Pivovarnické skupině Heineken v prvním pololetí vzrostl čistý zisk o více než 11 procent na 977 milionů eur (26,4 miliardy korun), na odhady analytiků ale nedosáhl. Třetí největší pivovar na světě se potýkal s poklesem prodeje v Africe a ve východní Evropě.

V Asii a v západní Evropě se mu naopak dařilo, uvedla v pondělí firma, která působí také v České republice. Provozní zisk byl ale vyšší, než se čekalo.

Analytici v anketě agentury Reuters v průměru očekávali, že čistý zisk za prvních šest měsíců roku dosáhne 998 milionů eur. Srovnatelný provozní zisk před vyloučením jednorázových položek se zvýšil o více než 12 procent na 1,71 miliardy eur. Analytici čekali 1,67 miliardy eur.

Firma oznámila, že solidních výsledků dosáhla ve Vietnamu a v Mexiku. Hůř si naopak vedla v Rusku, Kongu, Egyptě či Nigérii, největší ekonomice na africkém kontinentu, která patří k jejím hlavním trhům. Nigérie, kde má na ekonomiku značný vliv těžba ropy, v červnu uvolnila kurz měny k dolaru. Chce tak zmírnit chronický nedostatek deviz a ulevit ekonomice strádající v důsledku nízkých cen ropy. Kurz nigerijské měny se následně propadl téměř o 40 procent.

Heineken také uvedl, že prodej piva na srovnatelné bázi mu v pololetí vzrostl o 4,1 procenta. Trh ale počítal s růstem o 4,3 procenta.

Heineken je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě po skupině SABMiller, která je druhá, a po nadnárodním kolosu Anheuser-Busch InBev, jemuž patří první příčka. V České republice Heineken vlastní pivovary Starobrno, Královský pivovar Krušovice a Velké Březno.