Volha je dodnes synonymem pro velkou, luxusní a pohodlnou limuzínu. Výroba posledního vozu s tímto jménem však skončila již před sedmi lety. Teď se schyluje k jeho návratu. V rozhovoru pro ruský ekonomický deník Vedomosti to uvedl Siegfried Wolf, předseda společnosti Russian Machines Corporation, pod niž spadá automobilka GAZ. Ta má v držení práva na jméno Volha.

Nepůjde ale o návrat do oblasti osobních vozů, kde je dnes konkurence příliš velká, ale o začátek nové kapitoly v oblasti menších užitkových automobilů. "Co nám chybí, je středně velké auto pro přepravu osob a nákladu. Něco jako například Volkswagen Caddy," poodhalil Wolf, jakou velikost bude nová Volha mít.

Příchod na trh je otázkou několika let, aktuálně se řeší například otázka technického základu. Zapracovat se také musí na spolehlivosti, kvalitě zpracování a dalších aspektech, které zákazníci od vozu takového jména očekávají. "Však víte, že vlastnit Volhu znamenalo mezi středními manažery vysokou prestiž," vrací se Wolf do období komunismu.

Volha byla především v Sovětském svazu velice populární. Původně sloužila především představitelům státu a strany, případně v bezpečnostních složkách. Na původní řadu 21 alias Carevnu z poloviny 50. let navázal v 70. letech hranatější typ 24. Ten je známý i ve žlutobílé verzi tehdejší československé Veřejné bezpečnosti.

O modernizaci Volhy 24 se GAZ pokoušel několikrát. Drtivá většina následujících vozů se jménem Volha ale i nadále sdílela nejméně centrální část karoserie s typem 24. Typ 3102 se například udržel ve výrobě do roku 2009, přestože jeho produkce započala téměř o 30 let dříve. Konec nejen Volhy, ale i osobních automobilů pod značkou GAZ znamenal model Siber. Ten byl licenčně vyráběným Chryslerem Sebring a zájem o něj byl velice malý. Výroba skončila v roce 2010.

Dnes se v Nižním Novgorodu vyrábějí modely jiných značek, mimo jiné například Škoda Octavia a Yeti.