Australská zpěvačka Sia vydala v průběhu necelého roku dvě alba. V červenci 2014 jí vyšla deska 1000 Forms of Fear, kritikou označovaná za velký comeback po několika letech těžkého boje, který svedla s depresemi, alkoholem, prášky a autoimunitními onemocněními.

Koncem ledna s velkým ohlasem vydala další nahrávku This Is Acting. Bezpochyby půjde o jedno z nejoriginálnějších popových alb letošního roku.

Pod svým celým jménem Sia Furlerová je známá jako respektovaná skladatelka písní pro jiné interprety. Mezi její "klienty" patří například Rihanna, Celine Dion, Christina Aguilera, Kylie Minogue, Beyoncé nebo Britney Spears.

S Davidem Guettou nazpívala v roce 2011 obrovský hit Titanium, který předtím odmítla natočit Alicia Keys. Možná právě osud této písně vedl Siu k tomu, že své nové album složila ze skladeb, které jí největší hvězdy světového popu nechtěly nahrát či je po natočení odložily do archivu. Buď jim úplně nesedly, nebo se nakonec nehodily do celkové koncepce desek.

Skladatelka psala většinu potenciálních hitů konkrétním zpěvačkám na tělo, a když je potom natočila sama, snažila se zpívat způsobem, jak je pro ně původně zamýšlela. Jsou a nejsou to její písně, proto také název desky, jenž v překladu zní To je hrané.

Ve většině případů je velká škoda, že písně adresátky nikdy oficiálně nerealizovaly. Platí to především o dvou brilantních baladách, které se měly objevit na bestselleru 25 britské superstar Adele. Zvláště mocná melodie Alive!, odmítnutá prý až na poslední chvíli, mohla patřit k tomu nejsilnějšímu, co kdy anglická diva nazpívala.

To neznamená, že ji Sia natočila hůř. Je to trochu jiné než moderní R&B, které předváděla na 1000 Forms Of Fear, ale přinejmenším se stejným smyslem pro až afektované drama, jaké ukazuje na své poslední desce Adele.

Druhá píseň, která se nedostala do Adelina repertoáru, Bird Set Free, byla původně napsána pro filmový muzikál Ladíme!, ale režisér se nakonec pro Siiny písně nerozhodl. Odmítla ji i Rihanna, pro niž Sia složila ještě dvě nerealizované písně. Ne vždycky jde o balady, i když právě ty jsou dominujícím prvkem alba.

Původně Rihannino Cheap Thrills stojí za poslech díky elegantnímu spojení R&B s jemně houpavým reggae. A Shakira udělala chybu, že nenatočila karibsky znějící Move Your Body.

Ne vždycky známe celý osud písní. Na desce jsou totiž i skladby, u kterých si lze představit rytmický základ blízký současnému pop rocku a pop country. Stačilo by je trochu přearanžovat a z písní mohly být hity pro Katy Perry, Carrie Underwoodovou nebo Miley Cyrusovou.

Album

Sia

This Is Acting

2016 Sony Music

Aktuální formy R&B ale vyhovují Sie ze všeho nejvíc. Hity tohoto typu tvoří většinu desky a Sia na nich předvádí, že je stejně dobrá zpěvačka jako skladatelka. Nejlépe je to slyšet v písni One Million Bullets, jediné, kterou napsala přímo pro sebe.

Zbavena pravidla, že musí své skladby zpívat jako Rihanna, Beyoncé nebo Adele, předvádí svůj vlastní styl. Ten stojí na hranicích mezi černou a bílou hudbou, bohatě využívá různých rejstříků a silného, zároveň však křehkého a v emotivních pasážích přesvědčivého hlasu.

Sia na své novince potvrdila roli představitelky aktuálního proudu populární hudby, který rezignoval na jednu ze základních vlastností písně, na jednoduchost.

Její skladby jsou vokálně tak náročné a kompozičně komplikované, že si je může normální člověk sám jen těžko zazpívat. Jsou to jakési rhythm-and-bluesové árie. Klobouk dolů, některé jsou přímo fantastické. Ale je to dobře? Nevzniká náhodou žánr, který ztrácí původní komunikační roli, jakou by měla nejprostší pop-music mít?