1) Kolik stojí?
Stlačený zemní plyn CNG, jehož celosvětové zásoby jsou mnohem větší než zásoby ropy, je levný. Ačkoliv na něj stát od začátku letošního roku začal uplatňovat spotřební daň, zůstává jeho cena stále velmi příznivá. Navíc nekolísá jako v případě benzinu či nafty.

Metr krychlový zemního plynu odpovídá energeticky jednomu litru benzinu. U čerpací stanice se ale prodává CNG na kila, jeden kg zhruba za 25 Kč. Vzhledem k nízké hmotnosti plynu a jeho stlačení jeden metr krychlový v ceně asi 18 Kč.

2) Jaká je úspora?
U běžného vozu s průměrnou spotřebou okolo 8 litrů paliva na 100km vyjde jeden ujetý kilometr s CNG na 1,25 koruny (pouze palivo, bez amortizace a dalších nákladů). Při průměrné ceně benzinu 36,63 koruny na litr by přitom vyšel jeden ujetý kilometr na 2,93 koruny. Na 10 tisíc ujetých kilometrů se tak dá na palivu CNG uspořit 16 800Kč.

3) Kdy se vyplatí?
Záleží na tom, kolik kilometrů ročně hodláte s vozem ujet. Rozdíl v ceně originálních aut s pohonem na CNG je oproti benzinovým výrazný. Například MercedesBenz E 200 NGT přijde na 1 128 000 korun včetně DPH, benzinový model E 200 BE stojí 998 400 korun.

Rozdíl 129 600 korun se tedy při udávané spotřebě vyplatí až po ujetí 74 tisíc kilometrů. U běžných zákazníků to tedy může trvat několik let, u služebního automobilu na pár let by se ale investice mohla vyplatit.

4) Je to ekologické?
CNG je k životnímu prostředí šetrnější než benzin nebo v Česku stále oblíbené LPG (vedlejší produkt při výrobě ropných produktů). Při spalování zemního plynu produkuje auto až o čtvrtinu méně emisí CO2 a o polovinu méně oxidu uhelnatého než v případě jízdy na benzin. 5) Nepřichází auto o výkon?

Na rozdíl od LPG jde o palivo, které je stejně energeticky „výživné“ jako benzin. Metr krychlový plynu se tak dá srovnat s litrem benzinu a auto nepřichází o výkon. To samé se nedá říct o LPG. Při jeho spalování řidič citelně pozná úbytek výkonu oproti benzinu. Auto je proto méně dynamické a pomalejší.

 

6) Může vůz do garáží?
Řada moderních podzemních garáží má uzpůsobené odvětrávání pro CNG. Zemní plyn je lehčí než vzduch, proto se dobře odvětrává. Naopak LPG je těžší než vzduch, takže se v uzavřených prostorech drží při zemi a může hrozit exploze a otrava. Proto zákon těmto vozům zakazuje vjezd do podzemních garáží. Majitelé vozů s CNG mohou do většiny moderních garáží, proto jsou na tom lépe než majitelé vozů s LPG.

7) Hrozí při nehodě výbuch?
Plynová nádrž s CNG je chráněna elektromagnetickým ventilem. Při nehodě motor zhasne a ventil nádrž uzavře, proto by nemělo dojít k úniku plynu. Plyn je stejně nebezpečný jako jiná paliva. Pokud už dojde ke vznícení při nehodě takového vozu, jde většinou o benzin v rezervní nádrži.

8) Vyplatí se přestavba?
Pro přestavbu z benzinu se mnoho lidí nerozhoduje. Je nákladnější než v případě LPG. Zatímco u starých vozů s karburátorem vyjde přestavba na LPG na částku okolo 13 tisíc korun a u nových aut s vícebodovým vstřikováním okolo 25 tisíc korun, přestavba CNG stojí v rozmezí od 40 do 60 tisíc korun.

 

Počítat také musíte s výrazným omezením v zavazadlovém prostoru. CNG se totiž do vozu ukládá v plynném skupenství (LPG většinou kapalné) a pod tlakem. Kvůli tomu se skladuje v nádržích oválného tvaru, kterých je ve voze kvůli použitelnému dojezdu hned několik. Je proto lepší zvolit vůz s pohonem na CNG už od výrobce.

9) Jaký je výběr originálních vozů?
Vozů přímo od výrobce bohužel není mnoho. Nejvíce jich má Fiat, nabízí hned čtyři modely – Panda, Punto, Qubo a Doblo. Tři vozy najdete u automobilky Volkswagen – v tomto případě jde o modely Passat, Touran a užitkový Caddy. Opel nabízí model Zafira v minulé generaci a novou generaci nazvanou Zafira Tourer. Pokud máte zájem o luxusní automobil, najdete v kategorii sedanů vyšší střední třídy jen jediný model – MercedesBenz třídy E.

 

10) Kde můžu tankovat?
Slabá síť čerpacích stanic je kamenem úrazu tohoto druhu pohonu. Při svých cestách proto musíte počítat s omezením. I když počet míst, kde lze CNG tankovat, každý rok stoupá, stále v některých oblastech České republiky chybí.

Celkem jich nyní operuje 38. Například v Praze jich najdete hned šest a v Ostravě jsou čtyři. V řadě větších měst je po jedné stanici, ale třeba na Zlínsku takové místo zcela chybí. Před pořízením vozu na CNG proto pečlivě zvažte, kudy se budete nejčastěji pohybovat.

Nejde ovšem o velký risk. V případě, že vám po cestě CNG dojde, jsou vozy vybaveny ještě nádrží na benzin.
Většinou však jde jen o dojezdovou rezervu, která pojme 10 až 15 litrů paliva. Na samotné CNG lze přitom ujet podle zvoleného modelu mezi 300 až 450 kilometry. To je oproti třeba naftovým vozům polovina.

11) Jaké jsou náklady na servis?
Vzhledem k tomu, že jde o citlivé zařízení, je potřeba provádět pravidelné kontroly nejen nádrží, ale i celého systému. Celý systém se musí kontrolovat jednou za dva roky, přičemž takový servis stojí okolo 1300 korun.
Navíc je také třeba počítat s kontrolou nádrže zemního plynu ve vozidle jedenkrát za pět let. Stojí přibližně 1500 korun. Pokud má vozidlo více nádrží, počítejte s adekvátním násobkem této částky.

 

12) Co s autem, až doslouží?
Dá se předpokládat, že auto s pohonem na zemní plyn bude mít nižší zůstatkovou hodnotu než auto s běžným pohonem. Je to proto, že na trhu nemusí být zatím dostatečná poptávka po takových vozech. Přesto by mohla být situace na českém trhu za několik let lepší.

Auta přestavěná na zakázku to mají ještě těžší. Případný kupec by se mohl bát nákladů spojených s výměnou některých dílů, které jsou většinou velmi drahé. Jen samotná tlaková nádrž přijde i na několik desítek tisíc korun, stejně tak další součásti, jako například regulátor.