reklama
reklama
28. 11. 2013 | poslední aktualizace: 2. 12. 2013  12:00
Seat Leon ST soupeří s Octavií Combi

Seat Leon ST chce konkurovat Octavii Combi na všech frontách. Jak jezdí?

Škodě Octavia Combi přijíždí na český trh těžký soupeř. Seat Leon ST útočí nižší základní cenou, sportovním šarmem a širokou nabídkou verzí. Nabídne pohon všech kol, superúsporné, sportovní i terénní provedení. Vyzkoušeli jsme ho.
Ondřej Běhal
Ondřej Běhal
redaktor
Čtěte více o: Seat | automobilový trh
Seat Leon ST si bere v nejúspornější verzi jen 3,2 l nafty na 100 km
Seat Leon ST si bere v nejúspornější verzi jen 3,2 l nafty na 100 km
foto: Seat

Kombík se v nabídce modelu Leon objevuje poprvé v historii a pro Seat jde na českém trhu zamilovaném do tohoto typu karoserie o cennou posilu. Leon ST se oficiálně začne prodávat až v lednu příštího roku, ale importér už zveřejnil cenu základní verze s motorem 1.2 TSI/63 kW. Ta činí 329 900 Kč, což je o 30 tisíc vyšší částka než za hatchback.

Při porovnání s ostatními kombíky nižší střední třídy nepůjde o nejlevnější nabídku. Dacia Logan MCV se dá pořídit pod dvě stě tisíc a tři další konkurenti se vejdou do 300 tisíc korun. Jenže sourozenci z koncernu Volkswagen stojí o dost víc. Octavia Combi začíná na 364 900 korunách a VW Golf Variant na 378 900 korunách. Přehled všech verzí kombíků nižší střední třídy s cenou do 330 tisíc najdete zde.

reklama

Leon ST patří k největším kombíkům z hlediska výrobcem udávaného zavazadlového prostoru. Ten činí 587 l, což je o 27 l méně než u Octavie Combi. Ta ale na rozdíl od španělského sourozence započítává i prostor místo rezervního kola.

Seat nabízí v zavazadlovém prostoru spoustu vychytávek. Standardně montovaná variabilní podlaha se dá nastavit ve dvou různých výškách nebo úplně z auta vyjmout. Lehce se s ní manipuluje. Páčkami v bocích kufru lze sklápět do roviny opěradla zadních sedadel, která navazují na podlahu kufru, pokud se nachází ve vyšší poloze.

Krycí roleta zavazadlového prostoru se svinuje po klepnutí na ni. Pokud chcete převážet v autě větší náklad, dá se lehce uložit pod podlahu kufru, kde se jednoduše zaklapne do držáků k tomu určených. Španělé se evidentně chtějí vyrovnat škodovácké strategii chytrých řešení „simply clever“. Postrádal jsem ale řešení na uchycení předmětů typu menšího cestovního kufru.

Nabídka motorů se podobá té u Octavie Combi, všechny pohonné jednotky dopuje turbodmychadlo. Základ tvoří 1.2 TSI/63 kW, k dispozici jsou i objemnější 1.4 TSI a 1.8 TSI, naftomily uspokojí několik verzí turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI.

Nejúspornější 1.6 TDI Ecomotive se chlubí rekordně nízkou spotřebou 3,2 l nafty na 100 km. Nejsilnější 2.0 TDI/135 kW pro změnu boduje nejlepší dynamikou ze všech kombíků nižší střední třídy. Z místa na stovku zrychlí za 7,8 s - rychleji než Octavia Combi RS. Parametry motorů Leonu ST s konkurenty si porovnejte s Octavií Combi i dalšími soupeři zde.

V okolí Barcelony jsem prohnal verzi 1.4 TSI/103 kW, která sportovně střiženému kombi poskytuje dostatek energie v kombinaci s rozumnou spotřebou. V zatáčkovitých pasážích při rychlejší jízdě oceníte parádní zátah hlavně mezi třemi a čtyřmi tisíci otáček doprovázený sympatickým zachraptěním.

Testovaný Leon ST se do serpentin vrhal se stejnou chutí jako hatchback se zádí kratší o 27 cm, působil hbitě a vyváženě. Děkovali jsme za to i systému XDS, který od třetí výbavy Style zlepšuje ochotu auta s pohonem přední nápravy zatáčet. Elektronika nám zasahovala do práce citlivě a nekazila radost z jízdy.

Kvalitní povrch španělských silnic nedal moc šancí odhalit nevýhody pouze jednoduché zadní nápravy. Stejně jako u Octavie Combi dostává Leon ST víceprvkovou standardně pouze u nejvýkonnějších verzí od 1.8 TSI a do budoucna i pro pohon všech kol. Od příštího května půjde multilink objednat u výbavy FR za příplatek i u verzí 1.4 TSI a 2.0 TDI. Škoda s podobným krokem u Octavie Combi nepočítá.

Trochu hůř je na tom Leon ST s komfortem, zpomalovací prahy odhalily tvrdší naladění podvozku. Svůj podíl na tom ale měly i pneumatiky se sportovními rozměry 225/45 R17. Základ tvoří zřejmě pohodlnější patnáctky. Za příplatek si může majitel Leonu ST pořídit funkci DCC, díky níž si lze tuhost tlumičů nastavit.

V běžném provozu se hodila pružnost motoru 1.4 TSI, se kterým je řeč už těsně nad tisícovkou otáček. Díky šestému rychlostnímu stupni zpřevodovanému "do těžka" se dá s lehkou nohou jezdit za pět až šest litrů benzinu na každých sto kilometrů. Výrobce udává 5,3 l na 100 km, což není hodnota z říše bájí a pověstí.

Centrem Barcelony jsem se posouval s verzí 2.0 TDI/110 kW s automatickou převodovkou DSG, což je kombinace, která mě moc nenadchla. Motor byl v kabině dost slyšet, její odhlučnění celkově nepatří k nejsilnějším stránkám auta. Při rozjíždění na křižovatkách chvíli trvalo, než se sešlápnutí plynu projevilo i na pohybu předních kol. Auto s těžkým dieselem a automatem působilo trochu neohrabaně, spokojen jsem nebyl ani se spotřebou 8,7 l/100 km, byť jsem spoustu času strávil v zácpách.

Podrobný test Seatu Leon ST čtěte zde.

Koncern Volkswagen, pod jehož křídla patří Seat i Škoda, pustil obě značky s Leonem ST a Octavií Combi do bratrovražedného boje na všech frontách. Na jaře se totiž objeví Leon ST s pohonem všech kol a motory 1.6 TDI a 2.0 TDI. Později přijde i speciální terénní verze po vzoru Octavie Scout. Octavii GreenLine šlape na paty Leon ST Ecomotive, a sportovní verzi RS půjdou po krku dokonce dvě varianty: civilnější FR a později i velmi ostrá Cupra.

Autoři: Ondřej Běhal
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Je to hrůza. (Laďa)
Teda lidi, čtu tady chvíli ty vaše žvásty, občas proložené mluvnickými...
Seat Leon ST chce konkurovat Octavii Combi na všech frontách. Jak jezdí? (Leon aaa)
Já o Leonu uvažuju víc než o Octavii, je to takřka totožné auto...
Seat Leon ST chce konkurovat Octavii Combi na všech frontách. Jak jezdí? (anonym)
jestli je opravdu špatně odhlučeněný interiér, tak zase nic :(...
Re: Seat Leon ST chce konkurovat Octavii Combi na všech frontách. Jak jezdí? (anonym)
Ptesne tak. Ona Octavka RS vypada jako lakava nabidka nez clovek...
Seat Leon ST chce konkurovat Octavii Combi na všech frontách. Jak jezdí? (anonym)
SEAT jen dalsi propadak. Automobilka na zavreni jako FIAT.
Zobrazit diskusi
Nejčtenější
reklama
reklama
reklama
reklama