Jindřich Fialka má rád design, slova kontext a detail, podnikání, ekologii a korporace. Všechny tyto prvky se mu podařilo skloubit do projektu s názvem Q Designers, který se zabývá tím, že vám navrhne, vyrobí a dodá, co potřebujete. Dárky pro klienty, nový způsob, jak ulehčit životnímu prostředí, nebo produkt, který nadchne vaše zákazníky.

"Začali jsme malými hezkými věcmi pro velké korporáty," vzpomíná Fialka. Svou firmu založil před třemi lety a postupně se propracoval až ke spolupráci s giganty jako Skanska, KPMG či Česká spořitelna.

Prvními počiny Q Designers byly výrobky, jež vznikaly z nevyužitého průmyslového materiálu. Svítidla pro společnost 3M z materiálu využívaného při výrobě dopravních značek se dostala až na výstavu Expo v Miláně. Pro rakouskou nábytkářskou firmu Wiesner-Hager připravili a vyrobili kolekce drobných doplňků ze zbytků nepoužité kůže.

"Mysleli jsme si, že s využitím průmyslových materiálů uděláme díru do světa, ale spíše než to jsme si ověřili, že umíme naslouchat velkým firmám a nejen zakázku navrhnout, ale i vyrobit a dodat," vysvětluje Fialka. Sám design nestudoval, věnoval se antropologii a od malička chtěl být podnikatelem. "Životní cíl je ovládnout svět skrze design," říká s nadsázkou, i když by se člověk rozhodně nedivil, kdyby toto heslo našel napsané nad Fialkovou postelí.

"Velké firmy mají neuvěřitelnou spotřebu propagačních a marketingových předmětů, které většinou objednávají z velkých agenturních katalogů. My jim ale nabízíme, že jejich produkt zasadíme do kontextu a bude odpovídat jejich filozofii a firemní kultuře."

Pro developerskou firmu Skanska tak se svým týmem například navrhl diáře s betonovým potiskem. "Design vychází z materiálu, který běžně používají na stavbě. Vyfotili jsme betonovou stěnu a fotografii přenesli na plátno. Vyrobili jsme i desky ze skutečného betonu, ale bylo to na úkor použitelnosti," líčí Fialka. Jeho tým vytvořil i ceny pro anketu TOP ženy Česka, kterou každoročně pořádají Hospodářské noviny.

Fialka se ale neomezuje jen na hmatatelné předměty − nyní spolupracuje s Českou spořitelnou na vývoji nového finančního produktu. Designérské principy a metodiky jsou podle něj skvěle použitelné pro řešení dalších problémů a výzev, ať jde o produkt, nebo třeba o službu. "Při práci s velkými firmami jsme si ověřili takzvaný designérský paradox: čím jasnější a přísnější je zadání, tím jsme kreativnější. Naprostá volnost často vede při navrhování k apatii a většinou z toho nic dobrého nevznikne," míní Fialka.