Na cestu ostravskou MHD nově stačí jen bezkontaktní platební karta. Není třeba hledat drobné a studovat nabídku automatů, ani oslovovat řidiče nebo hledat trafiku. Stačí jen přiložit kartu při nástupu do vozu. O víc se cestující starat nemusí.

Ostrava je tak dalším městem, kde lze za MHD plně platit platební kartou. Od ostatních se liší tím, že platební karta sama o sobě v podstatě funguje jako lístek. Navíc systém sám vybírá pro cestujícího nejvýhodnější tarif. Banky a karetní společnosti tak pokračují ve svém českém tažení a rozšiřují platební terminály napříč dopravními podniky. Chtějí, aby peníze šly přes ně. Dopravci na to slyší. Stále častěji je proto možné lístek platit kartou.

V Ostravě je možné platit kartou ve všech vozidlech městské dopravy. Stačí při vstupu přiložit kartu k terminálu. Pokud cestujícímu stačí pouze desetiminutová jízdenka, může se při výstupu z vozu odhlásit. Když se neodhlásí, systém strhne částku za 30 minutovou jízdu. Pokud chce cestující během této jízdy přestupovat, měl by se v každém dalším voze znovu přihlásit. Výhodou je i to, že systém sám pohlídá, kolik má cestující platit a ten tak vůbec nemusí zkoumat aktuální tarif. Z účtu se navíc nikdy nestrhne více, než kolik stojí denní jízdenka, cestující tak nemusí zvažovat, co je pro něj v danou chvíli výhodnější.

"Cestování se díky této novince významně usnadní a zpřehlední," říká šéf ostravského dopravního podniku Roman Kadlučka. Cestující opravdu nemusí nic mačkat ani si nic vybírat. Služba zatím funguje jen na krátkodobé jízdenky, v budoucnu by měla stejně umět i ty dlouhodobé. 

"Možnost platby bezkontaktní platební kartou, která úplně eliminuje papírové jízdenky, je v současnosti největší technologickou inovací v městské hromadné dopravě. Navíc se jedná o úplně první projekt svého druhu v kontinentální Evropě," říká František Jungr, manažer regionálního rozvoje karetní společnosti Visa Europe. Ten doufá, že se služba rozšíří do dalších měst.

Konkurenční MasterCard také stranou nestojí. Firma provozuje platby jízdenek například v celé síti MHD v Plzni. Toto řešení však oproti Ostravě stále potřebuje tisk papírové jízdenky.

V Praze jen opatrně

Praha také zůstává pozadu. Ale jen zatím. "V tuto chvíli mohou zákazníci jízdenku přímo ve voze platební kartou zaplatit ve dvou tramvajích na lince 22. Během prázdnin pak bude platebními terminály plně vybavena linka 18," říká pražský radní Petr Dolínek. 

Zkušební provoz je tak zatím pro cestující nepraktický. Na terminál v tramvaji nelze spoléhat, zvlášť pokud jde jen o dvě soupravy na frekventované lince. Navíc jde pouze o nákup jízdenky, kterou terminál vytiskne. Bez papíru se cestující neobejdou. 

Dolínek však slibuje, že se podobné terminály objeví ve všech vozech pražské dopravy, pokud se tento pilotní projekt osvědčí. Platba kartou je i v Praze možná ve více než 50 automatech na jízdenky. Placení kartou v dopravě se rozšiřuje také v Liberci, Brně, na Jesenicku či v Karlovarském kraji.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Pro banky jsou tyto malé drobné platby investicí do budoucnosti. Pokud se lidé naučí používat platební kartu v dopravě při svých každodenních cestách, spíše ji budou používat častěji též u obchodníků. A banky tak místo dotování výběrů peněz z bankomatů budou moci vydělávat na každé transakci kartou v obchodech. Dopravcům zase odpadají starosti s hotovostí, kterou mají na starosti řidiči nebo se hromadí v platebních automatech.

Češi si bezkontaktní karty oblíbili a platí s nimi čím dál častěji. Podle šéfa Sdružení pro bankovní karty Romana Kotlána je Česko v relativním podílu bezkontaktních plateb první na světě.