Poslední soutěžní premiérou na festivalu v Cannes byl snímek Macbeth, jejž australský režisér Justin Kurzel natočil s herci Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillardovou.

Jak informovala agentura AP, film patřil v Cannes k nejočekávanějším – a udělal dojem tím, jak náročné shakespearovské drama přenesl do kulis Skotska, kde se snímek natáčel. Podle agentury Reuters právě holá, deštivá a chladná skotská krajina podporuje to, jak silně snímek vyznívá. „V tomto ohledu je to skoro western,“ řekl režisér Kurzel.

Když herec Fassbender přemýšlel, jak válečníka Macbetha zahrát, napadlo jej, že by jeho postava mohla zápasit s posttraumatickou stresovou poruchou. Režisér Kurzel, autor snímku Snowtown z roku 2011, pak herce přivedl na myšlenku spojit postavu Macbetha se současnou podobou války.

„To pro mě změnilo vše,“ vysvětlil po projekci filmu Fassbender. „Věděli jsme, že vojáci, kteří se dnes vrací z Iráku či Afghánistánu, tímto syndromem často trpí a mívají halucinace. Jednu chvíli jdou na ulici zde po canneském bulváru Croisette a vzápětí mají dojem, že jsou v Basře,“ řekl Fassbender v narážce na irácké město, kde roku 2003 proběhl jeden z prvních střetů mezi iráckou armádou a invazními vojsky.

Herečka Marion Cotillardová po projekci sklidila chválu za to, jak Lady Macbeth podala nikoliv jako manipulativní monstrum, nýbrž coby něžnou ženu trpící ztrátou dítěte. „Mezi dvěma hlavními postavami je spousta lásky,“ konstatovala. „Jen jsou oba příliš hluboce raněni.“

Přesto Cotillardová přiznala, že nikdy s žádnou postavou nezápasila tak jako s Lady Macbeth, a to nejen proto, že se coby francouzká rodačka obtížně učila alžbětinskou angličtinu. „Poprvé v životě se mi do role těžko vklouzávalo,“ řekla. „Všechny mé dřívější postavy v sobě měly alespoň náznak světla či naděje, ale u Lady Macbeth není nic.“

Přesto v Kurzelově filmu působí Macbethovi méně jako ambiciózní pár toužící po moci a vyznívají spíš coby zoufalí, až dětinští milenci, kteří nejsou schopni zastavit svůj pád.

„Tragické na nich je, že vše, co by od lidí očekávali, vidí v jiných – a nejsou schopni to nalézt v sobě,“ uvedl režisér Kurzel, podle nějž se obě postavy zkrátka jen nedovedou vypořádat se svými traumaty.

Film Macbeth do kin na podzim uvede společnost producenta Harveyho Weinsteina. Podle agentury AP jde o nejvýraznější filmovou adaptaci této látky za poslední desítky let – minimálně od roku 1957, kdy ji pod názvem Krvavý trůn v prostředí feudálního Japonska natočil Akira Kurosawa, a od roku 1971, kdy Macbetha zfilmoval Roman Polanski.

Trio režiséra Kurzela a herců Fassbendera a Cotillardové se ale po premiéře Macbetha nerozpadne – nyní všichni tři pracují na adaptaci populární videohry Assassin’s Creed.