Americký Boeing se u amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) snaží získat povolení, aby jeho flotila mohla už letos létat na tzv. zelený diesel a legalizovat ho tak v celém odvětví. Nové ekologičtější palivo má při spalování podle odborníků vypouštět do atmosféry zhruba o polovinu méně škodlivin než nafta a tradiční pohonné hmoty.

Boeing přišel s iniciativou poté, co si zaplatil výzkum, který prokázal, že zelený diesel či bionafta chemickým složením odpovídá jiným “udržitelným” biopalivům, které se již v letectví smí používat.

Podle Boeingu by legalizace nového paliva výrazně zahýbala s cenami podobných bio pohonných hmot na trhu. “Byl by to zásadní průlom, který by zlepšil finanční dostupnost těchto paliv,” uvedl James Kinder z divize motorů a pohonných systému Boeingu.

Výzkum, který si nechal Boeing vypracovat, zároveň poukázal na to, že Spojené státy mají kapacitu vyprodukovat přes dvě miliardy litrů bionafty za rok. Takové množství odpovídá zhruba jednomu procentu celkové světové spotřeby paliv v letecké přepravě osob. Boeing tvrdí, že cena jednoho galonu bionafty (necelých čtyř litrů) by byla srovnatelná s cenou nafty - pohybovala by se kolem tří dolarů.

Mluvčí Boeingu Jessica Kowalová sdělila americkému serveru GreenBiz, že Boeing chce používání biodieselu prosadit během letošního roku. V minulosti nicméně trvalo společnosti déle než dva roky, než federální úřad přesvědčila o legalizaci prvních ekopaliv. “Neočekáváme, že by tentokrát mělo trvat tak dlouho,” uvedla Kowalová.

Hlas Boeingu je u FAA silný, výrobce loni dodal svým odběratelům 648 letadel a je tak mezi aerolinkami nejpoptávanějším výrobcem na světě. Podle souhrnných statistik za loňský rok má firma zároveň 1355 potvrzených objednávek na letadla, což je druhý nejvyšší počet v historii firmy vůbec. Druhý světový výrobce Airbus měl loni dodat svým klientům 620 letadel.

Boeing spolupracuje na vývoji bionafty s několika leteckými společnostmi, mimo jiné s předním brazilským přepravcem GOL či Jihoafrickými aeroliniemi. Ty jakoukoli formu úspor i ekologických opatření vítají, přibývá totiž zemí, které zavedly tzv. ekologickou daň z létání a zahrnují ji do cen letenek. Daň neboli příplatek k letence za znečištění ovzduší letadly platí na Blízkém východě, v Evropě pak například v Německu či v Rakousku, a pohybuje se přibližně od 8 do 35 eur.