Konzultantská společnost Accenture se rozhodla poskytovat ambiciózním absolventům v České republice zaměstnání bez nutnosti předchozích pracovních zkušeností. Tuto možnost nabízí desítkám mladým lidí s vysokoškolským vzděláním zejména ekonomických a technických směrů.

V letošním roce hodlá obsadit stovky nových pozic v oblasti služeb s přidanou hodnotou a více než 50 % z nich by měla být vhodná pro absolventy. Příležitost dastanou i absolventi s humanitním vzděláním.

O problematice zaměstnávání absolventů bez praxe už bylo napsáno mnohé. Řada firem o takové absolventy nestojí a investicím do jejich výchovy a vzdělávání se brání, především z důvodu vysoké fluktulace a tedy nejisté návratnosti. V kontextu negativních zkušeností jiných mnoha firem vyvolává krok společnosti Accenture řadu otázek. Spokojí se tato firma s průměrnými absolventy bez zájmu o obor a praxi, nebo umí najít potenciál tam, kde ho jiní nehledají a dokáže absolventy zaujmout natolik, aby se jim investice do profesního rozvoje absolventů a ostatních zaměstnanců vyplatily? Zeptali jsme se Marka Geša, regionálního marketingového a komunikačního manažera společnosti Accenture (Regional Maketing & Communication Lead).

 

Proč jste se rozhodli brát studenty i bez praxe?

Řada firem v oblasti IT a poradenství řeší situaci při přijímání (nejen) čerstvých absolventů tak, že má pro ně připravený určitý vzdělávací program. Navíc naše firma má již od 50. let minulého století vypracovanou vlastní metodologii pro dodávání velkých a komplexních projektů, kterou neustále zdokonalujeme a vylepšujeme, a která je při realizaci těchto projektů vodítkem. Takže pro juniorní kandidáty do divize Consulting jsou opravdu klíčové zejména požadavky na nadprůměrné logické a analytické myšlení a schopnost rychle se učit. Vše ostatní je naučíme.

Neobáváte se, že tímto krokem, navíc podpořeným tiskovou zprávou, vzbudíte zájem především ze strany studentů, kteří se studiu a svému následnému uplatnění v praxi dostatečně nevěnovali a že tedy nebudou dostatečně aktivní ani v pracovním nasazení?

Z toho obavy nemáme, podobní uchazeči budou odfiltrováni již v rámci výběrového procesu. Máme propracované testy, které nám o osobnostním profilu kandidátů prozradí mnohé.

Řada zaměstnavatelů nemá dobré zkušenosti s absolventy bakalářských programů, zvláště těch, kteří neprošli technickými středními školami (nemají dostatečné znalosti a zkušenosti z gymnázií ani z vysokých škol). Jsou vaše zkušenosti v tomto ohledu odlišné?

Zde těžko říci. Do divizí, kde je podmínkou vysokoškolské vzdělání (jako například Consulting), požadujeme ukončení magisterského studijního programu, bakalářské vzdělání není dostačující.

Dáváte přednost výchově vlastních kádrů před lidmi s návyky z jiných firem?

V tomto případě nechceme generalizovat – vždy záleží na daném kandidátovi a jeho schopnostech.

Většina zaměstnavatelů se vlastním vzdělávacím programům pro absolventy brání, především kvůli nákladům. Vzdělávání studentů a absolventů není zadarmo. Neobáváte se, že tito využijí nabídky k získání potřebné praxe a následně odejdou do firem, kam by se bez praxe nedostali? Máte pro tyto účely nějak speciálně řešený odměňovací a motivační systém?

Z hlediska statistik – jako je například neřízená fluktuace nebo průměrná „životnost“ konzultanta – jsme na tom dobře, nad průměrem trhu.

Do vzdělávání investujeme poměrně hodně, některé statistiky dokonce uvádějí, že máme o 80 % více tréninkových hodin než konkurence, ale vložené investice se nám prokazatelně vracejí. S investicemi do vzdělávání našich zaměstnanců máme dlouholeté zkušenosti, na Amazonu můžete například najít knihu z naší dílny, kde o tom píšeme („Return on Learning: Training for High Performance at Accenture“). Jsme číslo jedna v celosvětovém žebříčku „Learning Elite“, který sestavuje renomovaný časopis Chief Learning Officer.

Největším motivačním faktorem, kvůli kterému lidé v Accenture chtějí pracovat a zůstávají, jsou zajímavá práce, a také lidé a skvělí kolegové. Naši lidé mají šanci pracovat na velkých a inovativních projektech, k nimž by se jinde nedostali: například jsme dělali největší a nejsložitější implementaci IT systému v historii – americký biometrický systém US Visit. Něco podobného nyní připravujeme také pro Schengen, a pracují na tom naši místní lidé.

Druhý důležitý faktor jsou lidé – zajímaví a skvělí kolegové. Z průzkumů mezi bývalými i současnými zaměstnanci vyplývá, že je to jedna z našich nejsilnějších stránek, to, čeho si velmi váží a co je s firmou spojuje.