Slunečno a sníh do pozdního jara, více než sto kilometrů sjezdovek nebo třeba levné nákupy a zajímavá původní gastronomie lákají do Livigna stále více Čechů. Zatímco ještě před deseti lety podle dat místní turistické centrály navštívily Livigno jen asi tři tisíce Čechů ročně, loni to bylo přes sedmnáct tisíc. Čeští lyžaři, ale v létě také milovníci cyklotreků a dalšího sportovního vyžití se tak ve městě na italsko-švýcarských hranicích stali po Polácích a Němcích třetí nejpočetnější skupinou zahraničních turistů.

Město je snadno dostupné, 700kilometrová cesta z Prahy do Livigna zabere kolem osmi hodin. Do výdajů je kromě benzinu však třeba připočítat ještě rakouskou dálniční známku a poplatek 35 eur za projetí jednosměrného a poměrně úzkého tunelu ze švýcarské strany. Za livignským jezerem se pak už otevírá slunné údolí města sevřené dvěma horskými masivy.

Pro lyžaře, plavce i veslaře

Zimní sezona trvá v livignském středisku většinou do května. "Před třemi lety jsme koupili kapacity pro umělé zasněžování přímo ve městě. Město se stará o okruh pro běžecké lyžování. Livigno se stalo pro mnoho profesionálních běžkařů přirozeným místem jejich celosezonní přípravy," uvádí zástupkyně místní správy Martina Bormoliniová. 

Areál se navíc letos rozšíří o střelnice, aby mohl sloužit biatlonistům. Od soukromého majitele a provozovatele pak radnice loni odkoupila středisko pro vodní sporty s názvem Aquagranda a postupně z něj buduje víceúčelový aquapark s tobogánovou či spa zónou.

10 NEJLEPŠÍCH ALPSKÝCH STŘEDISEK

1. Zermatt, Švýcarsko
2. Livigno, Itálie
3. Serfauss-Fiss-Ladis, Rakousko
4. Kronplatz, Itálie
5. Saas Fee, Švýcarsko
6. Val Gardena, Itálie
7. Adelboden-Lenk, Švýcarsko
8. Alta Badia, Itálie
9. Aletsch Arena, Švýcarsko
10. Obergurgl-Hochgurgl, Rakousko

Zdroj: Best Ski Resort srovnání sestavené společností Mountain Management ve spolupráci s univerzitou v rakouském Innsbrucku. Vychází z ankety mezi návštěvníky.

V plánu je také výstavba nového padesátimetrového bazénu. Na ní se podílí společnost Myrtha Pools, která dodávala bazény pro několik posledních olympiád. Další investice mají směřovat také do rozšíření wellness zóny, která byla nedávno dokončena.

Všemi těmito kroky se snaží Livigno lákat víc profesionálních sportovců, využívat nadmořské výšky a široké nabídky pro veslaře (díky jezeru), plavce (díky akvaparku) a další sportovce. Město pracuje na výstavbě nového atletického stadionu a rozšíření místního fotbalového hřiště.

Před loňskou olympiádou v brazilském Rio de Janeiru se v Livignu připravoval třeba i český rychlostní kanoista Josef Dostál. Mimochodem – repliky jeho dvou medailí z her visí na stěně cti Aquagrandy mezi dalšími sportovci, kteří mají Livigno jako svůj druhý domov. "Velká sláva pro místní bylo například to, když tu měl tréninkový kemp fotbalový Real Madrid," připomíná Bormoliniová.

Vittorio Brumotti je populárním bikerem. V Itálii má o kolech známý televizní pořad.

Brzy se rozšíří možnosti i pro sjezdaře. Dva propojené areály na protilehlých kopcích Carosello a Mottolino aktuálně nabízejí 33 lanovek a 116 kilometrů sjezdových tratí. Do roku 2018 zrychlí přesun z údolí na až 3000 metrů vysoké kopce dvě nové kabinové lanovky.

Možnosti výletů do okolí jsou bohaté, do luxusního švýcarského resortu Svatý Mořic či do italského Bormia se dostanete za méně než hodinu.

Značkové oblečení za polovinu, benzin za třetinu

Kromě sportovního vyžití město návštěvníky láká na levné nákupy. Značkové sluneční brýle Ray-Ban, parfémy Gucci nebo společenské oblečení lze sehnat až za poloviční ceny, než jaké člověk zná z Česka. Ovšem s výjimkou sportovního vybavení – lyžařské brýle či bundu zde výrazně levněji nekoupíte.

Poplatky investované při cestě do Livigna vám vynahradí také cena paliva načerpaného na zpáteční cestu. Benzin se ve městě tankuje za cenu kolem 80 centů, o třetinu levněji než u nás. Výrazně levněji tu také nakoupíte alkohol. Bezcelní zónou je Livigno už od roku 1805. Měla vyvážit horší dostupnost okolních měst.

Ještě v 50. letech 20. století sem v zimě nevedla žádná silnice. "V posledních letech si obyvatelé Livigna víc uvědomují atraktivitu oblasti z hlediska turismu a město podporuje další rozvoj infrastruktury," říká Martina Bormoliniová. Poznamenává ovšem, že nyní už ve městě není možné nově stavět. V případě hotelů nebo obchodů tedy mohou majitelé pouze rozšiřovat kapacitu.

Podnikání navíc zůstává v rukou místních obyvatel, kterých tu žije přes šest tisíc. "Aby se k nějakému podnikání tady dostal investor zvenčí, je prakticky vyloučené," říká Bormoliniová. Děti místních velmi často studují a nějaký čas pracují mimo Livigno, nejčastěji v Miláně, Turíně. Zpravidla se ale následně vracejí pomáhat rodinnému podnikání v oblasti služeb pro turisty.