Zatímco kamenným obchodům s elektronikou, jako jsou Datart nebo Euronics, se podařilo úspěšně prorazit také na internetu, nábytkářské firmy se zatím na web příliš nepouštějí. Například globální značka Ikea pořád ještě v tuzemsku vlastní e-shop nemá.

Průkopníkem v různých formách nakupování křesel nebo postelí v Česku je společnost Orfa z Orlové na Ostravsku. Ta vsadila zvláště na digitalizaci správy skladu, která jí přinesla zhruba čtvrtinové úspory nákladů. Podnik nemusí ani přes růst tržeb nabírat nové lidi. A hlavně se zrychlila doba dodání zboží z několika týdnů na pouhé tři dny od objednání.

"Krize roku 2008 ukázala, že šanci na přežití mají jen prodejní sítě, které v budoucnu zkombinují nákup po webu s kamenným obchodem. Proto vedle našich e-shopů v letošním roce spustíme také franšízový řetězec," uvádí manažer Orfy Jiří Balun.

Jeho firma je dovozcem polské značky nábytku Black Red White (BRW) na český trh. "Zjistili jsme, že konkurenční výhoda, již můžeme nabídnout prodejcům, spočívá ve zrychlení naší logistiky," říká dále Balun.

Cloud dává větší možnosti

Od roku 2014 proto Orfa postupně modernizuje své podnikové systémy. Důležité pro ni bylo nahrazení vlastních serverů cloudovým řešením, tedy využíváním internetových úložišť dat. Vedle dvou e-shopů má v cloudu i firemní účetnictví a správu logistiky.

"Dříve jsme měli vlastní servery, které ale měly velkou spotřebu energie a časem zastarávaly. Teď všechno řešíme v cloudu, u něhož poruchy nehrozí," vysvětluje Balun.

Výhoda cloudu podle něho spočívá hlavně v pružnosti. "Kdybychom třeba zítra chtěli rozjet velkou prodejní kampaň, na niž bychom potřebovali desetinásobnou výpočetní kapacitu, tak si ji jednoduše po internetu objednáme a pak se zase třeba vrátíme na původní stav," upřesňuje nábytkář.

Zásadní změnou, kterou přinesl cloud, bylo zrychlení dodávek. "Donedávna zákazník faxem nebo přes e-mail provedl objednávku, pak ji někdo papírově zpracoval a předal skladníkovi, který musel přesně vědět, kde má jaké zboží uloženo. Přitom hrozila záměna papírů. Záviseli jsme hodně na zkušenosti lidí ze skladu," upřesňuje Balun, podle něhož zákazník v minulosti musel čekat na novou postel nebo kuchyňskou linku třeba měsíc.

Hlavně rychle dodávat

"Dnes u 80 procent nábytku garantujeme dodání zhruba do tří dnů. Pokud si zboží objednáte v pondělí před polednem, v úterý bude u nás a ve středu vám ho pošta doručí domů," popisuje Balun zrychlení, které přišlo s digitalizací objednávek. Systém sám přijme objednávku a tentýž den ji odevzdá do centrálního skladu polského dodavatele, který večer nebo druhý den ráno palety se zbožím expeduje do Orlové. "Protože je na každé paletě uveden čárový kód, skladník jen přiloží čtečku a systém už mu sám řekne, kam výrobek zamíří," uvádí zástupce firmy.

Díky změnám v logistice odpadla firmě nutnost mít dlouhodobé zásoby zboží. Skončil také dvousměnný provoz a Orfa ušetřila zhruba 30 pracovních míst ve skladu a administrativě. Těmi by při dnešním růstu obratu, jenž se pohybuje kolem 300 milionů korun, musela firma doplnit svůj současný stav. Podnik má nyní 100 pracovníků.

Investice do nových technologií dosáhly jednotek milionů korun. Na druhou stranu došlo k úspoře provozních nákladů zhruba o čtvrtinu.

Sázka na internetový prodej a digitalizaci by přitom měla zlepšit i kontakt se zákazníkem. "Věříme tomu, že lidem bude v budoucnu zcela jedno, jestli nakoupí na webu, nebo v prodejně," míní Balun. Proto Orfa v e-shopech i franšízových obchodech nabídne totožné ceny a dopravu zdarma. Klient navíc na síti uvidí videoprezentaci výrobku nahrazující prodavače, v prodejně ho zase kód na štítku komody nebo křesla přesměruje na stránky e-shopu. Bude se tak moci rozhodnout, jakou formu nákupu nakonec zvolí.