Film Sebevražedný oddíl za první víkend v severoamerických kinech utržil ohromujících 135,1 milionu dolarů.

Přestože sklidil některé z vůbec nejhorších recenzí letošního roku, podařilo se mu zlomit rekord – Sebevražedný oddíl zaznamenal historicky nejlepší vstup do kin, jaký Hollywood v měsíci srpnu pamatuje.

Dosáhl dokonce výrazně lepšího výsledku než Strážci galaxie, kteří v srpnu 2014 debutovali s tržbami 94,3 milionu dolarů.

Rovněž jde o nový rekord herce Willa Smithe, jenž v Sebevražedném oddílu účinkuje. Doteď si ze Smithových filmů nejlépe vedl titul Já, legenda. Ten roku 2007 za první víkend utržil 77,2 milionu dolarů.

Značný zájem o Sebevražedný oddíl mají též zahraniční diváci. Snímek na 57 světových trzích zaznamenal tržby 132 milionů dolarů, celkově tak má na kontě 267 milionů dolarů.

“Překonalo to všechna naše očekávání,” řekl Jeff Goldstein, viceprezident americké distribuce Warner Bros. “Vydařila se marketingová kampaň a herci Will Smith, Margot Robbieová i Jared Leto odvedli výjimečné výkony,” dodal.

Sebevražedný oddíl byl jedním z nejočekávanějších titulů léta. Tato pověst ho provázela od okamžiku, kdy studio Warner Bros. na loňském ročníku festivalu popkultury Comic-Con zveřejnilo teaser trailer, v němž herec Jared Leto představil postavu Jokera a Margot Robbieová svoji Harley Quinnovou – poněkud šíleně vyhlížející vražedkyni s copánky.

Studio však nepočítalo s přívalem špatných recenzí, které film nyní obdržel. Manažeři se obávali, že negativní odezva od recenzentů se podepíše na komerčním výsledku.

Například Joe Morgenstern z deníku Wall Street Journal napsal, že Sebevražedný oddíl “zpochybňuje samotnou podstatu toho, co je zábava”. David Edelstein ze serveru Vulture.com snímek označil za “nejhorší z nejhorších” a Amy Nicholsonová z MTV prohlásila, že jde jen o “dvě hodiny nastavované kaše”.

Divákům se film zjevně líbil víc. Ve výstupních průzkumech, jež v biografech provedla společnost CinemaScore, film získal hodnocení B+, tedy druhou nejlepší známku.

Z údajů CinemaScore vyplývá, že snímek se zamlouval víc mladším než starším – ti, kterým bylo pod osmnáct let, Sebevražedný oddíl ohodnotili známkou A, tedy “jedničkou”.

Otázkou nyní je, jestli se filmu podaří na špici tabulky nejnavštěvovanějších snímků udržet.

“Je propastný rozdíl mezi tím, co o filmu tvrdí kritici, a tím, čeho si na plátně užívají diváci,” tvrdí Goldstein.

Což není první podobný případ. Také předchozí snímek se superhrdiny od společnosti DC Comics, tedy letošní Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti, u kritiků propadl. Podařilo se mu sice zaznamenat vysoké tržby 166 milionů dolarů za první víkend, pak ale film dostihla jeho špatná pověst. Druhý týden již jeho tržby klesly téměř o 70 procent.

Také nyní se objevují první náznaky, že Sebevražedný oddíl by mohl čekat podobný osud. V sobotu se jeho tržby rapidně propadly – byly o 41 procent nižší než v pátek.

Autoři přitom potřebují, aby se Sebevražedný oddíl vydařil. Výroba snímku stála 175 milionů dolarů, přičemž desítky milionů stálo jen přetáčení nepovedených scén. A nejde pouze o peníze. Studiu DC se dlouhodobě nedaří nadchnout pro své superhrdiny Batmana či Supermana stejné davy fanoušků jako konkurenčnímu Marvelu s jeho ságou Avengers.

DC by potřebovalo, aby si alespoň jeden z jeho snímků diváci skutečně oblíbili.

Sebevražedný oddíl vznikal v hektickém tempu. Scenárista a režisér David Ayer měl údajně méně než dva měsíce na to, aby snímek celý vyrobil.

Film vypráví o skupině padouchů, které americká vláda vyšle na tajnou misi.

Publikum Sebevražedného oddílu o víkendu tvořilo 54 procent mužů, více než polovina diváků byla mladších 25 let. Warner Bros. snímek začal promítat v 4255 biografech, ve 381 případech šlo o kina IMAX. Tam snímek utržil 11 milionů dolarů.

Druhou novinkou uplynulého týdne byl film společnosti EuropaCorp nazvaný Já, kocour. Ten ale zcela vyhořel. Příběh o krutém manažerovi, jehož ztvárnil herec Kevin Spacey a který se na plátně promění v kocoura, utržil jen 6,5 milionu dolarů a získal ještě horší recenze než Sebevražedný oddíl.

Spacey se na propagaci projektu takřka nepodílel. Snímek si vymyslel někdejší ředitel EuropaCorpu Christophe Lambert. Původně ho ale chtěl natočit jako komedii, až později jej předělal na rodinný film.

Lambert, jenž z firmy odešel loni v únoru, letos v květnu zemřel na rakovinu plic. Bylo mu 51 let.

Výroba filmu Já, kocour stála 30 milionů dolarů.

Nejnavštěvovanějšímu snímku minulého víkendu, Jasonu Bourneovi od společnosti Universal, tento víkend klesly tržby o 62 procent. Přesto skončil druhý s 22 miliony dolarů, dohromady má na kontě 103,4 milionu.

Na třetím místě s tržbami 14,2 milionu se ocitl snímek Matky na tahu, jejž vyprodukovala společnost STX Entertainment. Nekorektní komedie o skupině matek, které se pro své děti odmítají přetrhnout, zatím v amerických kinech za dva týdny utržila 51 milionů dolarů. Už nyní to představuje úspěch – výroba stála jen 20 milionů.

Na čtvrtém místě v tabulce návštěvnosti je rodinný animovaný film od Universalu nazvaný Tajný život mazlíčků, utržil 11,6 milionu dolarů. Jde o jeden z největších komerčních úspěchů letošního roku, na kontě už má 319,6 milionu.

Pětici nejnavštěvovanějších titulů uzavírá Star Trek: Do neznáma od společnosti Paramount. O víkendu utržil 10,2 milionu, celkově má po třech týdnech 127,9 milionu.