Ač to tak na první pohled vůbec nemusí vypadat, tak i kancelářské prostředí může být z hlediska hygieny vysoce rizikové. „Na běžném pracovním stole se totiž nachází 400krát více bakterií než na záchodovém prkénku. Podobné znečištění vykazuje i klávesnice, telefonní sluchátko či počítačová myš. Výsledky průzkumů navíc ukazují, že si přibližně 15 % žen a 25 % mužů nemyje ruce po použití toalety v práci a roznáší bakterie dál,“ říká Jan Pipek ze společnosti KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL.

S tím souhlasí i RNDr. Jaroslava Zelenková z Hygienické stanice hlavního města Prahy, která doplňuje, že mikroorganizmy jsou součástí našeho života, jsou ve výhodě, protože je nevidíme, ale občas jejich projevy na zdraví pocítíme. Kolik mikrobů se v našem okolí nachází, záleží na nás, jak se chováme v pracovním a jiném prostředí, jak dbáme na základní hygienu, zejména hygienu rukou. Ruce se v přenosu mikroorganizmů podílí vysokým procentem.

PROJEKT ZDRAVÉ PRACOVIŠTĚ* nabízí firmám praktické poradenství, které jim pomůže zavést na pracoviště nejlepší možné hygienické systémy a postupy, a co je nejdůležitější, povzbudit zaměstnance, aby prováděli kroky, které zamezí šíření škodlivých mikroorganismů, jež jsou příčinou vzniku celé řady nemocí. Jeden pracovník na nemocenské stojí firmy odhadem 18 tisíc korun ročně.

Podnikům, které se zapojí do PROJEKTU ZDRAVÉ PRACOVIŠTĚ*, bude nabídnuta příležitost získat komplexní analýzu hygieny celého jejich pracovního prostředí, od recepce až po jednotlivé pracovní stanice. Jaké je mikrobiální osídlení ploch, rukou atd. lze prokázat stěrovou nebo otiskovou metodou. Výsledky pak poskytne mikrobiologická laboratoř. Společnost KIMBERLY-CLARK PROFESSIONAL* následně připraví na míru šitá doporučení, kam mají být umístěny hygienické produkty jako dezinfekční prostředky na ruce a ubrousky na pracovní stoly.

Firmy, které využijí možnosti této analýzy, získají navíc balíček samolepek, plakátů a dalších informačních materiálů, které přinášejí informace a zprávy o hygieně na pracovišti. Materiály v tomto balíčku byly pečlivě navrženy tak, aby upoutaly pozornost zaměstnanců a přesvědčily je, aby používali hygienické produkty, které jim jejich zaměstnavatel dává k dispozici, a přispívali tak k dosažení dlouhodobé pozitivní změny v jejich chování.

Lenka Smrčková