Švédský nábytkářský gigant Ikea, celosvětově proslulý svými levnými výrobky, chystá obrat v obchodní strategii. Hodlá zvýšit jejich kvalitu a zároveň se zaměřit také na starší klientelu, než jsou studenti či mladé rodiny. V rozhovoru pro agenturu Reuters to uvedl šéf společnosti Peter Agnefjäll.

Podle něj nároky zákazníků neustále rostou a u nábytku kladou důraz na výrobky, které vydrží fungovat dlouhou dobu.

"Zákazníci od nás očekávají, že pokud jde o kvalitu, uděláme víc. V současnosti prostě nemůžete vyrábět produkty na jednorázové použití. Když si koupíte třeba rozkládací stůl, potřebujete, aby vydržel," vysvětlil Agnefjäll.

Ikea přitom už dříve oznámila, že do roku 2020 chce zdvojnásobit tržby zhruba na 50 miliard eur (1,36 bilionu korun). Její produkty nicméně stále nosí nálepku pochybné kvality a komplikované vlastnoruční montáže, píše Reuters.

Setřesením této pověsti - což může být ovšem podle některých odborníků na trhu obtížné - chce společnost zaujmout i ty klienty, kteří vyrostli ze studentských let, zbohatli a zaměřili se na kvalitu a trvanlivost.

"Ikea stojí na křižovatce, kdy se musí vrátit k lidem, kteří změnili svůj životní styl, a říct jim: Posloužili jsme vám před deseti či dvaceti lety, ale i teď máme co nabídnout," doplnil Ray Gaul ze společnosti Kantar Retail.

Cenový model jako u automobilek

Podmínkou změn zůstává, že zboží musí být nadále finančně dostupné, dodává Agnefjäll.

To by podle společnosti mohl vyřešit model, který nábytkářská firma odkoukala v automobilovém průmyslu - tedy rozdělení nabídky zboží do jednotlivých ekonomických tříd.

Různou úroveň kvality a ceny by tak obchody mohly nabídnout u výrobků od matrací a pohovek až po skříně a komody, u kterých se spuštění tohoto systému chystá na příští rok. Ruku v ruce s tím má podle prodejního manažera Henrika Elma přijít i lepší kvalita materiálů a zjednodušení montáže.