Počet slevových portálů, které se před dvěma roky staly hitem tuzemského internetu, letos po předchozí expanzi rychle klesá. Zatímco v dobách největší slávy fungovaly v Česku zhruba dvě stovky slevových serverů, tak letos se jejich počet ve srovnání s koncem loňského roku snížil takřka o čtvrtinu na necelých 140. Vyplývá to ze statistik slevového vyhledávače Skrz.cz.

První slevové servery začaly v Česku nabízet služby předloni na jaře a do konce roku 2010 jich bylo v provozu už 108.

Počet slevových portálů rychle rostl i loni, přičemž maxima dosáhl v srpnu, kdy fungovalo 204 těchto serverů. Poté ale vývoj trhu nabral opačný směr a počet slevových portálů klesal stále rychlejším tempem.

Do konce loňského roku se snížil na 180 a letos v březnu jich bylo v provozu už pouze 138. Zatímco v roce 2010 měsíčně v ČR vznikalo i bezmála 40 nových slevových portálů, tak letos se počet nových serverů počítá na jednotky a naopak okolo padesáti jich zaniklo.

"Boom slevových serverů již dávno skončil a jejich počet se bude v následujících měsících dramaticky snižovat. Některé slevové servery se sloučí, ale valná většina portálů zanikne," řekl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.

Garance za vouchery

Podobný vývoj očekává také zakladatel prvního a největšího slevového serveru Slevomat.cz Tomáš Čupr. Ten minulý rok koupil další přední slevový server Zapakatel.cz.

"Slevový server je zprostředkovatelem, a tudíž nemá povinnost nést zodpovědnost za výslednou spokojenost zákazníka. Trh ovšem v současné době ukazuje, že přežijí pouze ty slevové servery, které zákazníkům nabídnou garance a budou se stavět čelem k problémům s vouchery," míní.

Tuzemským slevovým serverům loni podle údajů Skrz.cz. prudce vzrostl obrat a za celý rok 2011 utržily rekordních 1,95 miliardy korun. Největší zájem měli Češi o slevové kupony na jídlo, pití, zkrášlování, relaxaci a pobyty.

Co nového Slevomat chystá? V čem by se měla nabídka slevových serverů zlepšit? Měli jste sami někdy potíže s uplatněním slevových kuponů?

Se čtenáři IHNED.cz v pátek diskutoval šéf Slevomat.cz Tomáš Čupr.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Martin Nový
Dobrý den. Jak jste byl spokojen se službou Pikr.cz, kterou jste nedávno využil?
Byl :-) Je to super služba, kterou budu nadále využívat. Jen bych si přál více ověřených "pikrů". Potřeboval jsem pomoc s vyklizením sklepa a přeci jen když už si někoho pouštíte domů...
Tomáš Čupr
Honza
Dobry den, jake jsou Vase dalsi plany? Budete skupovat konkurenci? A kdyz uz je boom za nami, neuvazujete o prodeji Slevomatu? Diky za odpoved. Honza
Dobrý den a díky za dotaz. Myslím si, že naše akviziční aktivity v ČR jsou u konce. Máme silnou tržní pozici a na trhu slevových severů už nevidím nikoho s dosatečnou kvalitou a uživatelskou bází. Boom trhu ve smyslu tříciferného meziměsíčního růstu za námi skutečně je, ale to neznamená že stagnuje. Slevomat navíc roste rychleji než trh a tak si nemyslím, že na prodej je ten správný čas. Nicméně jak víme už z Kmotra, existují nabídky, které se nedají odmítnout :-)
Tomáš Čupr
Petr
Dobrý den, jak se vám spolupracuje se serverem Zapakatel.cz? Kde si myslíte, že by ještě české slevové servery měly přidat?
Dobrý den, se Zapakatel.cz máme velmi korektní spolupráci, ale jak manažersky, tak obchodně se jedná o oddělený tým, taže si stále konkurujeme. Myslím, že by české slevové servery měly přidat zejména v kontrole svých nabídek a péči o zákazníky. Často se tak neděje a poškozuje to celý trh.
Tomáš Čupr
Derrick
Dobrý den, i když je mi jasné, že Vaše bude již z principu lehce tendenční, můžete nějak říci Váš názor na vývoj cen akcií Grouponu po IPO, kdy se jasně ukazuje, že firma, která nevydelala ani korunu musí byt zakonitě součastí bubliny a stale se potvrzuje, že zákazníci už jsou unaveni a téměř již nefunguje viral. marketing, který to zdarma pohanel? Předem díky
Dobrý den, nemám potřebu být tendenční. Groupon je jiná firma, která má se Slevomatem společný jen obchodní model a to ještě velmi vzdáleně. Je jasné, že pro Groupon je kritické vykázat v Q1 2012 zisk, jinak se akcie budou dále propadat i pod hranici 10 USD. Co se týče problémů s kontrolingem, tak bych to přirovnal k nadanému 12 letému dítěti (GRPN je pouze 3 roky stará firma), které pošlete na VŠ (Wall Street). Ten věkový rozdíl se někde projevit musí...
Tomáš Čupr
stanik
Dobry den.Zeptam se indiskretni otazkou,jake mate vzdělani a jaky tedy mate vztah k obchodu.Otazka reaguje na Van Dama z Aholdu,ktery se ohani politickymi kontrolami,na misto toho aby jako obchodnik nabizel kvalitni zboži.Takže do jakeho chlivečku patřite vy,k Van Damovi nebo ing.Rozove. Děkuji
Dobrý den, nedostudoval jsem informatiku na VUT v Brně a odjel do Velké Británie, kde jsem pracoval a podnikal 5 let. Mě je oobecně těžké "zachlívečkovat", ale rozhodně nečekám žádnou pomoc od nikoho a věřím, že vždy na trhu vyhraje ten s nejkvalitněkší službou/zbožím. Pokud jej nenabízíte, tak to na chvíli můžete maskovat marketingem, ale dřív nebo později se to projeví.
Tomáš Čupr
kg
Dobrý den, rád bych se zeptal zda poslední dění okolo Grouponu, čachry v účetnictví a revize posledních výsledků, neukazuje na nafouknutou bublinu na poli "slevomatového průmyslu"? Z mého pohledu se dívám na celý sektor na jako jedno velké Ponzi schéma (trochu nadneseně řečeno), které závisí na neustálém získávání nových a nových zákazníků, kteří jak se ukazuje rozhodne nevykazují nějakou ukázkovou loajalitu. To se pak rovněž musí promítat i v tom, že businessy začínají přistupovat k tomuto druhu marketingu s určitými rezervami. Otázkou tedy je co se stane až nebude kde brát nové zákazníky/podniky se zájmem o toto zviditelnění (nebo aspoň takovým tempem jako doposud) a jak vidíte dlouhodobou budoucnost tohoto podnikání. Děkuji předem za odpověď.
Dobrý den, nelze dávat rovnítko mezi Groupon a "slevomatový průmysl". To je jako říci, že celý software industry se odvíjí od Microsoftu, což je samozřejmě nesmysl. Groupon je jen jedna firma, byť velká. Možná stačí zmínit jedinný rozdíl mezi Slevomatem a Grouponem - Slevomat je ziskový. To už potom celé firmě dává úplně jinou konotaci než prosté srovnávání s GRPN. Co se týče slev, tak např. velké supermarkety prakticky jinak než ve slevách neprodávají - je to tedy také "ponzi schéma"? Samozřejmě jako každá forma marketingu, akce na slevovém portálu se musí správně nastavit. Firmy s tím nemají zkušenosti a pokud půjdou za nekvalitním protálem, tak ten jim také moc nepomůže. A odtud plynou negativní ohlasy ze strany firem. Pokud uděláte TV kampaň za 10 miliónů a nepodaří se vám kreativa nebo předat message - znamená to, že TV marketing je špatny? Ne, znamená to, že jste to neudělal dobře.
Tomáš Čupr
David K
Dobrý den. Slevomat mě osobně v posledních týdnech velice zklamal - neposkytuje již kredity za hodnocení nakoupeného zboží/služeb, rychle odebírá vytočené kredity a hlavně vystoupil ze systému Lyoness. Při emailovém dotazu mi bylo odpovězeno, že se systémem Lyoness nemá Slevomat nic společného, že se mám obrátit přímo na Lyoness. To je ale hloupost, Slevomat musel s Lyonessem podepsat smlouvu, ta pravděpodobně vypršela. Jak to bude do budoucna? Plánujete uzavřít novou smlouvu?
Dobrý den, s Lyoness budeme v brzké době opět spolupracovat. Co se kreditů týče, tak se chceme soustředit na jiné benefity než jen ty cenové, což je ostatně to co zákazníci chtějí. Jen málo zákazníků považovalo za motivační dostat za tisícový nákup max. 20 kreditů (= Kč). Pokud takoví zákazníci jsou, jsou to pravděpodobně ti, kterých se naši partneři obavájí (tj. pro korunu si nechají vrtat koleno a není z nich žádný upsell).
Tomáš Čupr
dan
Dobrý den, nezda se Vam ze s prominutim kur.... podnikatelske prostredi? Obecne zkusenosti lidi jsou, ze ve slevomatech dostanou podradne zbozi a sluzby. Coz zacinaji vnimat i hotelieri lepsich hotelovych zarizeni, pro ktere je lepsi na zadnem slevomatu nebyt a tim ukazat, ze jsou na lepsi urovni. Obecne podnikatelum se sluzbami se to moc nevyplati, ti co na slevomat chodi se priste uz nevrati a pudou tam kde slevu dostanou, takovy zakaznik je k nicemu. Takze ve vysledku obirate podnikatele, kteri svou praci delaji poradne a nutite je jit na dren a nekdy za hranu. Ekonomika Vam podekuje. Dekuji nechci slevu zadarmo.
Dobrý den, opravdu nezdá. Jsme jen jeden z mnoha marketingových kanálů a je plně na vůli našich partnerů, zda u nás budou inzerovat. My je přeci do spolupráce nenutíme a ani nemůžeme :-) "Obecne zkusenosti lidi jsou, ze ve slevomatech dostanou podradne zbozi a sluzby" - Opravdu? Průměrná známka našich zákazníků je 8,7 z 10. Na jaké obecné zkušenosti narážíte? Pokud na těch cca. 10 zkušeností, které se objevili v tisku, tak vězte, že měsíčne prodáme okolo 100 000 voucherů, takže mi to nepřijde až tak špatné. A případné problémy řešíme velmi rychle. Samozřejmě se snažíme o 100% spokojenost! "nutite je jit na dren a nekdy za hranu" - Viz prvni odstavec. Jak přesně podnikatele nutíme? Opravdu nechodíme na schůzky se zbraní :-)
Tomáš Čupr
Vlastimil Valíček
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda při Vašem (jistě nemalém) pracovním vytížení máte i čas na nějaké sportovní aktivity, případně jakých úspěchů/neúspěchu(subjektivních/objektivních) jste dosáhl? Hodně štěstí do dalších projektů. VV
Dobrý den a díky, už je to lepší. Na začátku jsem v kanceláři i spal, ale teď si s chutí zahraju squash nebo golf, kterému chci letos dát více času a výrazně se zlepšit. Své úspěchy hodnotím pocitem osobního štěstí a ten, ťuk ťuk na dřevo, mám :-)
Tomáš Čupr
Mirek
Dobrý den, jaká je průměrná míra lidí, kteří zakoupený voucher nevyužijí? Je logické, že se to v jednotlivých případech liší, ale zajímá mne průměrné číslo. Předem děkuji. Mirek
Dobrý den Mirku, liší se to v závislosti na nominální hodnotě voucheru. Drahý kupón na dovolenou využijí téměř všichni, levný kupón na pivo třeba jen 80%.
Tomáš Čupr
Martin Novotny
Dobry den, taky Vam prijde ta ceska posedlost slevama tak "uhozena"?
Dobrý den Martine, Ani ne. A myslím, že čechy mají mnohem hlubší problémy než je posedlost slevami.
Tomáš Čupr
Richard Novák
V jednom z rozhovorů jste se zmínil o plánu investovat do startupů. Podařilo se Vám do něčeho investovat (kromě slevových portálů)?
Zatím nemám tolik času a naplno se věnuji Slevomatu, ale pomalu se rozhlížím a nějaké příležitosti vidím. Jak jsem říkal už dříve, Slevomat není můj první a rozhodně ani poslední projekt :-)
Tomáš Čupr
Martin
Dobrý den, máte podíl v nějakém z agregátorů? Například Skrz, slevin, slevydnes, atd. Je pro Váš server(servery) stále důležité se na těchto portálech sdružujících slevy prezentovat? Do jaké míry jste na nich závislý? Děkuji
Dobrý den Marine, naše závislost je velmi nízka. Je to dáno známostí značky, kvalitou a marketingovým mixem. Nicméně jsou portály, které by dnes bez agregátorů nepřežily.
Tomáš Čupr
Aldo
Dodrzuji partneri poskytujici slevy vzdy podminky , ktere s Vami ujednaji, jak resite pripadne nedostatky ci dokonce neplneni slev v dohodnutem objemu.
Dobrý den Aldo, právě že vždy nedodržují. Proto držíme část vybraných peněz až do konce platnosti voucherů jako páku, pro případné řešení problémů. Často také vracíme peníze z vlastní kapsy v rámci naší Garance spokojenosti (http://www.slevomat.cz/jak-to-funguje#zaruka-spokojenosti).
Tomáš Čupr
Franz Ferdinand
Dobrý den, především jaké své charakterová vlastnosti nebo postoji přisuzujete svůj úspěch (resp. úspěchy, protože tuším že Vaše podnikatelská historie nezačala Slevomatem)?
Dobrý den Kahi :-), hlad a touha po úspěchu a osobním růsu. Taky zdravá agresivita a no bullshit přístup.
Tomáš Čupr
Vojta
Dobrý den, píšete, že je "nutné se zaměřit na kontrolu svých nabídek a péči o zákazníky. Často se tak neděje a poškozuje to celý trh." Často se také vyjadřujete, že je to problém menších slevových serverů (tzv. garážových živnostníků). Má osobní zkušenost je ale taková, že menší servery byli vždy mnohem ochotnější a vstřícnější než ty, které se v médiích prezentují jako "velké a spolehlivé". Není pes zakopán jinde? Děkuji
Dobrý den, pokud máte ten dojem u nás, tak mě prosím kontaktujte na tom@slevomat.cz a já se na to podívám. Ale souhlasím, že server, který má 4 zákazníky to má s jeich péčí jednodušší než ten který jich má 500 000. Chyby se vždy stanou, ale my se k nim stavíme čelem. A na naši zákaznickou podporu jsme náležitě hrdi.
Tomáš Čupr
Mamlas
Dobrý den, je pravda, že máte tak velký nos kvůli svým židovským kořenům? Ale teď vážně, kde si myslíte, že jsou hranice slevového byznysu a do jakých segmentů ještě můžete expandovat? Děkuji
Dobrý den, o židovských kořenech nevím :-) Ale mám i velké dlaně a chodidla, jestli vám to pomůže ;-) Hranice slevového byznysu se zatím tvoří. Expanzí ze služeb do zboží se výrazně posunuly a myslím, že oba tyto segmenty mají obrovský potenciál pokud bude slevový server inovovat.
Tomáš Čupr
JT
Dobrý den pane Čupre, ráda bych se zeptala jakým způsobem kontrolujete své nabídky. Mám pocit, že na Váš druh "byznysu" se lepí podezřelí provozovatelé služeb i když je pár obch. modelů, kde tento způsob reklamy funguje. S pozdravem
Dobrý den, máme několik úrovní kontroly. U nových partnerů navštěvujeme přímo provozovnu, hledáme historii na internetu, zákaznické recenze, background checks. Na Slevomatu máme zatím méně než 1% problémových parnerů (výrazně méně naž například Groupon). A opět zopakuji - může se stát, že někdo sítem proklouzne, ale takové problémy vždy řešíme rychle a prozákaznicky, i když nás to často stojí hodně peněz a úsilí.
Tomáš Čupr
Martin
Dobrý den Tomáši, k existenci slevových agregátorů jste se již mnohokrát vyjádřil v různých periodikách. Myslíte si, že je na trhu stále prostor pro realizaci nových agregátorů popř. "slevomatů"? Jak se tváříte na nově vznikající tarifomaty?
Dobrý den, pokud to myslíte s podnikáním vážně, tak toto už není dobrý segment. Prostě vlak ujel. Možná se zase otevře prostor po konsolidaci trhu, ale to je ještě otázka minimálně roku. Tarifomaty vítám - ceny volání v ČR jsou nehorázné.
Tomáš Čupr
sputnik
Jak se pohybují Vaše provize? Je pravda, že na neuplatněných voucherech máte provizi několikanásobně větší?
Dobrý den, naše provize jsou různé v závislosti na segmentu a vždy záleží na jednání s konkrétním partnerem. Opět jen pro srovnání - Groupon se více než 40% provizí není ziskový - my s provízí mnohem menší ano. Není totiž našim záměrem naše partnery "vysávat", ale charita zase úpně nejsme :-) Na nevyužitých voucherech je provize stále stejná.
Tomáš Čupr
Ro
Dobrý den, pane Čupře, Myslíte si, že přes slevové portály lze prodávat i výrobky jako například automobily? Nebo služby, jako třeba grafický design? A poslední otázka - co diferenciace nabídky - rozdělení na jednotlivé sekce - například, pokud je tady velká skupina lidí, kteří se zabývají cyklistikou (substituujte si čímkoli jiným), neplánujete jít vstříc těmto skupinám s cílenými nabídkami "šitými na míru" formou samostané záložky na stránce? Díky za odpovědi a pěkný den
Dobrý den Romane, výrobky a potažmo automobily už s úspěchem nabízíme. B2B služby zatím ne - nemáme na to úplně obchodní focus a zákaznickou bázi. Ale věřím, že to může být zajímavý segment trhu. Co se týče "nabídek šitých na míru", tak je to něco na čem nyní pracujeme a brzy vás potěšíme. Nebude to formou záložky, ale mnohem mnohem elegantnější řešení :-) Hezký den i Vám!
Tomáš Čupr
Iveta
Dobrý den, píšete, že existuje procento poukazů, které se nevyužije. Slyšela jsem, že z těchto poukazů si také berete určitá procenta. Proč tomu tak je? Neměl by na tom, že se zákazník nedostaví na proceduru "vydělat" zadavatel slevy? Děkuji za odpověď a přeji hodně úspěchů
Dobrý den, ano je to tak. Část z nevyužitých poukazů si necháváme, stejně jako zadavatel slevy. Věřím, že jde o fér dělení - my jsme svoji práci odvedli (příprava nabídky, umístění na web, její propagace, přijmání plateb atd.), zatímco dodavatel služby ji odvést nemusel. Takže nevidím jedinný důvod, proč by měla celá hodnota připadnout jemu. Také podotknu, že věrným zákazníkům nevyužité vouchery refundujeme. Hodně úspěchů i Vám!
Tomáš Čupr
sputnik
Já mám přímo od provozovatele jednoho podniku informaci, že u nevyužitého kuponu byla provize asi trojnásobná oproti té základní. Ale nevím, jestli mluvil o Slevomatu s velkým S:-)? Co říkáte na tuto praxi, kdy provozovatel slevového portálu je vlastně motivován k tomu, aby kupony nebyly uplatněny?
Viz moje předhozí odpověď. Myslím si, že říci, že máme motivaci aby vouchery nebyly uplatněny je velmi krátkozraké. Pokud se totiž nebudou uplatňovat, tak zákazníci nebudou znovu nakupovat a když nebudou znovu nakupovat, tak my jsme v pr...obleméch. Proto posíláme zákazníkům několik upomínek během doby platnosti, aby na využití voucheru nezapomněli :-)
Tomáš Čupr
Tereza
Dobrý den, v každé akci máte velice hezké fotky. Fotky dodává poskytovatel služby nebo jsou z Vaší databáze? Nebo fotky kupujete z databanky? Na kolik ta vyjde jedna fotka? Děkuji z odpověď, hezký den
Dobrý den, je to kombinace toho co jste řekla :-) Někdy dodá partner, někdy fotíme my a někdy nakupujeme. Poté s fotografiemi ještě pracujeme, aby co nejlépe popisovali danou akci. Je to velmi důležité - obrázek přeci jen vydá za 1000 slov.
Tomáš Čupr