Japonský režisér Makoto Šinkai se cítí nesvůj. Jeho nový film o středoškolácích, kteří si vymění těla, je tak úspěšný, až to autora trápí. „Není to zdravé. Nemyslím si, že by na ten snímek měli chodit další lidi,“ řekl Šinkai agentuře AFP.

Podle ní se film nazvaný Your Name každým týdnem blíží hranici, kdy se z něj stane komerčně nejúspěšnější japonský titul všech dob. Momentálně už celosvětově utržil téměř 220 milionů dolarů, z toho 177 milionů v Japonsku, nejvíc z celé letošní produkce. Teď se o Your Name navíc začíná spekulovat jako o kandidátovi na americkou cenu Oscar.

„Opravdu doufám, že nevyhraje,“ podotýká režisér, který se prý sám nejvíc těší na to, až o filmu bude moci přestat poskytovat rozhovory a vrátí se k práci.

Podle AFP už film Your Name v průměru viděl každý sedmý Japonec a nyní snímek začíná získávat ocenění také v Evropě a v USA.

Film vypráví o chlapci a dívce, kteří si vymění těla – a to v situaci, kdy se na Zemi řítí obří kometa.

Třiačtyřicetiletý Makoto Šinkai proslul krátkými filmy She and Her Cat nebo Voices of a Distant Star, které svého času sbíraly statisíce zhlédnutí také na serveru YouTube, či celovečerním snímkem zvaným 5 centimetrů za sekundu.

Díky tomu dnes autor bývá označován za „nového Mijazakiho“, tedy za pomyslného nástupce slavného animátora Hajaa Mijazakiho. Jeho animovaný snímek Cesta do fantazie z roku 2001 se stal komerčně nejúspěšnějším japonským filmem všech dob.

Když to přirovnání Makoto Šinkai zaslechne, obrací oči v sloup. Prý ho na jednu stranu těší, ale zároveň má strach, aby v něj lidé nevkládali příliš velké naděje. „Upřímně ani nevím, jestli chci, aby Mijazaki můj film viděl. Aby spatřil všechny ty chyby,“ říká filmař navzdory pozitivním recenzím.

Na filmu Your Name pracoval s týmem animátorů, jejž vedl Masahi Ando, tedy jeden z Mijazakiho žáků. Podle Šinkaie však tvůrcům došly peníze a některé zamýšlené záběry si museli odpustit. „Příběh je v pořádku, ale film sám o sobě zdaleka není dokonalý. Pracovali jsme na něm dva roky, což bylo málo,“ tvrdí filmař.

To, že natočil hit, si prý Šinkai uvědomil, když snímek ještě před tokijskou premiérou uvedl v Los Angeles. „Diváci se smáli, pak začali plakat,“ popisuje Šinkai, který si prý dopředu nakreslil graf, jaké emoce mají diváci projevovat. „A reagovali přesně tak, jak jsem čekal,“ dodává.

Podle agentury AFP film nejvíc humoru čerpá ze samotné výměny těl, která mezi dvěma protagonisty proběhne. Například hrdina jako by se neustále probouzel ze zlého snu: ocitá se v dívčím těle, ale pořád má chuť tomu tělu osahávat poprsí. „Má to být příspěvek k tomu, jak vnímáme sexualitu,“ podotýká režisér.

Příběh se zčásti odehrává v hornaté prefektuře a zimním letovisku Naganu, kde Makoto Šinkai vyrostl, a v moderním Tokiu.

Také v tomto ohledu se film dotýká aktuálního tématu – mladých Japonců, kteří chtějí opustit rodné vesnice a odjet do velkoměsta. Zároveň je však fascinuje krása tradičního starého Japonska.

„Je to film o vzpomínkách, ale také o tom, jak vzpomínky ztrácíme,“ tvrdí režisér, který scénář vytvořil adaptací vlastní knižní předlohy.

„Je to o vzpomínkách kolektivních i individuálních, o tom, jak ztrácíme jisté mravní zásady, o smyslu pro tradici,“ doplňuje.

Makoto Šinkai je prý smířený s tím, že s Hajem Mijazakim bude srovnáván celý život. Přesto je v některých ohledech zcela odlišný – například hudbu k filmu Your Name svěřil japonské rockové skupině Radwimps, jejíž skladby by Mijazaki do svých snímků asi použil jen stěží.

Šinkai také odmítá, že by jeho tým animátorů představoval cosi jako restart Mijazakiho slavného Studia Ghibli.

Na filmu Your Name pracoval tým, který kromě Masahiho Andoa řídil ještě výtvarník Masajoši Tanaka. „Nikdy jsem nepostřehl, že by měl Mijazaki na Andoa nějaký umělecký vliv. Možná jedině v přístupu k práci, ale ne v práci samotné,“ tvrdí režisér, podle nějž animátor Ando ráno přijde do studia, vezme do ruky tužku dřív, než si udělá čaj, a pak kreslí až do noci, než odjede posledním vlakem.

„Skoro nejí, maximálně se za svým stolem trochu nimrá v rýži. Skoro nechodí na toaletu. Připomíná mi mnicha. Třeba ve Studiu Ghibli pracovali nějak podobně,“ dodává režisér.