Začínající podniky, start-upy, většinou nejsou spojovány se starobylou vírou a pověrami. V Indii ale právě začínající podnikatelé takhle objevili nový trh, který je založen na víře v tradiční takzvanou ajurvédskou medicínu a na úctě ke kravám považovaným hinduisty za posvátné. Nabízejí kosmetické výrobky, nápoje a také třeba účinné odpuzovače komárů vyrobené z kravské moči a kravských výkalů.

Jednou z úspěšných firem na tomto trhu je třeba Maa Gou Products (MGP) z města Bengalúru, které je jinak známé spíše svým elektronickým průmyslem a má přezdívku "Indické Silicon Valley". Založilo ji v roce 2011 pět podnikatelů s kapitálem zhruba čtyř milionů korun a nyní dosahuje ročních tržeb přes 12 milionů korun, uvádí indický časopis Open Magazine.

Letos firma počítá s velkým nárůstem obratu – začala totiž prodávat svoje výrobky nejen v luxusních obchodech s kosmetikou, ale také přes indický on-line obchod s potravinami Bigbasket. Podle ředitele MGP Šivy Kumara nyní tržby firmy rychle rostou. Společnost vyrábí například pleťové masky, mýdlo nebo lék, který má působit proti nespavosti.

Poptávky po kosmetice z kravských výměšků využili i čtyři počítačoví inženýři z Dillí, kteří si založili internetový obchod GrauKranti, kde prodávají výrobky z kravských výměšků. Všimli si, že existují útulky pro krávy, kde dělají takové produkty, ale mají problém je prodat. Inženýři naučili správce útulků využívat počítače pro komunikaci se svojí firmou, zajistili distribuci a prodávají teď jejich výrobky v obchodech i na internetu, například prostřednictvím firmy Amazon. "Nyní máme zákazníky už i ze zahraničí, Evropy, Japonska a Nového Zélandu," tvrdí jeden ze zakladatelů společnosti, který ale nechce uvést své jméno. Nyní měsíčně prodávají výrobky asi za sto tisíc korun.

Využili toho, že na Amazonu a dalších elektronických internetových tržištích se už v Indii běžně prodávaly kravské výkaly. Ty se používají jako palivo doma a pálí se také při některých náboženských ceremoniích. Jenže v určitých oblastech země je problém je získat.

V Indii sice žije podle posledního sčítání z roku 2012 asi 190 milionů kusů hovězího dobytka (podle některých odhadů to však může být až o 100 milionů více), ale někde je krav málo a navíc o jejich lejna měli zájem i obyvatelé měst, kde se ulice po kravách uklízí. Ve městech je podle Indů třeba znát pro získání kravských výkalů a moči někoho, kdo pracuje v útulku pro krávy. A to často není jednoduché. Navíc správci útulků tuto surovinu dosud vyhazovali jako odpad.

To se ale mění. Například jeden z největších kravských útulků v Indii, Pathmeda Godam v Rádžastánu, má nyní dvě vlastní firmy, které zpracovávají kravské výměšky a prodávají výrobky z nich. Stejně postupuje i Nadace Posvátná kráva. Chceme se starat o krávy, o které se nikdo nestará tak, aby to bylo ekonomicky udržitelné, řekla rozhlasové stanici BBC zakladatelka nadace Anuradha Modiová.

ZAHRANIČÍ NA TWITTERU

Zahraniční rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.

"Používáme destilovanou kravskou moč na výrobu šampónů a popel z výkalů na pleťové masky. Je to přírodní a je to zdravější a lepší než používat chemii," tvrdí. Výrobky nadace se dají najít v kosmetických obchodech v luxusních nákupních centrech v Dillí. V dalších obchodech jsou pak výrobky připomínající Colu, které ale obsahují kravskou moč.

Někteří lidé v Indii věří, že pití čisté kravské moči jim pomůže zachovat si dobré zdraví až do pozdního věku. Objevila se i pověra, že dokáže vyléčit rakovinu. Někteří hinduisté si myslí, že vše, co pochází z posvátné krávy je prospěšné a upozorňují na to, že v tradiční ajurvédské medicíně byla kravská moč používána už dávno. List The Indian Express pak upozornil na případy, kdy se domnívají, že kravské výkaly mohou zabránit údajným negativním zdravotním vlivům používání mobilních telefonů.

Přesto někteří Indové mají k výrobkům z kravských výměšků výhrady, jak ukazuje reportáž BBC. Obávají se zejména toho, že i přes všechnu snahu výrobců mají některé produkty stále odér připomínající kravskou moč. Navíc patrně neexistují žádné lékařské studie, které by potvrzovaly prospěšnost těchto výrobků pro lidské zdraví.