Nikdo jiný nehraje v tolika komiksových filmech studia Marvel jako Stan Lee. Ve snímku The Avengers je tento usměvavý stařík s knírkem za pochybovačného občana: "Superhrdinové v New Yorku? Dejte pokoj." V prvním díle série X-Men superschopnosti padoucha Magneta přimějí vodu z Leeho zahradní hadice téct vzhůru. A v Deadpoolovi si Lee užívá jako hédonistický DJ ve striptýzovém baru uprostřed zástupů odhalených ňader.

Ty filmy samozřejmě lákají především na superhrdiny, ale rozverný stařík Stan Lee je otcem jich všech.

O onom "uměleckém početí" vypráví právě česky vydaná kniha nazvaná Marvel s podtitulem Co jste neměli vědět o komiksovém zázraku. A druhý podtitul by klidně mohl znít: Co by se Stanovi Leemu nelíbilo.

Novinář Sean Howe popsal zrod nakladatelství Marvel i klíčovou roli uměleckého šéfa Leeho, aniž ten by knihu autorizoval. Dnes jde v Marvelu o miliardový byznys a filmovou odnož nakladatelství odkoupila v roce 2009 společnost Disney přibližně za čtyři miliardy dolarů. V bezmála pětisetstránkové knize se lze dočíst, co ten úspěch umožnilo i čím byl vykoupen.

Před druhou světovou válkou prodeje komiksů narůstaly a během ní superhrdina Captain America na obálce zfackoval Hitlera. Ale po válce komiksy čelily posměchu i přísnému cenzorskému kodexu jakožto produkt ohrožující morálku mládeže.

Sean Howe
Marvel
2016, Nakladatelství Paseka, přeložil Richard Podaný, 496 stran, 490 korun

"Vy děláte komiksy? To je naprostý zločin. Měl byste za to jít do kriminálu," dozvěděl se například v roce 1954 Stan Lee od jednoho prodejce zbraní. Počátkem 60. let však navzdory nepříznivým podmínkám Lee spolu s kreslíři Stevem Ditkem a Jackem Kirbym vynalezli zázrak, který trvá dodnes. Superhrdinský tým Fantastic Four byl předobrazem pozdějších X-Menů a Avengers a už z tohoto raného pojetí těží také dnešní úspěšné filmy.

Hašteřiví hrdinové v komiksech stáli proti faustovským padouchům. Autoři Lee, Ditko a Kirby vnesli do černobílého světa chlapeckého čtiva lidský rozměr a jejich protagonisté působili jako metafory doby, ale též jako jedinci velmi lidští a nedokonalí. A navíc v Marvelu vymysleli společný vesmír bez konce, v němž hrdinové mohou přecházet ze sešitu do sešitu.

Ještě v polovině 60. let se Marvelu mnozí smáli. Třeba Mario Puzo, pozdější autor slavného románu Kmotr. Puzo sídlil o kancelář vedle, ve stejné firmě, ale v oddělení pánských časopisů, které tehdy vydělávaly víc než komiksy. A cestou do kanceláře neváhal nakouknout do té marvelovské a poznamenat třeba: "Přidejte, skřítci, Vánoce jsou cobydup."

Kniha Marvel ukazuje extrémně pracovitého Leeho, který prahl po uznání, přitom byl "na půli cesty mezi pouťovým vyvolávačem a beatnikem". Jenže Lee dosáhl toho, že komiksy od Marvelu si oblíbili evropští filmoví režiséři Alain Resnais či Federico Fellini, inspirovaly dílo popartových umělců a také začínaly slušně vydělávat.

V druhé linii je kniha Marvel také příběhem despotického šéfa, pro nějž byli kolegové jen šachové figurky. Lee nosil boty od Gucciho a v dobách, kdy byl Marvel na mizině, měl roční plat půl milionu dolarů a podepisoval lukrativní smlouvu o jeho navýšení.

A do třetice jde o příběh Leeho, který dlouhé dekády snil o tom, že se komiksy dostanou na filmové plátno. "Mám dojem, že chce být druhý Walt Disney," prohlásil o Leem roku 1979 jeden scenárista. Trvalo to ještě dvě desítky let. Nyní je filmová franšíza Marvel k nezastavení a v roce 2011 osmaosmdesátiletý Lee dostal hvězdu na hollywoodském chodníku slávy.

Za osudy lidských, chybujících a masově oblíbených superhrdinů však stojí životy "otročících" kreslířů a scenáristů bez přiznaného kreditu za svou práci. Steve Ditko například s Leem nemluvil přes třicet let.

Finanční i umělecký úspěch Marvelu byl vždy vykoupen také výkřiky jeho autorů, které jako by vypadly z nadsazených komiksových stránek. "Nejsme děti! Jsme lidé! Jsme tvůrci!" zoufal si marvelovský scenárista Chris Claremont koncem 70. let. Čtenáři mu jistě dávají za pravdu. A za pár dnů čtyřiadevadesátiletý Stan Lee? Tomu to dnes může být jedno. Jeho komiksová bublina obsáhla celý svět.