Byla to v té době nejambicióznější výprava v dějinách československého motorismu. Sedm studentů v roce 1934 nasedlo do čtyř vozů Škoda Popular a vypravili se do indické Kalkaty. Za čtyři měsíce, po 15 tisících ujetých kilometrech, dorazili do cíle.

"Vzali si na to čtyři sportovní polokabriolety Škoda Popular 420, které právě sjely z pásu," říká kurátorka Škoda muzea Žaneta Marešová, která připravila k 80. výročí rozsáhlou výstavu Indická odysea 1934.

"Fotky jsou velmi zajímavé, protože mají vysokou dokumentární hodnotu. Ve 30. letech se ještě takto fotografický dokument nedělal," vysvětlila jedinečnost expozice.

Návštěvníci uvidí zhruba 60 snímků a dokumentární film z amatérských záběrů z cesty. "Například v Íránu jeli přes poušť, tam je potkala ohromná písečná bouře nebo v Balúčistánu bylo tak horko, že mohli jet jen v noci," dodala Marešová.

Pro firmu Škoda, tehdy Akciovou společnost pro automobilový průmysl (ASAP), expedice ve 30. letech vytvořila reklamu, která pomohla automobilce po krizových letech během dvou let vystoupat ze třetího na první místo na domácím trhu. Posílil se také export do evropských i exotických zemí, například do Afghánistánu nebo Siamu.

Na trasu byla auta lehce upravena, úprava zahrnovala výklopné čelní sklo a stahovací střechu pro lepší odvětrávání, zvětšený zavazadlový prostor, plátěnou plachtu nad střechou na přistínění, přídavné přední otočné světlomety a nádrže na benzin a vodu. Všechna auta se vrátila po expedici v pořádku.

Model Škoda Popular uvedl novou generaci automobilů Škoda, navázala na něj Škoda Rapid, Favorit a Superb. Obdobná konstrukce podvozku a pohonu se využívala až do konce 60. let. Popularem jezdil například fotbalista František Plánička, spisovatel Karel Čapek a herečka Olga Scheinpflugová.

Výstava potrvá do konce září.