Agrofert, který patří vicepremiérovi a předsedovi ANO Andreji Babišovi, se pokouší zlákat Pražany na lepší a dražší nabídku masa, uzenin či sýrů v novém Pražském řeznictví na Vinohradech. Úspěch má mimo jiné zařídit i to, že se nikdo nedozví, komu podnik patří.

Na výloze nenajdete majitele. V obchodě se všude prezentuje Pražské řeznictví, to ale není žádná firma. Doména řeznictví je však registrovaná na jeden z dceřiných podniků Babišova holdingu.

Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka potvrzuje, že nové řeznictví patří společnosti PMU patřící do Babišova holdingu: "Snažíme se zákazníkům nabídnout koncept kvalitního prémiového řeznictví. V nabídce jsou nejen produkty z potravinářských firem Agrofertu, ale i od ostatních českých producentů. Nechybí také různé vybrané světové delikatesy."

Ve farmářské kvalitě

Řeznictví se cenami ani nabídkou nemůže rovnat například zkrachovalým lahůdkám Julius Meinl, ale italská vína za tři sta korun, dražší uzeniny, koření či francouzské sýry tu najdete. Vinohrady jako jedna z bohatších čtvrtí hlavního města, kde v posledních letech vyrostlo mnoho obchodů s kvalitními a dražšími potravinami, jsou tak logickou volbou.

V obchodě se můžete posadit na lavici uprostřed květin a přečíst si nabídku masa a lahůdek "ve farmářské kvalitě". Obsluha vám nabídne Vinohradské taliány, Podkovu řezníka Menšíka či uzeniny z Hory Svatého Šebestiána. Snad jen "poctivé uzeniny z Kostelce" připomínají Babišovu firmu Kostelecké uzeniny.

Že se Agrofert nechce nijak spojovat s lepším řeznictvím, je pochopitelné. Masné firmy Babiše se zaměřují na průměrnou produkci, kterou prodávají především do supermarketů. Vedle toho mají sice desítky řeznických prodejen Procházka, ale ty jsou jen doplňkem supermarketů. Když nějaká z Babišových masných firem má problém (například na jaře se ve výrobku z Kosteleckých uzenin našla jehla), zákazníky supermarketů to stejně příliš neodradí.

Pro koncept prémiového řeznictví by však taková pověst nemusela být ideální. "Pražské řeznictví je projekt, ve kterém chceme vyjít vstříc zákazníkům. Reagujeme na poptávku v posledních letech, kdy ustupuje cenově citlivý zákazník a nastupuje zákazník, který je ochotný vyhledat kvalitnější výrobky a speciality," vysvětluje Hanzelka.

Na webových stránkách se představuje jen vedoucí podniku Vít Morkus: "Naším cílem je poskytovat prvotřídní kvalitu a výběr toho nejlepšího masa a specialit, které si naši spokojení zákazníci odnesou domů vždy čerstvé a stanou se mistry ve své vlastní kuchyni." A přidává citát známého francouzského gurmána počátku 19. století Anthelma Brillata-Savarina: "Objev nového jídla znamená pro štěstí člověka víc než objev hvězdy."

Nepostradatelný Pavel Elias

PMU, která má podnik na starosti, byla až do roku 2011 firmou roudnického podnikatele Pavla Eliase. Podle poslední účetní závěrky za rok 2014 podnik vydělal 27,8 milionu korun před zdaněním. Elias prodal před pěti lety podnik Babišovi, ale tím jejich spolupráce neskončila. Elias pak zakládal pro Babiše hnutí ANO v Ústeckém kraji. A to dokonce dvakrát. Když se ústecké ANO rozpadlo a svrhlo svého vlastního primátora Josefa Zikmunda v roce 2015, hnutí buňku zrušilo a Elias ji stavěl podruhé. V březnu tohoto roku skončil jako krajský předseda ANO v Ústeckém kraji a přesunul se na pozici místopředsedy.

Podle vyjádření Hanzelky nemá PMU výhledově spravovat pro Agrofert jen toto jediné prémiové řeznictví: "V současné době testujeme jednu provozovnu na Vinohradech. Máme však vytipovaná další dvě místa v Praze."

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se