Czech Press Photo bylo vždycky − na rozdíl od mezinárodní fotožurnalistické soutěže, kterou se inspirovalo − mírnější a méně depresivní. Letošní 22. ročník je v porovnání s předchozími roky ještě pozitivnější. Může za to letošní absolutní vítěz Michal Šula, jehož komický, výrazně barevný snímek z potyčky zastánců čínského prezidenta a demonstrantů za lidská práva se stane tváří výstavy, která po včerejším vyhlášení vítězů začíná právě dnes na Staroměstské radnici.

Složení letošní poroty, ve které zasedli hned tři členové prestižní americké agentury VII, přitom budilo dojem, že právě krvavé a dramatické snímky se ve výběru více prosadí. Agentura VII, kterou v Praze zastupovali Ed Kashi, Ron Haviv a český emigrant Antonín Kratochvíl, je pověstná zobrazováním konfliktů a katastrof.

"Samozřejmě oni mají odlišnou zkušenost, než jakou mohou mít čeští fotografové. Naše média své fotografy do zahraničí téměř neposílají − s výjimkou sportovních událostí," říká Filip Láb, člen správní rady Českého centra pro investigativní žurnalistiku, který byl také jedním z devíti porotců soutěže.

Mezi zaslanými fotografiemi prý bylo minimum válečných či katastrofických témat. Výjimkou se stalo pouze téma běženců. "Bylo vidět, že hodně lidí pomáhalo v rámci uprchlické krize − a také u toho fotografovalo," dodává Láb, podle kterého však jen několik ze zaslaných fotografií výrazně vystupovalo nad průměr.

Mezi takové patří snímky několikanásobného vítěze Czech Press Phofo Filipa Singera, který letos získal za sérii z ostrova Lesbos ocenění v kategorii Aktualita.

Nejdrsnější záběry přináší podle očekávání kategorie Problémy dnešní doby, v níž se sérií fotografií z bojů s Islámským státem v Libyi zvítězil Stanislav Krupař. Nebo soubor nazvaný Jessiky horké kamerunské noci od vítězky v kategorii Každodenní život Jarmily Štukové. Ta dokumentovala život gogo tanečnice z jednoho baru v kamerunské Douale.

Překvapivě drsná je i kategorie Příroda a věda, ve které vyhrál Martin Veselý se sérií Ambulance v zoo. Jeho reportáž ukazuje, že ošetřovatelé exotických zvířat si musí občas poradit i s likvidací obřích těl uhynulých zvířat − třeba žirafy. Ale jinak jsou oceněné práce většinou přívětivě civilní.

Každá z deseti kategorií má dva vítěze, jednoho za jednotlivý snímek a druhého za sérii. Někdy se tak vedle sebe sešla velmi kontrastní témata. Například Petr Topič vyhrál kategorii Lidé, o kterých se mluví s portrétem vyjeveného europoslance Miloslava Ransdorfa, jenž se pokouší novinářům vysvětlit, proč byl policií zadržen v curyšské bance. Naproti tomu Jiří Sláma fotografoval kandidáta na prezidenta, usměvavého a opáleného Michala Horáčka.

Příjemně oddechové jsou tradičně snímky kategorií Sport a Umění. Vojtěch Hurych zaujal porotu výtvarností a také vtipem. Zákulisí Plesu v Opeře zachytil jako stínohru.

Malé zklamání přinesla nová kategorie Lifestyle. "Myslel jsem si, že tento typ fotografií bude mnohem více zastoupen. Vždyť lifestylových časopisů a magazínů je celá řada a vzniká pro ně spousta zajímavých portrétních i produktových fotografií," dodává porotce Filip Láb.

V soutěži se letos utkalo 249 fotografů, kteří porotcům poslali bezmála šest tisíc fotografií. Oceněné snímky doplněné o výběr fotografií z užšího výběru představuje přehlídka v Křížové chodbě Staroměstské radnice v Praze, která potrvá do konce ledna.