Obyvatelé městských částí Praha 5 a Praha 6 se minulý týden dočkali modrých parkovacích zón. V obou částech platí nový systém, který nepotřebuje papírové karty, vše je řízeno digitálně. Podle původních plánů měly parkovací zóny vzniknout také v dalších městských částech. Nicméně třeba Praha 10 odmítla, aby byly zóny zavedeny v Praze 4. Obávala se, že by se řidiči snažili zaparkovat na jejím území. Od zón pak upustily radnice Prahy 10, 12 či 14. Městská část Praha 12 svůj krok zdůvodnila tím, že se snaží parkování řešit výstavbou nového parkoviště a zónu nebude potřebovat.

Celopražské řešení parkování je ovšem stejně vzdálené jako v květnu roku 2013, kdy tehdejší primátor Bohuslav Svoboda z ODS prohlásil: "Koalice se minulý týden přiklonila k potřebě celoměstsky systémového kroku." A zastupitel Petr Hán tvrdil: "Rozšiřování zón nebylo zcela ideální, protože bylo necitlivé vůči sousedním čtvrtím, kam by se problém přelil. Původní systém, kdy rozhodovaly městské části, setrvačností dobíhal. A v hlavách vedení města dozrál názor, že to není ideální."

Ve světle posledního rozšíření modrých zón to zní jako polozapomenutá historie. Časově bychom ji zařadili někam mezi Sumery a Aztéky, kdyby měli nutkavou potřebu u domů "parkovat" koně.

Parkování v čase

◼ Modré zóny zavedla v roce 1996 v hlavním městě jako první Praha 1 na pravobřežní části. Na levém břehu Vltavy (Malá Srana a Hradčany) vznikla zóna v listopadu 2007. Tehdy zavedla placené parkování také Praha 2.
◼ V únoru 2008 došlo na modré zóny rovněž v části Praha 3, v dubnu téhož roku se přidala Praha 7.
◼ Minulý týden přistoupily k zavedení placených parkovacích stání v některých svých částech Praha 5 a Praha 6.

O tři pozemské roky později, jedny volby a o světelná léta dál, co se týká myšlenkového posunu magistrátu, tak máme nové modré zóny v dalších městských částech. S celopražským řešením nemají nic společného. Jediné, co magistrát plánuje, je sladění nového, lepšího systému s tím starým, horším.

Ten nový a lepší se zatím projevil především zdražením ročních parkovacích povolení v nových i starých modrých zónách. Jde prý o daň za moderní technologii, která umožní člověku, jenž žádá o parkovací kartu, sedět doma a vše platit přes internet. Ve druhé fázi by pravděpodobně bylo ideální, kdyby člověk jen seděl doma, platil, nikam nejezdil, a tudíž nepotřeboval auto. Ovšem o této fázi zatím magistrát mlčí.

Duhová šestka

Na zavedení zón se obyvatelé Prahy 6 i 5 opravdu těšili, protože parkování tady připomínalo půlhodinové zenové cvičení v trpělivosti. Respektive těšili se ti, kteří obývají oblast kolem Vítězného náměstí, případně Smíchova. Jak ale vyplynulo z několika šetření bývalého starosty Prahy 6 Tomáše Chalupy, ve skutečnosti byly síly příznivců a odpůrců zón po dlouhá léta vyrovnané. V obou čtvrtích bydlí část populace v rodinných domech. A jejich majitelé modré zóny bojkotují.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se