Matt Damon v roli agenta Jasona Bournea o víkendu do amerických kin přilákal značný počet diváků. Ti za toto pokračování špionážní akční série utratili 60 milionů dolarů na vstupenkách do biografů.

Damon se k roli Jasona Bournea vrátil po devíti letech. Během této doby opakovaně naznačoval, že se svojí nejpopulárnější rolí nadobro skoncoval. Stejně jako režisér Paul Greengrass argumentoval tím, že snímek Bourneovo ultimátum v roce 2007 završil vývoj hlavní postavy, která právě v tomto filmu naplno odkryla zákulisní byrokratickou hru, jež z Bournea udělala stroj na zabíjení. Zdálo se, že nic dalšího už postavu čekat nemůže.

Ať už ale šlo o novou tvůrčí jiskru nebo vyhlídku tučné odměny, režisér i herec se k sérii letos vrátil. Dobrá zpráva je to zejména pro společnost Universal, které hrozilo, že bez Damona nebude moci bourneovskou značku dál rozvíjet.

V mezidobí se Universal pokusil posunout bourneovský svět novým směrem. Čtyři roky starý snímek nazvaný Bourneův odkaz představil herce Jeremyho Rennera coby nového zabijáka ze stejného světa. Diváci ale na tuto bourneovskou kopii příliš zvědaví nebyli. Snímek celosvětově utržil zhruba o 150 milionů dolarů méně než Bourneovo ultimátum.

O tom, jak silně je herec Damon se značkou Bourne spojený, svědčí i nynější průzkumy v biografech. Vyplývá z nich, že kromě názvu filmu Jason Bourne diváky do kin přilákala především Damonova tvář.

“Není žádné tajemství, že lidé čekali, až se Damon s Greengrassem znovu dají dohromady,” potvrzuje Nick Carpou, šéf americké distribuce Universalu. “Dávalo to smysl také z obchodního hlediska.”

Nynější výsledek filmu Jason Bourne za první víkend představuje druhý nejlepší v celé sérii – lépe se dařilo jen Bourneovu ultimátu, které za první víkend debutovalo s tržbami 69,3 milionu.

Když se ale započte inflace, výsledek je trochu jiný a film Jason Bourne pak zaostává za všemi svými předchůdci s výjimkou tržeb předešlého Bourneova odkazu za první víkend.

Za výrobu nového filmu Universal utratil 120 milionů dolarů, promítat jej začalo 4026 amerických kin.

“Dokazuje to, že bourneovská značka stále žije, a že bude-li vůle, může pokračovat i dál,” tvrdí Paul Dergarabedian z analytické společnosti ComScore. “Jason Bourne je pro tento film ideálním názvem, protože právě na Bourneův návrat všichni čekali.”

Přestože Bourneovo znovuobjevení na sebe upoutalo nejvíc pozornosti, o víkendu se v kinech dařilo také dalším snímkům. Film Matky na tahu od společnosti STX Entertainment utržil 23,4 milionu dolarů a skončil na třetí příčce tabulky návštěvnosti.

Na film, jehož výroba stála 20 milionů dolarů, je to velmi slušné číslo. A povzbudí také firmu STX, která letos v létě potřebovala hit – její drama z občanské války nazvané Free State of Jones v multiplexech propadlo.

Matky na tahu měl původně natočit Paramount s herečkou Leslie Mannovou v hlavní roli a jejím manželem a častým spolupracovníkem Juddem Apatowem coby producentem. Mannová i Apatow ale od snímku dali ruce pryč a projekt přešel pod křídla STX. Nakonec v něm účinkují Mila Kunisová, Kristen Bellová a Kathryn Hahnová. Ztvárnily ženy, které se pod tlakem společnosti odmítají stát dokonalými matkami a místo toho si užívají večírků a společenského života.

“Je to úžasný film, který má velké srdce a hodně se při něm zasmějete,” uvedl Kevin Grayson, šéf distribuce STX.

Grayson věří, že Matky na tahu budou mít v kinech úspěch také v následujících týdnech, neboť jim nekonkuruje žádná jiná komedie obsazená ženami. Pokud by se tak stalo, Matky na tahu by mohly přežít i premiéru komiksového snímku Sebevražedný oddíl, jenž do kin vstoupí tento týden. Očekává se, že Sebevražedný oddíl za první víkend utrží až 125 milionů dolarů. Tím by zlomil dosavadní srpnové rekordy.

STX Entertainment je dítětem Roberta Simondse, producenta filmu Dvanáct do tuctu či nedávných přírůstků do série Růžový panter s hercem Stevem Martinem. Firma má podporu investiční společnosti TPG nebo čínských společností Hony Capital a Huayi Brothers. V příštím roce chce STX na výrobu, marketing a distribuci filmů utratit 1,1 miliardy dolarů.

Doposud jsou ale výsledky STX nevalné. Společnost zaznamenala úspěch s nízkorozpočtovými hororovými tituly Dárek nebo The Boy, naopak ale prodělala na thrilleru Tajemství jejich očí či nebo na akčním filmu natočeném z pohledu první osoby Hardcore Henry.

O víkendu do amerických kin dále vstoupil snímek společnosti Lionsgate nazvaný Nerve: Hra o život. Thriller, jenž vznikl za 20 milionů dolarů, vypráví o internetové hře v duchu vadí-nevadí, která se účastníkům vymkne z rukou. Ve snímku účinkují Dave Franco a Emma Robertsová. Film měl premiéru už ve středu, aby oproti konkurenci získal náskok. Za prvních pět dnů v kinech utržil 15 milionů dolarů, z toho devět o víkendu.

“Přišlo nám, že nejlepší bude nechat film, aby se postavil na vlastní nohy a aby si o něm lidé řekli mezi sebou,” vysvětluje David Spitz, viceprezident americké distribuce Lionsgatu. “Když si přečtete komentáře na Instagramu, Facebooku nebo Twitteru, zjistíte, že odezva je úžasná. Lidé ten snímek zbožňují,” říká.

Druhý týden se v amerických kinech promítá sci-fi Star Trek: Do neznáma, za nímž stojí Paramount. Oproti minulému víkendu jeho tržby klesly o 60 procent, s výsledkem 24 milionů dolarů skončil na druhém místě. Celkové americké tržby nového Star Treku zatím činí 105,7 milionu dolarů. Film s rozpočtem 185 milionů tak musí doufat, že si na sebe vydělá v zahraničí. Současný výsledek by nenapovídal tomu, že bude sága Star Trek v kinech dál pokračovat.

Víkend potvrdil, že jedním z největších hitů letošního léta je film Tajný život mazlíčků, za nímž stojí Universal a firma Illumination. Animovaný snímek nyní skončil na čtvrtém místě tabulky návštěvnosti s tržbami 18,2 milionu dolarů. Příběh o tom, co dělají domácí zvířata, když jejich majitelé odejdou z domu, už v Americe utržil 296,2 milionu dolarů a pravděpodobně dá vzniknout také pokračování.

Po loňském rekordním výsledku firma Universal letos začíná skromnější období. Její snímky Warcraft: První střet a Lovec: Zimní válka v amerických kinech výrazněji neprorazily, teprve nyní se Universal zahojil díky úspěchu Jasona Bournea a právě Tajného života mazlíčků.

Víkendovou tabulku návštěvnosti amerických kin uzavírá hororový film společnosti New Line nazvaný Zhasni a zemřeš. Utržil 10,8 milionu dolarů, po dvou týdnech má na kontě 42,8 milionu.

Z artové produkce společnosti Summit a Roadside Attractions uvedly film Indignation, jenž zaznamenal tržby 89 072 dolarů, v průměru 22 268 dolarů na jedno kino. Drama, jež vzniklo adaptací románu Rozhořčení od spisovatele Philipa Rotha, vypráví o předčasně dospělém studentovi vysoké školy. Ten se dostane do střetu s konzervativním ředitelem instituce. Jde o první snímek, jejž natočil James Schamus, někdejší šéf společnosti Focus.

Z hlediska tržeb letošní léto v kinech zatím vyznívá rozporuplně. Velkorozpočtové tituly jako Alenka v říši divů: Za zrcadlem, Obr Dobr nebo Legenda o Tarzanovi nenaplnily očekávání. Přesto tento víkend skončil lépe než stejné období vloni, kdy tabulku návštěvnosti vedlo Mission Impossible – Národ grázlů.

Nynější tržby jsou díky Jasonu Bourneovi a Matkám na tahu meziročně zhruba o 30 procent vyšší.

“Začínáme pomalu snižovat letní deficit v tržbách,” dodává analytik Paul Dergarabedian, podle něhož může rozhodnout tento týden. “Možná že premiéra Sebevražedného oddílu tu přelétavost čísel definitivně ukončí.”