S nejpočetnější kapelou, jaká ji za čtvrtstoletí hudební dráhy doprovázela, zítra v pražském Foru Karlín vystoupí britská zpěvačka a hudebnice PJ Harvey. Soudě dle internetových záznamů z nedávných koncertů to bude vystoupení opět pozoruhodné, zároveň ale odlišné od jejího pražského koncertního debutu v roce 2011.

Extravagantní multiinstrumentalistka a diva alternativního rocku, jež v neděli oslavila sedmačtyřicáté narozeniny, nadále mění hudební žánry, témata textů, nástroje, ale také kostýmy a masky, které na pódiu nosí. Nyní do Prahy přiváží letošní album zvané The Hope Six Demolition Project.

Chameleonství v případě Harvey neznamená povrchnost, nýbrž pozoruhodný vývoj. Když zpěvačka v roce 1992 na debutové desce Dry rezavým hlasem explicitně hřímala o suchých vaginách a menstruační periodě, působila jako amazonka pomalovaná feministickými válečnými barvami.

Tatáž žena o necelých dvacet let později natočila politickými tématy nabité album Let England Shake. Jeho název − Anglie nechť se otřese − jako by již v roce 2011 předjímal brexitový veletoč, který Velká Británie prožívá od letošního června.

V obou těchto diametrálně odlišných polohách byla PJ Harvey nicméně stejně vášnivá, stejně naléhavá − a stejně přesvědčivá.

I její deváté sólové album The Hope Six Demolition Project je svými burcujícími postoji silně aktivistické. Inspirovaly ho zpěvaččiny cesty po válkou zdecimovaném Afghánistánu a Kosovu, ale také po chudinských čtvrtích Washingtonu. Přitom nejde o žádnou levicovou agitku, z čehož byla PJ Harvey některými britskými i americkými konzervativci nepřímo obviněna. Zpěvačka spíš jen zhudebnila to, co z pozice "západní turistky", doprovázející irského fotografa Seamuse Murphyho, viděla a slyšela v méně šťastných částech světa.

Někdejší spoře oděná divoženka, která bývala označována za nástupkyni americké písničkářky Patti Smith, při letošním turné nechává v šatně elektrickou kytaru, z níž na dřívějších nahrávkách sršely jiskry syrového garážového rocku. Nyní Harvey hraje pouze na altsaxofon − a to ještě jen v několika skladbách.

Koncert

PJ Harvey
čtvrtek 13. října, 20,30 hodin
Forum Karlín, Praha

Kytaře ale byla PJ Harvey "nevěrná" i v minulosti, kdy ji − podle proměnlivých hudebních i myšlenkových nálad jednotlivých alb − střídala s klavírem či klávesami, houslemi, vibrafonem, citerou a autoharfou. Tu chovala v náručí i během vystoupení v pražské Lucerně roku 2011. Byť také na letošním turné zaznívají zásadní písně z tehdy aktuální desky Let England Shake, autoharfu už Harvey nechává být.

Trio zkušených muzikantů, které ji onehdy doprovázelo v Praze − multiinstrumentalista John Parish, se kterým zpěvačka s odmlkami spolupracuje již od roku 1988, dále někdejší spoluhráč Nicka Cavea, kytarista a klávesista Mick Harvey, a také francouzský bubeník Jean-Marc Butty −, se ve Foru Karlín tentokrát rozšíří o šest dalších muzikantů.

Kromě druhého perkusisty, jenž v některých písních umocňuje ráz vojenského marše, dále hudebníka střídajícího housle s klávesami a dvojice dalších kytaristů jde hlavně o dvoučlennou dechovou sekci − barytonsaxofon a basklarinet. Nicméně místy na pódiu řinčí až pět kytar najednou.

Kapela je to podle všeho skvěle sehraná. Zvlášť když uprostřed oněch devíti mužů zpívá a hraje natolik jedinečná žena.