého působení na trhu dokázal, že jde o model, který zvládne splnit všechny možné úkoly, tedy v našem případě i roli osmimístného autobusu. Ten je díky vylepšenému motoru zase o kousek tišší, pohodlnější a úspornější. Naše velikost MWB s motorem naladěným na 125 k a 330 Nm, ale s nižší výbavou Trend startuje na částce 738.900 Kč.

 

Plusy: spotřeba, tichý motor, přesná převodovka, nabídka vnitřního prostoru
Mínusy: volant nelze výškově seřídit, zavírání bočních dveří vyžaduje hrubou sílu

Základní cena (výbava Trend): 738 900 Kč

Ford Transit 2.2 TDCi
Motor vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem 2198 ccm
Výkon 103 kW (140 k) při 3500 ot./min.
Točivý moment 350 Nm při 1600 ot./min.
Maximální rychlost neudává se
Zrychlení neudává se
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 8,7 / 6,3 / 7,2 l/100 km
Spotřeba během testu 8,6 l/100 km
Palivová nádrž 80 l
Délka x šířka x výška 5230 x 1974 x 2302 mm
Rozvor 3300 mm
Pohotovostní hmotnost 1957 kg
Zav. prostor neudává se