Ne všechny orchestry jsou stejné, zní motto anglického Orchestra of the Age of Enlightenment. Ten svoji autentickou interpretaci staré hudby letos představí na festivalu Pražské jaro pod taktovkou Williama Christieho, stěžejní osobnosti v současné renesanci baroka.

To motto však lze aplikovat také na další dobové soubory festivalu: italskou La Compagnia del Madrigale a pražský vokálně-instrumentální Ensemble Inégal. Představí dva nejvynalézavější skladatele tehdejší doby.

Tím prvním byl Claudio Monteverdi, mistr renesanční polyfonie a autor prvních oper, jenž z benátského chrámu svatého Marka učinil hudební centrum 17. století.

La Compagnia na festivalu 17. května uvede výběr z Monteverdiho madrigalů, které patří k jeho nejvlivnějším a také nejdéle hraným dílům. Hlavně proto, jak spojily technické umění vrcholné renesance s barokní estetikou a výrazem.

"Zazpíváme světské kompozice převážně z Monteverdiho šesté knihy madrigalů, která pro nás představuje jedno z nejkrásnějších spojení poezie a polyfonie," říká tenorista Giuseppe Maletto, jenž madrigaly zpívá přes třicet let. "Přesto s námi pokaždé znovu pohnou. Mají nepřekonatelný emo­cionální účinek," dodává.

Maletto a jeho ansámbl na Pražské jaro přivezou hluboké porozumění repertoáru. V případě Monteverdiho se chtějí vyhnout přepjatým interpretacím, které jsou prý zejména mimo Itálii poslední dobou slyšet.

"Jestliže z hudby chcete dostat všechny zvukové nuance, musíte porozumět poezii a také italštině," říká Maletto. "Nejde nám o kudrlinky nebo přepjaté výrazy. Držíme se přístupu Monteverdiho, jenž vždy s minimem prostředků dosahoval maxima," dodává. Skupina v Praze vystoupí vůbec poprvé.

Tuzemský Ensemble Inégal, který na Pražském jaru vystoupí o dva dny dřív, 15. května, výrazně přispěl k novodobému oživení zájmu o českého barokního skladatele Jana Dismase Zelenku. Ten dnes bývá řazen k předním evropským komponistům raného 18. století, někdy dokonce srovnáván s Bachem, Händelem či Vivaldim.

Koncert

Orchestra of the Age of Enlightenment
William Christie – dirigent
Dvořákova síň Rudolfina
25. května

Ensemble Inégal ve světové pre­miéře natočil mnoho Zelenkových děl, například slavnostní nešpory Psalmi Vespertini či nedávno velikonoční mši Missa Paschalis. Za tuto nahrávku získal cenu francouzského časopisu Diapason, jenž nahrávku označil za "zcela perfektní".

Na Pražském jaru ansámbl uvede jedno ze Zelenkových tří oratorií − pochází z roku 1735 a jmenuje se Gesù al Calvario, tedy Ježíš na Kalvárii. Kristovu cestu s křížem na Golgotu líčí nikoliv očima vypravěče, nýbrž z pohledu sv. Jana a tří Marií.

Jde o bohatou, dramatickou skladbu s výjimečnou árií zpívanou samotným Kristem, barvitým aranžmá a vokály evokujícími spíš operu. Skupinu pěvců specializovaných na starou hudbu povede dirigent a jinak také varhaník Adam Viktora, zpívat budou sopranistka Gabriela Eibenová či altistka Markéta Cukrová.

Většina ansámblů zaměřených na starou hudbu hraje na dobové nástroje. To platí také o britském Orchestra of the Age of Enlightenment, který vloni oslavil třicáté výročí. V rámci svého turné v roce 2017 dále navštíví Francii a Německo, kde bude stejně jako v Praze uvádět díla Bacha a jeho současníků.

William Christie, jenž byl vloni jmenován čestným dirigentem orchestru, je zároveň zakladatelem Les Arts Florissants − předního francouzského barokního ansámblu. Je tedy ideální, aby právě on na Pražském jaru uvedl orchestrální suity autorů spojovaných s žánrem opéra-ballet − Andrého Campry a také skladatele a teoretika Jeana-Philippa Rameaua.

Pod vlivem francouzského baroka tvořil rovněž německý skladatel Johann Caspar Ferdinand Fischer − nejvíc, když skládal suitu Le Journal du Printemps, která zazní na pražském koncertu.

Bacha v programu zastoupí dvě z jeho čtyř orchestrálních suit. Zazní i ta s číslem 3, z níž pochází Bachova možná nejpamětihodnější melodie Air. Půjde o hudbu skoro tři sta let starou, a přesto bude v podání Orchestra of the Age of Enlightenment znít nově. Jak ostatně William Christie řekl při svém nedávném uvedení do funkce: "Přes třicet let toto těleso stojí u všeho nového, co se děje ve staré hudbě."