Svátek zamilovaných šimrá nejen naše city, ale systematicky popichuje i naše materiální založení. Květináři zdobí výlohy záplavami růží, cukrárny jsou plné sladkých srdcí, návrháři šperků a spodního prádla vymýšlejí nové kolekce... Společnost MasterCard dokonce sestavila mezinárodní Love Index, který vychází z analýzy transakcí platebními kartami. Útraty několik dnů před Valentýnem narůstají až o 73 procent.

Zeptali jsme se prodejců spodního prádla, erotických pomůcek a šperků, jak se na svátek lásky připravují a jak moc mají Češi 14. únor spojený s nakupováním.

Provokace prádlem

4Přestože nám v průzkumu většina oslovených odpovídala, že Valentýna neslaví, obchodníci mluví o opačném trendu. "Vlna objednávek a zákazníků přichází zpravidla dva až tři dny před Valentýnem," potvrzuje prodavačka Martina z butiku Agent Provocateur, který prodává luxusní spodní prádlo v pražské Pařížské ulici.

A není se prý čemu divit. "Spodní prádlo je velmi sexy dárek. Je v uvozovkách jednoduché koupit kabelku, spodní prádlo je však intimní záležitost, kterou nikdo kromě vyvoleného nevidí," pokračuje. V butiku před Valentýnem více nakupují pánové a ženy z dárků podle všeho mají radost – nechodí je vracet, pouze občas požadují výměnu velikosti.

Anna MarešováVe víru lásky a designu

Od valentýnského večera si mnozí slibují nějaké to povyražení, na nákupu designových erotických pomůcek Anny Marešové se to ale příliš nepodepisuje. Její Venušiny kuličky a vibrátor Whoop.de.doo, které získaly mezinárodní designérskou cenu Red Dot Award, se těší velkému zájmu celoročně. "Jejich souboj je dost vyrovnaný," směje se.

Valentýn ji ale přece jen trochu inspiroval. "Je to impulz nabídnout zákazníkům novinku. Před dvěma lety jsem speciálně pro tento svátek vytvořila limitovanou edici červených kuliček. Měla velký úspěch a nakonec se z ní stala celá řada. Letos ji nabízíme s valentýnskou slevou," prozrazuje Anna Marešová.

Do jejího obchodu chodí muži i ženy, několikrát prý přišla i dcera s matkou. "To mě dojalo," přiznává designérka, která erotické pomůcky považuje za skvělý dárek, a nejen na Valentýna.

Brože i diamanty

jelen

Mladá návrhářka šperků Barbora Vogeltanzová si "importovaný" svátek dokonce přejmenovala. Obchod Jelení šperky, za nímž stojí, slaví Jelentýna. "Jako každý rok máme speciální kolekci a největší zájem je jednoznačně o brože, tradičně v červených a růžových odstínech," uvádí prodavačka Anna z kamenné prodejny Jeleních šperků na pražském Žižkově.

I když je z hlediska tržeb ještě předčasné letošní 14. únor hodnotit, obchodníci uvádějí, že Češi nakupují každým rokem víc. "Mohu potvrdit, že svatý Valentýn stoupá na popularitě a lidé na něj reagují čím dál více," říká Magdaléna Havlová, manažerka nákupu společnosti Klenoty Aurum s tím, že nejvíce jdou na odbyt náušnice s motivy lásky.