Po šestnácti úspěšných filmech pro děti, mezi nimiž byly dnes už klasický Příběh hraček nebo VALL-I, zřejmě animační studio Pixar poprvé narazilo. Jeho nejnovější snímek Hodný dinosaurus, který druhým týdnem promítají také česká kina, se patrně stane prvním, na němž firma prodělá. 

Napsal to filmový server Variety.com, podle něhož výroba snímku stála 200 milionů dolarů a dalších 150 milionů Pixar se svojí mateřskou společností Walt Disney Company investovali do marketingu. Podle analytiků musí Hodný dinosaurus celosvětově utržit alespoň 500 milionů dolarů, aby se zaplatil. 

Necelé dva týdny po premiéře má ale snímek globální tržby 131,1 milionu a při nejoptimističtějších odhadech může nanejvýš doufat, že se přiblíží k hranici 400 milionů. Tím by se z něj stal komerčně nejméně úspěšný film Pixaru od roku 1998, kdy Život brouka utržil 363,4 milionu dolarů.

„Ten film nerezonuje jako ostatní filmy od Pixaru. Touto dobou už si na sebe většina jejich snímků vydělala,“ tvrdí Erik Handler, analytik společnosti MKM Partners, v narážce na propad o více než 50 procent mezi prvním a druhým víkendem, kdy se film promítá v kinech.

„Je to strmější pád, než na jaký je Pixar zvyklý,“ potvrzuje Matthew Harrigan, analytik společnosti Wunderlich Securities.

Pixar nyní doufá, že snímek v USA a v Kanadě vydrží v kinech alespoň do 18. prosince, kdy jej vytlačí na stejné dětské publikum zaměřená novinka Alvin a Chipmunkové: Čiperná jízda.

Hodný dinosaurus se ještě nezačal promítat v Japonsku, Brazílii a Jižní Koreji, na většině světových trzích už ale je. Snímku by mohly pomoct projekce v Číně, tamní distributoři mu zatím ale ještě ani nenaplánovali datum premiéry. Pixaru by nicméně ztrátu mohl pomoct dorovnat prodej merchandisingu – hraček či spotřební elektroniky s tematikou filmu.

Hodného dinosaura provází potíže již delší dobu. Do kin se dostal s dvouletým zpožděním, mimo jiné proto, že roku 2013 na něm kvůli uměleckým neshodám přestal pracovat původní režisér Bob Peterson. Toho nahradil Peter Sohn, jenž významně předělal děj snímku.

Kvůli tomuto zpoždění byl letošní rok prvním, kdy Pixar do kin uvedl dva tituly – letní snímek nazvaný V hlavě měl ale u diváků úspěch a celosvětově utržil 850 milionů dolarů.

Přestože Hodný dinosaurus získal převážně pozitivní ohlasy u kritiky, podle Variety.com to už dnes samo o sobě nestačí. Pixaru navíc v oboru animovaného filmu roste konkurence – zatímco dříve se o tuto část trhu dělil jen se studiem DreamWorks Animation, dnes už musí čelit i konkurenčním společnostem Universal a Fox, autorům úspěšných sérií Já, padouch nebo Doba ledová.

Ani neúspěch Hodného dinosaura by však pro firmu dlouhodobě neměl mít důsledky, tvrdí analytik Handler. „Pokud jen jeden ze šestnácti filmů nenaplní očekávání, je to pořád ta nejlepší vizitka, jakou v branži můžete mít,“ řekl.