Tenhle příběh nemá s Londýnem vůbec nic společného. A přesto by bez něj nemohl vzniknout. Tedy lépe řečeno bez Antera, boha opětované lásky, který od roku 1893 střílí své šípy po kolemjdoucích svrchu fontány uprostřed londýnského náměstí Piccadilly Circus. Řecký bůh je jedna z vůbec prvních soch na světě odlitých z hliníku. A právě pod jeho křídly se v hlavě Andrey Petrové, marketingové manažerky společnosti Nespresso, zrodil nápad, který měl odstartovat několikaměsíční dobrodružství.

Švýcarská firma Nespresso se v minulém století proslavila jako průkopník na trhu s aluminiovými kávovými kapslemi. Ty mají hned několik výhod: příprava kávy je díky nim a odpovídajícím kávovarům velmi jednoduchá. Obal chrání namletá kávová zrna před působením vzduchu, vlhkosti a světlem, a výrazně tak prodlužuje jejich trvanlivost. Hermeticky uzavřená kapsle také garantuje, že káva bude nakonec i v českém obýváku chutnat stejně jako na plantáži v Jižní Americe. Hliník je navíc stoprocentně recyklovatelný, přičemž přesně v tom je háček.

Hliník sice recyklovatelný je, ale pouze v případě, že se ho koncový uživatel rozhodne recyklovat. "Proces opakovaného zpracovávání aluminia jsme přímo v Česku zahájili před třemi lety ve spolupráci s kolínskou firmou Eko Logistics," říká Andrea Petrová s tím, že společnost v roce 2015 zrecyklovala 36 tun hliníku a o rok později už 61 tun.

Číslo je to sice úctyhodné − zejména vzhledem k tomu, že použitá kapsle váží sotva gram −, stále to však podle manažerky představuje pouze patnáct procent toho, kolik je Nespresso v Česku schopné zrecyklovat. Jenže bez nápomoci klientů, což v Nespressu samozřejmě vědí, už to lepší nebude.

Jak jim takové ne úplně sexy téma co nejlépe zprostředkovat? Když Petrová nad touto otázkou v Londýně, kde zrovna degustovala kávu z Jižního Súdánu, přemýšlela, trefil ji Anterův šíp. Co takhle ukázat, že kapsle může mít i druhý život?

Festka

V ulici U Rybářství, v jedné malé garáži na břehu jezírka, do něhož za zvuku projíždějících polských kamionů poklidně tečou splašky z Chodova a Hájí, se v roce 2010 zrodila společnost Festka. Podnikatelský plán jejích zakladatelů, bývalého profesionálního cyklisty Michaela Mourečka a jeho parťáka Ondřeje Novotného, byl tehdy prostý: stavět dokonalá kola "Made in Czech Republic" a dobýt jimi svět. Firma tak sice vznikla za vraty, které čas zbarvil dorezava dávno před tím, než se její majitelé naučili chodit, zato s jistotou, že bude výjimečná. A aby o jejích ambicích nebylo pochyb, dostala ke jménu do kolébky také slogan: Aquila non capit muscas − Orel mouchy nelapá.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se