Po dvou letech, kdy v Česku stagnovala spotřeba piva, se zájem spotřebitelů zvedá. Zatímco předloni se v České republice vypilo 16,2 milionu hektolitrů piva, loni to bylo téměř o dvě stě tisíc hektolitrů víc. Vyplývá to z údajů Českého svazu pivovarů a sladoven, které organizace zveřejnila v pondělí.

Větší množství piva a jeho nealkoholických variant uvařily také české pivovary. Oproti roku 2015 stoupla jejich výroba o 1,9 procenta na rekordních 20,5 milionu hektolitrů. Přestože nealkoholická piva z tohoto celkového množství tvoří jen zlomek, za poslední rok ho firmy vyrobily o 17 procent víc – celkem 555 tisíc hektolitrů. Tyto nápoje vyrábí víc než dvacítka pivovarů v Česku.

 Výstav pro domácí trh včetně importu (tis. hl)
 
Výstav piva celkem (tis. hl)
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven 

"Po dlouhé době se nám povedlo, že výstav vzrostl nejenom díky exportu, ale i díky spotřebě v Česku," uvádí František Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.

Vedle domácí produkce rostl i export – pivovary celkem vyvezly 4,4 milionu hektolitrů piva, což je v meziročním srovnání o 4,5 procenta víc. Nejvíc piva mířilo na Slovensko, do Německa, Polska a Ruska.

Podíly prodaného piva podle obalu
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven 

Ačkoliv vzrostl výstav tuzemských pivovarů, průměrná spotřeba piva na jednoho Čecha zůstává v meziročním srovnání stejná, tedy průměrně 143 litrů. Za větší množství zkonzumovaného piva může podle Šámala vyšší počet obyvatel a turisté. Cizinci loni podle odhadů vypili přes 750 tisíc hektolitrů piva. "Pokud to vyjádříme v procentech, tak jde o 19procentní nárůst," dodává šéf pivovarské asociace.

Průměrná spotřeba piva na obyvatele (v litrech)
 
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven

Během minulého roku nadále podle analýzy Českého svazu pivovarů a sladoven rostl rozdíl mezi pivem vypitým v hospodách a doma. V restauracích nebo barech skončilo 39 procent produkce, v domácnostech 61 procent. "Není to jenom česká záležitost, děje se to i jinde v Evropě, třeba severské země jsou na tom ještě hůř. Naopak nejlépe jsou na tom Irové, tam do hospod chodí 68 procent lidí," uvádí výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

I tak se vůbec poprvé po deseti letech zvýšila spotřeba výčepního piva na domácím trhu, a to o 0,7 procenta. "Ačkoliv lidé rádi zkouší nové chutě, tak se vrací ke klasickému ležáku," popisuje František Šámal.

Podíly prodaného piva podle typu
 
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven